Oscar and the Wolf

30/05/2015 // Categorie: Interview
Toen een dik jaar geleden Entity verscheen, de eerste plaat van Oscar and The Wolf, gebeurde dat in relatieve stilte. Maar toen barstte de bom, en de groep van Max Colombie katapulteerde zichzelf naar de top van het Belgische muziekfirmament. Tussen de repetities voor de vele festivals waar Oscar and The Wolf op het podium zal staan, vertelt Max ons over zijn wonderjaar.

 

"Ik haat ter plaatse trappelen.  Ik wil bochten maken, van richting veranderen, dat zit in mijn karakter."


GUIDO: Toen we elkaar voor het eerst ontmoetten, kende nog bijna niemand Oscar and The Wolf. En toen barstte het succes los.
Max:Inderdaad, en dat heeft mijn leven fameus veranderd. Het is formidabel dat we ondertussen zo'n groot publiek hebben weten te bereiken, maar dat heeft ook een heleboel werk met zich meegebracht, om nog maar te zwijgen over de druk die het op de groep heeft gelegd. We moeten belangrijke keuzes maken en ik ben me er ten zeerste van bewust dat we hard zullen moeten werken om het succes van ons debuut te bevestigen.
GUIDO: Deze festivalzomer valt dus niet te vergelijken met de vorige?
Max: Er hebben ons al tamelijk veel mensen live zien spelen in België, dus ik denk dat het publiek terecht een nieuwe show verwacht. We gaan uitpakken met een geheel nieuw concept. Ik denk dat de mensen die naar onze nieuwe concertreeks komen, heel verrast zullen zijn.
 
Festivalzomer
 
GUIDO: Entity heeft geweldig goed verkocht en je hebt ook drie MIA's binnengerijfd.
Max: Onze platenfirma PIAS heeft altijd hoge verwachtingen gehad voor ons album, maar ik denk dat we erin geslaagd zijn die verwachtingen nog te overtreffen. In april stonden we bovenaan de affiche op de PIAS Nites. Dat vond ik veelzeggend, want Baxter Dury stond bijvoorbeeld ook op die affiche. Het lijkt als gisteren dat Oscar and The Wolf in hun voorprogramma speelde, in plaats van omgekeerd. Toch allemaal een beetje crazy, nietwaar?
GUIDO: Hoe staat het inmiddels met jullie reputatie over de landsgrenzen heen?
<Max: De plaat is wereldwijd verkrijgbaar, en we hebben al getourd in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Overal waar we op de affiche stonden, waren de zalen uitverkocht. Het is een heel gek gevoel als je ergens in een stad terechtkomt waar je nog nooit bent geweest, en iedereen blijkt je liedjes te kunnen meezingen. Verder zijn er concerten gepland in Texas en misschien in Japan. Deze zomer zullen we natuurlijk een hoop festivals doen. In het buitenland zal daar al zeker Pinkpop bij zijn.
GUIDO: Spelen jullie live nog nummers uit de twee ep's die zijn verschenen vóór Entity?
Max: Alleen nog 'Moonshine'. De andere nummers vind ik niet meer passen bij de sfeer van Entity. Ik wil graag in hetzelfde universum blijven, om het publiek niet uit hun roes te halen. Daarom speel ik de andere nummers op de ep's liever niet meer live.
 
Digital soul
 
GUIDO: Entity is ondertussen al meer dan een jaar uit. Heb je al nieuwe songs kunnen schrijven voor de opvolger?
Max: Elke vrije dag probeer ik door te brengen in de studio, maar om eerlijk te zijn ben ik nog niet ver gevorderd in het schrijven van nieuwe nummers. Het tweede album zal dus nog niet voor morgen zijn. Reken maar op minstens een jaar geduld, of misschien zelfs nog wat langer.
GUIDO: Hoe schrijf jij songs?
Max: Ik schrijf liefst in het holst van de nacht, in alle eenzaamheid en kalmte, wanneer niemand me kan storen. Ik werk meestal met GarageBand. Voor de eerste plaat heb ik veel geschreven en daarna zijn we de studio ingetrokken om de stem en de gitaren op te nemen. Onze bassist Ozan heeft me daarbij veel geholpen op technisch vlak.
GUIDO: Het is niet gemakkelijk om je muziek te beschrijven. Zou digital soul een goede definitie zijn? Een croonerstem, gemengd met elektronische geluiden?
Max: Toen ik jonger was, luisterde ik zowel naar de Fugees als naar Sade en No Doubt. Die artiesten hebben op het eerste gezicht weinig met elkaar gemeen, en toch denk ik dat je de invloed van elk van hen kunt horen op Entity. Over het algemeen ben ik er wel gelukkig mee dat men mijn muziek moeilijk kan vastpinnen op één welbepaalde stijl. Ten tijde van onze eerste ep's werd Oscar and The Wolf vergeleken met Bon Iver, terwijl ik vandaag vaak de vergelijking met James Blake hoor. Als je iets creëert, vind ik het belangrijk om te proberen vernieuwen. Ik heb nu een herkenbaar geluid, maar ik ben niet van plan om daar een carrière lang aan te blijven vasthangen. Ik haat ter plaatse trappelen. Ik wil bochten maken, van richting veranderen, dat zit in mijn karakter. Voor het volgende album ben ik zelfs van plan om iets totaal anders te doen, met een veel warmere sound. Ik heb ook zin om meer instrumenten te gebruiken - een klassieke gitaar, een barokke piano - met vette beats eronder.
 
Filmmuziek
 
GUIDO: Je vertelde me de vorige keer dat je een grote fan bent van de serie True Blood. Heb je het einde ondertussen al gezien?
Max: Nee, en ik heb zelfs helemaal geen zin om de laatste aflevering te bekijken. Ik heb geen zin om afscheid te nemen van de personages die me zo dikwijls hebben vergezeld. Sookie, Bill... True Blood heeft zoveel invloed gehad op de sfeer van mijn plaat. Ik heb dat met andere series ook al gehad. Van Six Feet Under heb ik ook nooit de laatste episode willen bekijken, omdat ik geen afscheid wou nemen van Claire, David en Nate.
GUIDO: Voordat je je voluit op de muziek stortte, heb je schilderkunst gestudeerd. Je ben geïnteresseerd in verschillende kunstvormen.
Max: De schilderkunst blijft een echte passie, maar je hebt gelijk dat andere kunstvormen evenzeer mijn muziek beïnvloeden. Ik zie veel films en ik lees veel. Reis naar het Morgenland en De Steppewolf van Herman Hesse vind ik bijvoorbeeld fantastisch. Maar ik zie vooral veel films. Als je acht uur autosnelweg voor de boeg hebt om naar Berlijn te rijden met de tourbus, heb je wel wat tijd te doden. Dan begin ik te dromen dat ik filmmuziek zou schrijven voor Roman Polanski, Harmony Korine of David Lynch. In feite... ik heb een concreet project in die richting, maar daar kan ik nog niets over zeggen.
GUIDO: Nog andere projecten in het verschiet waar je wel iets over kan zeggen?
Max: Ik werk momenteel tamelijk veel samen met andere artiesten. Mijn single met Raving George ken je ondertussen wel, en er staan nog meer van dat soort samenwerkingen op het programma. Hou je maar vast!

(CT)


Terug naar het overzicht

Comment

Andere artikels

Andere interessante Guido-artikels

  • Clara Cleymans

    Clara Cleymans

    Clara Cleymans, pas bevallen van een wolk van een baby, kruipt nog tot eind oktober voor de vierde en ...

  • Nathalie Meskens

    Nathalie Meskens

    In de nieuwe romantische komedie Allemaal Familie speelt Nathalie Meskens een succesvolle vrouw van ...

  • Achter de schermen van De Ideale Wereld

    Achter de schermen van De Ideale Wereld

    Jelle De Beule & Sven de Leijer: "We weten zelf wel hoever we kunnen gaan. Meestal toch."  Elke ...

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden