Vrijheid op twee wielen: Met Hannes op weg naar het motorrijbewijs

19/04/2016 // Categorie: Mobiel
Niets belichaamt het gevoel van vrijheid meer dan motorrijden: op twee wielen over het asfalt de einder tegemoet scheuren, het is de jeugddroom van velen. Ook van Hannes Ravier, die we mochten volgen op weg naar zijn motorrijbewijs. Zet je helm op, snoer je motorvest dicht, trek je handschoenen aan en lees zijn verhaal
“Al van toen ik kind was, droomde ik van motorrijden,” zegt Hannes, “maar mijn ouders hebben er een stokje voor gestoken. Zelfs een brommertje kreeg ik niet. Stiekem heb ik wel eens gereden op een Honda Dax en een mobilette van een vriend, maar verder ging het niet. Later, na het secundair, liep ik die vriend opnieuw tegen het lijf. Hij had zijn mobilette inmiddels ingeruild voor een echte motor. Toen dacht ik: wow, dat wil ik ook.” Wat gaf uiteindelijk de doorslag? “Ondertussen had ik mijn vriendin leren kennen, en haar vader is een motorrijder. Ze had al dikwijls bij haar pa achterop de motor gereden, en ze vroeg wanneer wij dat ook eens zouden doen. Toen was de tijd gekomen om mijn motorrijbewijs te halen.”

Theorie, praktijk en evenwicht
Wat was de eerste stap? “Boeken halen in de bibliotheek,” aldus Hannes. “Een boek over de theorie, en een boek met oefenvragen. Het komt grotendeels neer op het leren van de wegcode, net zoals bij een autorijbewijs, maar dan specifiek op de motor gericht. Veel dingen komen terug als je al je examen voor een autorijbewijs hebt gedaan, maar er zijn verschillen. Een voorbeeld is inhalen als er een ononderbroken witte lijn is. Zolang je niet over de witte lijn rijdt, mag je dan wel degelijk een andere motorrijder inhalen. Zulke dingen. Ik heb een zaterdagnamiddag de theorie geblokt en op zondagavond heb ik een paar uur lang proefvragen zitten oplossen. Het eigenlijke theoretisch examen was op een computer, met meerkeuzevragen. Ik had er 45 van de 50 juist, geslaagd dus, want 41 is het minimum.”
En toen werd het tijd voor praktijk? “Inderdaad, in de rijschool. Het minimum aantal lesuren is negen, maar dat is enkel geschikt voor mensen die al ervaring hebben met een lichtere motor. Aangezien ik ouder ben dan 24, ging ik voor het motorrijbewijs A, dan mag je met alle types motoren rijden, ook de zwaarste.  Ik koos voor twaalf uur praktijkles. Eerst kreeg ik technische uitleg over helm, vest, kettingspanning, stuurweerstand, oliepeil, remvloeistof, noem maar op. En na een halfuur mocht ik voor het eerst op de motor, op het privéterrein van de rijschool weliswaar.” En hoe voelde dat? “Geweldig! ‘t Is geen fiets, geen auto, al dat vermogen tussen je benen... Ik had zelfs een beetje schrik: wat gaat die motor doen en hoe scherp kan ik keren zonder te vallen? Daardoor nam ik mijn bochten eerst te ruim. Je evenwicht houden op een motor is niet zo moeilijk, maar toch ben ik tijdens die eerste les onderuit gegaan. De instructeur riep ‘stop!’ terwijl ik een bocht aan het nemen was, en ik vergat mijn stuur recht te zetten alvorens te remmen. Die fout heb ik geen tweede keer gemaakt! De laatste tien minuten van die eerste vier uur les mocht ik dan een klein ommetje maken in de wijk, rustig, tegen veertig per uur. Mijn schrik was toen nog niet volledig over, maar ik voelde wel al dat gevoel van vrijheid.”

Parcours met hindernissen
“De tweede les was ‘s anderendaags,” vertelt Hannes verder. “Eerst weer manoeuvres oefenen: bochtjes maken, slalommen, start-stop, traag rijden, noodstop... Het moeilijkste vond ik het uitwijken: je komt aangereden tegen vijftig per uur, en dan moet je plots uitwijken. Mijn manoeuvres waren nog niet optimaal, en de instructeur heeft me toen aangeraden twee bijkomende uren les te volgen, zodat het totaal op veertien kwam. De derde les kwam neer op twee uur combinatie manoeuvres en rijden in het verkeer, en twee uur lang de baan op, net zoals op het praktisch rijexamen. Toen had ik twaalf uur praktijk achter de rug, en vlak voor het examen heb ik nog twee uur les gekregen om de manoeuvres extra in te oefenen. Nodig en nuttig, want op het examen heb ik een feilloos manoeuvreparcours afgelegd. Maar toen moest ik nog de baan op. Je krijgt een oortje, en de examinator volgt je op zijn motor terwijl hij instructies geeft. Helaas moest ik al na een kwartiertje terugkeren, want ik had zeventig gereden waar ik maar vijftig mocht. Ik volgde een auto voor mij en had er niet op gelet dat ik de bebouwde kom was binnengereden. Een stevige overtreding, dus ik was niet geslaagd. Ik moest het baangedeelte van mijn rijexamen nog eens opnieuw doen.”
“Tien dagen later legde ik voor de tweede keer examen af. Deze rit duurde een halfuur en ik had er een goed gevoel bij: geen overdreven snelheid, mooi mijn voorrang van rechts gegeven wanneer het moest... Maar helaas, na afloop kreeg ik van de examinator te horen dat ik te dicht achter een vrachtwagen had gereden, dus ik was ook dit keer niet geslaagd. Nu moet ik eerst twee uur bijkomende motorrijles volgen, en daarna probeer ik het nog een keertje. Want dat motorrijbewijs, ik ga ervoor!”
Derde keer, goede keer? Jazeker, want nog een tiental dagen en twee lesuren later slaagt Hannes uiteindelijk toch voor zijn rijexamen. Een feilloos parcours deze keer? "Bijna," lacht hij. "Een dame maakte aanstalten om naar het zebrapad te stappen, en die had ik eigenlijk eerst moeten laten oversteken. Maar verder was het heel goed: ik mag voortaan met de motor rijden!"
 
 


START2RIDE IN 6 ETAPPES
Het programma Start2Ride begeleidt je op je eerste stappen als motard of brommerpiloot. Mis deze zes stappen niet om je nieuwe leven op twee wielen aan te vangen.

1. HET MOTORRIJBEWIJS A
  • Welk type rijbewijs heb je nodig om met een motor of een brommer te rijden?
  • Waar en hoe kan je dat leren?
  • Met een rijschool of niet?
  • Waar examen afleggen en hoeveel kost het?
2. DE KEUZE VAN DE MOTOR
  • Waarmee rekening houden als je je motor of brommer kiest?
  • Welke verschillende motortypes bestaan er?
3. DE UITRUSTING
Helm, handschoenen, laarzen, jas, broek of overall, welke uitrusting is onmisbaar als je gaat motorrijden?

4. DE MOTORVERZEKERING
  • Hoe verzeker je je motor?
  • Hoeveel kost een motorverzekering?
  • Hoe kan je je voordelig verzekeren?
5. DE MOTORNUMMERPLAAT
  • Welke stappen moet je ondernemen om een motornummerplaat aan te vragen?
  • Hoeveel kost de verkeers- en rijbelasting?
6. DE MOTORFISCALITEIT
  • Hoe kan je je professionele motorkosten aftrekken van de belastingen?
  • Hoe kan je geld besparen door met de motor of brommer naar het werk te rijden?
De antwoorden op deze vragen, actuele info en alles wat een motorrijder moet weten, vind je op www.moto.be/start2ride.

Alles over het motorijbewijs vind je op www.hetmotorrijbewijs.be
Terug naar het overzicht

Comment

Andere artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden