Mike Keirsbilck van Consouling Store - Een muzieklabel en platenwinkel, slash koffiezaak

31/03/2015 // Categorie: Ik zelfstandig
Toen Mike Keirsbilck voor de keuze stond om verder te gaan in de academische wereld of neer te dalen in het werkveld, liet hij beide opties links liggen en ging hij resoluut voor zijn passie; muziek. Hij breidde zijn platenlabel uit en weefde er in een jaar tijd een platen- en koffiezaak aan. En de keuze om een eigen onderneming op te starten lijkt de juiste geweest te zijn, want Unizo kroonde Consouling Store uit Gent tot ‘Starter van het Jaar 2014’.
 
GUIDO: Waar ging jouw ondernemingsrit van start?
Mike: Wel, in 2008 richtte ik als hobby het platenlabel Consouling Sounds op, maar die hobby liep al vrij snel uit de hand. Als doctorerende student was het relatief makkelijk om de tijd vrij te maken die het label steeds meer vroeg. Toen het einde van mijn doctoraat in zicht kwam, stond ik voor de keuze: werken of in academia voortzetten. Voor een job kiezen zou het einde van het label betekenen, maar verder doctoreren wou ik niet. Ik heb toen alles op het muzieklabel gezet en op deze manier zijn mijn vrouw en ik terecht gekomen bij Unizo, waar ik deelnam aan het ‘Go4Business’-project, dat hielp ons om onze wilde plannen om te vormen tot een realistisch businessplan.
                                                                     
GUIDO: Een stevige voorzet.
Mike: Inderdaad. Eigenlijk gingen we er nooit vanuit dat we een platenwinkel zouden openen, wij wilden gewoon het platenlabel verder zetten. Omdat Consouling Sounds een platform voor Post-Rock en Ambient-muziek was, hebben we in de eerste plaats het gamma opengetrokken. Omdat we op deze manier meer bands binnenrijfden, en ons huis te klein werd, gingen we op zoek naar een ruimte om materiaal en cd’s op te slaan. Maar naarmate dat ons businessplan groeide, wilden we ook een kantoor zodat we de bands deftig konden ontvangen. En bezoek moet je iets te drinken kunnen aanbieden, vandaar de koffiebar. Zo zijn we bij ons uiteindelijke businessplan beland waarbij de zaak geen platenwinkel an sich is, maar een vergader- en ontmoetingsruimte waar je toevallig ook een plaat kan kopen.
 
GUIDO: En nu? Op je lauweren rusten?
Mike: Nee hoor (lacht). We willen ons distributienetwerk uitbreiden met een Amerikaanse poot. Momenteel verdelen we al in de VS, maar enkel cd’s en hoewel dat aardig loopt willen we toch meeprofiteren van de LP-markt die momenteel on the rise is. Daarnaast is ons nieuwe muzieklabel geopend, 9000 records. Daarmee willen we een vangnet creëren voor de andere bands en muziekgenres die we door de winkel leerden kennen. 9000 records zal dus wat meer mainstream muziek brengen, maar uiteraard ‘mainstream’ met een hoek af!(lacht)
 
GUIDO: Is er bij jullie klanten dan ook ‘een hoek af’?
Mike: We mikken in principe op ‘de muziekliefhebber’ als doelpubliek, dus niet enkel die met een hoek af. Maar het is niet zo dat we de grootste gemene deler bespelen, dat laten we aan de grote ketens over.
 
GUIDO: Heb jij nog tips voor beginnende ondernemers?
Mike: Laat je niet afschrikken en spring creatief om met tegenslagen. Er zijn ook andere pistes om toch te komen waar je wilt zijn. Als je de juiste mindset hebt, kan je ver komen.

Tekst: Coralie Gilissen
Foto: Kim Thys en Nicky Hellemans
Terug naar het overzicht

Comments

Meer artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden