YOUNG STARTERS: Ruben O. levert je broek op maat!

05/01/2015 // Categorie: Ik zelfstandig

Het kriebelde al tijdens zijn studies om een eigen zaak op te starten, dat is duidelijk. Op amper drie jaar tijd heeft Ruben Opheide (24) niet alleen Festivalking en Appleberg opgericht, een webwinkel met festivalgadgets en een logistiek bedrijf voor webwinkels, dit jaar vult hij zijn cv aan met zijn droomjob als zaakvoerder van een modezaak gespecialiseerd in het aan huis leveren van op maat gemaakte broeken. Say hello to Ruben O.!
 
 
GUIDO: Laten we beginnen bij het begin: waar is jouw ondernemingsrit van start gegaan?
Ruben: Wel, in het derde en laatste jaar van mijn studies Internationaal Ondernemen aan de Karel De Grote-hogeschool kreeg ik de optie om te kiezen voor een stage of het opstarten van een eigen zaak en ik koos voor het tweede. Serieus ondernemen is wel een meer dan fulltime bezigheid, dus gemakkelijk was het niet, maar moeilijk gaat ook. Ik zeg altijd dat Ari Gold, een personage uit de serie Entourage, mijn grote voorbeeld is. Niet dat ik daar een kloon van zou willen zijn of zo, maar ik vind zijn drijfveer en zijn tederheid als familieman zeer indrukwekkend. En ’t is ook een echte ondernemer. De webshop Festivalking opstarten en runnen was heel leuk, maar ik voelde toch dat ik het uit handen moest geven.
GUIDO: Spijt van?  
Ruben:
Neen, zeker niet. Ik wilde tijd wilde maken voor iets nieuws: custom-made broeken. Iedereen heeft dé business waar hij zich goed bij voelt en bij mijn merk Ruben O. heb ik nu eenmaal meer expressiemogelijkheden. Nu treed ik op als designer en heb ik het gevoel dat ik helemaal op mijn plaats zit.
GUIDO: Waarom broeken en bijvoorbeeld geen op maat gemaakte vestjes?
Ruben: Kostuums en schoenen worden al custom-made op de markt aangeboden, maar zoals wij de op maat gemaakte broeken van de ground up brengen, daar hebben we een publiek voor in héél Europa. Daar zit de grootste meerwaarde voor de consument. Ik nam contact op met gespecialiseerde meesterkleermakers en zette een mooie samenwerking op poten. Intussen maken we niet enkel kostuumbroeken, maar ook chinomodellen, jeansmodellen en moderne lifestylebroeken. Concreet zit het zo: de klant geeft een bestelling door, laat zich opmeten en bepaalt enkele details en daarna wordt de broek aan huis geleverd in een pizzadoos.
GUIDO: Kunnen zowel mannen als vrouwen van deze dienst genieten?
Ruben:
Ja, mannen en vrouwen, baby’s en bejaarden, een 16-jarig meisje die een skinny jeans wil met gaten en een 80-jarige pastoor die een klassieke kostuumbroek wil. Iedereen kan bij ons terecht.
GUIDO: Raad je het aan alle ondernemers aan om via crowdfunding te werken?
Ruben: Dat is zeer projectafhankelijk. Voor wat wij doen in fashion is crowdfunding zeer handig, aangezien wij kunnen werken met pre-sales. Je kan met andere woorden meteen beginnen met produceren en zeker zijn dat je genoeg zal verkopen. Let op, je begint natuurlijk niet zomaar aan zo’n campagne. Er kroop vier maanden voorbereidingstijd in om het parcours volledig uit te stippelen.
GUIDO: Heb je nog meer tips voor toekomstige jonge ondernemers?
Ruben:
Als je een idee hebt, kom ermee naar buiten, spreek mensen aan, vraag hun mening, reflecteer met hen en leer zelf bij over je eigen project. Daar moet je echt voor openstaan. Als je iets wil doen, doe het dan ook met volle goesting. Ga naar infosessies, naar ondernemersavonden in je buurt en ga er gewoon voor.
(LVD)
 
Terug naar het overzicht

Comments

Meer artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden