Zo rijd je je autobanden niet aan flarden

18/02/2015 // Categorie: Mobiel
Als het gaat over auto-onderhoud, denken de meeste chauffeurs in de eerste plaats aan de motor. Maar wat houdt je op de weg? Vier autobanden, met niets dan lucht erin. En die moet je in optimale conditie houden.
 
Wat je echt heel regelmatig in het oog moet houden, is de bandendruk. Een autoband verliest meer dan 400 gram druk per maand door natuurlijke lekkage, dus in feite is het geen overbodige luxe om je bandendruk één keer per maand te checken. Dat doe je als de banden afgekoeld zijn, dus niet vlak na een rit. De ideale druk lees je niet af op de band zelf - dat is de maximumdruk die de band aankan - maar in de handleiding van je wagen. Als je je bandendruk op een ideaal niveau houdt, verbruik je minder benzine, is er minder bandenslijtage, loop je minder risico op klapbanden en wordt de besturing van je wagen preciezer. Vergeet niet: ook je reserveband moet regelmatig worden gecontroleerd.
 
Net als elk bewegend onderdeel aan je wagen zijn banden onderhevig aan slijtage. Daardoor is het belangrijk dat je de profieldiepte van de banden in de gaten houdt. Wettelijk bedraagt die minimum 1,6 mm, maar 3 mm of dieper is stukken veiliger. Je kan controleren of de groeven nog diep genoeg zijn door op zoek te gaan naar de slijtindicatoren, dat zijn rubberblokjes van 2 mm hoog die in de centrale diepe groef zijn aangebracht. Als die op hetzelfde niveau als het bandoppervlak komen te staan, is je band echt dringend aan vervanging toe. Rondrijden met banden met onvoldoende profieldiepte verhoogt het risico op slippen of aquaplaning bij regenweer, en bij sneeuw of ijzel kan je het dan al helemaal vergeten om een helling op te rijden of veilig een bocht te nemen.
 
Slechte bandenbalans is een onderschat probleem en kan aanleiding geven tot gevaarlijke situaties. Je kan het met het blote oog niet zien, maar je bemerkt het fenomeen tijdens het rijden. Kijk uit voor ongewone trillingen in het stuur of het chassis. Ook het verschijnsel dat je auto zonder bijsturen naar links of rechts 'trekt' kan wijzen op slechte bandenbalans. Dan is het nodig om de ophanging en het alignement van de wielen te laten bijstellen door je garagehouder. Doe je dat niet, dan zullen je banden onderhevig zijn aan onevenwichtige slijtage en krijg je vroeg of laat problemen. Wat ook helpt, is roteren. Dat wil zeggen dat je dezelfde banden op regelmatige basis op andere wielen laat monteren. Voorbanden worden achterbanden, enzovoort. Hoe vaak je dat moet doen, kan je nalezen in de gebruiksaanwijzing van je wagen.
 
Conclusie? Goed en regelmatig onderhoud van je autobanden is van levensbelang. Wacht daarvoor niet tot het verplichte onderhoud bij je garagehouder, maar hou zelf de staat van je vier rubberen vrienden in het oog. Zorg ervoor dat je banden altijd voldoende hard zijn opgepompt, hou de profieldiepte in het oog, roteer op regelmatige basis en laat de balans checken. En vooral: steek liever te vroeg dan te laat nieuwe banden op je wielen. Daarvoor kan je ook online terecht, bijvoorbeeld bij Tirendo.
 
Terug naar het overzicht

Comment

Andere artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden