Studentbloggers

24/11/2015 // Categorie: Campusreportage

Ze schieten ook deze herfst als paddenstoelen uit de grond en vooral modeblogs blijken populair, maar eentje opstarten is één ding. Zorgen dat je blog er leuk blijft uitzien, regelmatig een update krijgt en ook inhoudelijk op iets trekt, is een ander fashionable paar mouwen. Gelukkig is er zoiets als ‘hard werk wordt beloond’, met free gifts en glamour dan nog wel… GUIDO sprak met vier bloggers, de een al een stap verder dan de andere, maar elk passioneel verliefd op z’n eigen vakgebied. 
 
Reizen
Lori Vandyck (23) uit Brugge 
www.buitenshuis.com
 
Huisstijl:
De slogan luidt: ‘Nooit thuis, altijd onderweg.’ In dat opzicht bespreek ik verschillende categorieën. Enerzijds ‘Buitenland’, waarin allerlei reisverhalen te lezen zijn, anderzijds vind ik dat België bulkt van de hippe koffiebars, interieurwinkels, kledingzaken, enzovoort, dus die adresjes lijst ik ook op. Sinds kort is er nog een derde rubriek, BED, waarin ik overnachtingen bespreek en verblijfplaatsen alle aandacht geef die ze verdienen, want vaak gaat dit onderdeel wat verloren op andere reisblogs.
 
De eerste keer:
Mijn eerste blogpost was een adresje in Parijs waar ik toevallig passeerde in maart 2014. Ik heb snel wat foto’s genomen en niet veel later was die eerste blogpost geschreven. Op dat moment had ik al 1000 volgers op Instagram. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn blog al snel redelijk goed van de grond kwam. Ik wilde ook meteen ‘professioneel’ starten, met een eigen domeinnaam en een strak webdesign. Een goeie vriend van mij heeft me daarbij geholpen. Je hoeft zelf niet veel te kennen van IT, maar je moet wel leergierig zijn om veel op te zoeken. Ik kan niet meer bijhouden hoeveel Youtube-tutorials ik heb bekeken om elementen op mijn blog aan te passen. (lacht)
 
Inspiratiebronnen:
Ik schuim het internet af en krijg ook vaak persberichten van PR-bureaus. Als het me interessant lijkt, mail ik even terug of hun klant een samenwerking ziet zitten. Diezelfde bureaus bezorgen me ook uitnodigingen voor evenementen. Als het ‘travel & city’-gerelateerd is, doe ik er alles aan om aanwezig te zijn. Af en toe zijn er ook wel eens andere evenementen, zoals bijvoorbeeld de lancering van de nieuwe Belmodo-website, en daar ben ik uiteraard ook graag bij. Netwerken is belangrijk in de blogsector.
 
Spaarpot of spaarput:
Af en toe krijg ik de vraag of ik geen advertentie op mijn blog wil plaatsen, maar ik vind die storend voor de lezer dus wil ik die voorlopig nog even weren. Ik krijg dus geen bedragen op mijn rekening gestort. (lacht) Ik vind het trouwens des te leuker om ‘ervaringen’ te krijgen, overnachtingen bijvoorbeeld. Ik geef wel zelf geld uit. Het is soms heel moeilijk om te weerstaan aan leuke interieurspulletjes en lekkere taartjes… Op sociale media ben ik niet alleen bezig met reizen en adresjes, daarop staat heel wat lifestyle. Daardoor krijg ik af en toe wel eens wat cadeautjes, waarbij het dan wel de bedoeling is dat ik enkele foto’s post. Zo zie je vaak gesponsorde posts van Mon.Tattoo, Albert Heijn en Flying Tiger op mijn profile.
 
Tip/top:
Londen vind ik fantastisch. Er is geen enkele stad waar je zoveel multiculturaliteit en verschillende stijlen ziet. Zelf woon ik in het centrum van Brugge, waar hippe hotspots aan een opmars bezig zijn, maar ook Mechelen heeft mijn hart gestolen. Noen, Zoet & Sister Bean zijn toppers daar.
 



Koken
Elien Arschoot (22) uit Kortrijk
Partner in crime: Alizé Verdonckt (21)
www.cookookfoodblog.com
 
Huisstijl:
We kozen ervoor de dagen van de week te gebruiken om onze gerechten te categoriseren. Maandag de simpele gerechten, omdat mensen na de eerste werkdag liever in hun zetel ploffen. Dinsdag komen traditionele gerechten op tafel, zoals vis en vlees. Woensdag zoetigheden, donderdag is veggiedag en vrijdag draait alles rond hapjes. Het weekend gebruiken we om eens een recensie te schrijven van plaatsen waar we zelf zijn gaan eten of dan schrijven we over andere leuke belevenissen en weetjes. Aan het einde van een week heb je dus eigenlijk genoeg inspiratie om een compleet menu samen te stellen. Wij willen graag een blog zijn voor levensgenieters en foodlovers, en de mensen laten zien dat koken ook leuk en simpel kan zijn. Zelf staan we liever in de keuken dan aan de toog (lacht), zeker als we mogen koken voor vriendinnen. Het geeft ons voldoening om te zien hoe ze genieten van wat wij voor hen hebben gemaakt.
 
De eerste keer:
Begin deze zomer zijn we naar Bordeaux getrokken om de stad waar Alizé op Erasmus zit al eens te bezoeken en dat was dan ook het ideale moment om ons concept op het gemak uit te werken. Eens terug thuis zijn we onmiddellijk in actie geschoten. Voor onze eerste blogpost maakten we zelf granola klaar: een mengeling van noten en zaden die je in de oven krokant bakt. Lekker ’s morgens bij een yoghurtje.
 
Inspiratiebronnen:
We brainstormen meestal samen om zo bij gerechten te komen die populair en lekker zijn. Daarna zoeken we recepten op internet en daar geven we dan onze eigen touch aan. Voor we zelf onze website hadden, volgde ik de blog ‘gewoon wat een studentje ’s avonds eet’. Alizé was dan weer grote fan van Pascal Naessens en Jeroen Meus, dus onrechtstreeks halen we onze inspiratie ook wel daar. Het moeilijkste aan een kookblog is dat we eerst echt moeten koken voor we een nieuwe post kunnen publiceren, want zonder een foto van het gerecht is de pagina niet aantrekkelijk en misschien zelfs niet geloofwaardig. Het gebeurt dus regelmatig dat er pas ’s avonds laat een update komt. 
 
Spaarpot of spaarput:
We willen steeds vernieuwend uit de hoek komen en daarvoor zijn soms minder goedkope ingrediënten nodig. De enige andere kosten die we voorlopig maakten, is het kopen van onze eigen domeinnaam op het internet en onlangs lieten we ook visitekaartjes van Cookook maken. Het zou natuurlijk heel leuk zijn te kunnen samenwerken met voedingsmerken die ons geregeld ingrediënten toesturen om mee te koken, maar hiervoor is onze blog nog niet groot en sterk genoeg.
 
Tip/top:
Aangezien we beiden rond Kortrijk wonen en in Gent studeren komen we vaak in dezelfde plaatsen terecht. In Kortrijk zijn dat Sweet Lime, Dolce Vita en Vesper. Allemaal bistro’s waar je voor een schappelijke prijs kan eten. In Gent hetzelfde met bijvoorbeeld Café René.


 
Lifestyle
Hannelore Veelaert (26) uit Antwerpen (foto bovenaan)
www.aupaysdesmerveillesblog.be
 
Huisstijl:
Ik publiceer hoofdzakelijk posts over interieur. Onder de noemer ‘insights’ fotografeer ik enerzijds originele koffiebarretjes, winkels en restaurantjes, en anderzijds interieurs van mensen die ik interessant vind. Ik spendeer ook af en toe een hele dag met iemand die mij zijn of haar favoriete plekken in de stad toont, en verzamel de ‘ideale weekendjes’ dan in de rubriek ‘sundaze’. Die twee rubrieken vergen de meeste tijd en moeite, maar ik ben altijd wel trots op het resultaat. Daarnaast post ik sfeerbeelden van de reizen die ik maak, en soms schrijf ik korte artikeltjes rond één thema – juwelen bijvoorbeeld. Eigenlijk zie ik mijn blog een beetje als mijn eigen magazine, waar al mijn interesses aan bod komen.
 
De eerste keer:
Ik vond vroeger online superveel afbeeldingen die ik leuk vond en die sloeg ik dan op in mapjes op mijn computer. Na verloop van tijd verloor ik een beetje het overzicht, en dus ben ik zes en half jaar geleden met mijn blog gestart. ’t Voelde goed om die leuke dingen met anderen te kunnen delen, en dat ik al veel bezig was met fotografie, was uiteraard handig meegenomen. In het begin groeide mijn bereik heel traag. Ik deelde mijn posts bewust ook niet met veel mensen, omdat ik nog heel erg zoekende was in wat ik deed. Jaar na jaar groeide dat zelfvertrouwen stilletjes aan, tot ik plotseling een enorme boost kreeg. Ik schreef na mijn Erasmus een stadsgids over Lissabon op mijn blog en die is massaal opgepikt en gedeeld. Tot op vandaag hebben al meer dan 104.000 lezers die pagina bezocht. Zo heb ik ook een grote fanbase in Portugal opgebouwd.
 
Inspiratiebronnen:
Ik vind heel wat inspiratie online, neem zelf geregeld interviews af, en krijg ook veel info en uitnodigingen van PR-bureaus. Soms zijn er superdrukke weken met heel veel events op dezelfde avond, soms een paar weken niets. Je moet meestal wel een uitnodiging hebben om binnen te raken. Als een bloggervriendin is uitgenodigd en ik niet, of omgekeerd, brengen we elkaar mee als +1, zo breidt je netwerkkring snel uit. Zo was ik onder andere bij de opening van de & Other Stories-winkels en mocht ik naar etentjes gehost door een wijnmerk.
 
Spaarpot of spaarput:
Naast de domeinnaam, hosting en visitekaartjes, ben ik ook wat geld kwijt aan het openbaar vervoer voor al die pers- en PR-events en uitstapjes. Al kan je soms wel iets afspreken met de organisatie in verband met onkosten. De collection posts stel ik wel vaak op met ‘affiliatie linking’, dat wil zeggen dat ik items link naar waar ze het online kunnen kopen, bijvoorbeeld bol.com, en dan krijg ik een klein percentje. Dat levert maar heel weinig op, maar ik zie het toch als een kleine compensatie voor al het harde werk dat ik erin steek. 
 
Tip/top:
Tot nu toe heb ik nog niet over Antwerpen geschreven, maar één plek waar ik onmiddellijk over zou willen bloggen, is Copper. Deze bar heeft een prachtig interieur, heerlijke lunch en koffie en een topcollectie tijdschriften. Over tijdschriften gesproken, ik raad iedereen een Stacked-abonnement aan, dan krijg je elke maand een ander verrassend tijdschrift in de bus. Wie houdt van de ‘insights’ posts op mijn blog, zal zeker ook de boeken van Muriel Verbist en Diane Hendrikx appreciëren. Verder hou ik van de ‘airplants’-plantjes die je vindt in de Phyt.-webshop, draag ik bijna dagelijks een ketting van Sternum en kijk ik heel erg uit naar de handtassencollectie van Lies Mertens.




foto: Alexandra Bertels

Mode
Matthias Geerts (21) uit Antwerpen
www.mattgstyle.com
 
Huisstijl:
Mijn main focus is menswear. Vroeger hield ik het altijd bewust bij betaalbare mode, maar dezer dagen laat ik al eens een duurder item zien, om zo een nog groter publiek aan te spreken. Daarnaast heb ik het ook over grooming en gadgets, en zelfs over compleet andere dingen die me boeien. Hoe je meer volgers krijgt op Instagram, bijvoorbeeld. Het visuele aspect vind ik erg belangrijk. ’t Is mijn vriend die de foto’s neemt. Hij is er zo’n beetje ingerold, en schrijft nu zelf ook geregeld artikels over de reizen die we maken of de uitstappen die we doen. Tegenwoordig werken we ook vaak samen aan teksten om zo de kwaliteit hoog te houden en het werk een beetje te verdelen.
 
De eerste keer:
Twee jaar geleden merkte ik op dat er geen enkele grote mannelijke blogger was in België. Ik ben toen zelf looks beginnen delen op Instagram en Lookbook.nu, iets wat duidelijk wel aansloeg en dus ben ik er ook over beginnen te schrijven. Mijn eerste artikel moet een zomerlookje geweest zijn. Als ik het me goed herinner, had ik een oranje short aan, gecombineerd met een los T-shirt.
 
Inspiratiebronnen:
Ik krijg vaak cadeautjes van persbureaus of merken. Als ik die echt leuk vind, komen ze sowieso op de blog. Maar tegenwoordig krijg ik ook cadeaus waar ik eigenlijk niets mee ben, die geef ik aan vrienden of verkoop ik aan fans voor een klein bedrag. Ik ontvang ook geregeld uitnodigingen, voor een blogger night bijvoorbeeld, opening van winkels, lancering van nieuwe producten, persreisjes enzovoort. Inspiratie genoeg!
 
Spaarpot/spaarput:
Ik verdien al een tijdje geld met banners en sponsors, maar de ene maand is dat wat meer dan de andere, dus hou ik er toch nog altijd een studentenjob op na. In het begin heb ik heel veel geld uitgegeven aan kledij, maar nu koop ik zelf niet meer zo veel. Merken sturen vaak een look op die ik dan draag, fotografeer en post. Die kleren mag ik dan houden. Nu vraag ik soms zelfs nog een extra bedrag voor publiciteit.
 
Tip/top:
Ik ben fan van de merken Topman, Scotch and Soda, Reiss, Raidillon… En zeker ook van All Saints. Ik heb er een leather jacket van, absoluut mijn favoriete kledingstuk. Mijn favoriete designer? Alexander McQueen. Hij was een echte artiest en kunstenaar.





(SVR)
Terug naar het overzicht

Comment

Andere artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden