Clara Cleymans

24/09/2016 // Categorie: Interview

Clara Cleymans, pas bevallen van een wolk van een baby, kruipt nog tot eind oktober voor de vierde en laatste keer in de huid van substituut Helena De Ridder. Het is een atypisch seizoen van De Ridder, want het verhaal van de bordeelmoorden wordt doorlopend verteld in acht afleveringen. We hadden het erover met Clara, en ook over het feit dat ze eindelijk tijd heeft gevonden om haar thesis aan de universiteit af te werken.
 
GUIDO: Wat dacht je toen je hoorde dat het laatste seizoen één doorlopend verhaal van acht afleveringen zou worden?
Clara: Het was een voorstel. Het oorspronkelijke plan was om af te ronden na drie seizoenen, maar de makers kwamen toch nog met een voorstel op de proppen. Ze zijn dan op mij afgestapt om dat idee te proberen verkopen (lacht) en ik vond het wel spannend. Het is een andere manier van werken, en ook een andere manier van spelen. Dit seizoen zit vol cliffhangers, spanning en actie.
GUIDO: Is het een poging om aan te sluiten op succesvolle Amerikaanse reeksen als True Detective?
Clara: Wel... de naam Borgen is gevallen. Dus ja, dat we dit nu doen, heeft misschien wel te maken met wat vandaag in is, zoals die Scandinavische reeksen. Detectivereeksen als Morse en Poirot, die kunnen we ondertussen wel een beetje voorbijgestreefd noemen. Bij De Ridder proberen we met onze tijd mee te gaan.
GUIDO: Soaps voor het hele gezin zoals Thuis en Familie krijgen tegenwoordig bij hun seizoensfinales waarschuwingen dat het er intens aan toe gaat. Jullie verhaal begon met een bloederige slachtpartij in een bordeel. Is die trend een afspiegeling van de verharding van de samenleving?
Clara: In De Ridder viel het op dat vlak tot nu toe wel mee, toch? In de vorige seizoenen hebben we daar helemaal niet op ingespeeld. In Witse gebeurde elke week een moord, bij ons niet. Het ging soms gewoon over winkeldiefstal. Maar nu zijn we begonnen met een stevige binnenkomer, dat is waar. Zo zie je de personages wel eens in een ander daglicht. Of dat daarom ook een afspiegeling is van de hedendaagse samenleving, dat weet ik niet. Misschien wel, het is mogelijk.
 
Levenslessen
 
GUIDO: In die vier jaar is je personage geëvolueerd, maar jijzelf uiteraard ook, als mens. Kan een actrice haar persoonlijke evolutie gebruiken in een rol?
Clara: Ja, en wat nog straffer is: het omgekeerde geldt ook. Het is een soort kruisbestuiving. De evolutie van het personage beïnvloedt ook je eigen persoonlijkheid.
GUIDO: Zeg je nu dat je levenslessen hebt geleerd van je personage?
Clara: Levenslessen is misschien te veel gezegd, maar je pikt wel gedragingen en tics op, of bepaalde woordkeuzes. Die neem je dan mee naar huis. Helena is vrij mondig. Ik niet (lacht), om het zacht uit te drukken. Bij sommige scènes moest ik me over iets heen zetten om ze te kunnen spelen, en dat heeft wel iets therapeutisch. Wat je dan leert, kan je soms wel gebruiken in het dagelijks leven.
GUIDO: De hoofdrol spelen in een reeks, is dat een fulltime job?
Clara: De seizoenen van dertien afleveringen draaiden we op zeven maanden. Tijdens die draaiperiodes was het méér dan een fulltime job. Het grappige is echter dat de mensen denken dat je aan het werk bent terwijl je op tv komt, maar op dat moment is het best mogelijk dat je al wekenlang thuis zit te niksen.
GUIDO: Was het daardoor dat je kon blijven opduiken in andere programma's?
Clara: Zoals Tegen De Sterren Op? Daar kan ik sowieso geen nee tegen zeggen. Dat heb ik vaak gecombineerd met De Ridder, door in het weekend door te werken.
GUIDO: Een kwestie van time management?
Clara: Ja, maar nog meer kon er op dat moment niet bij. Ik word vaak gevraagd voor stemmenwerk, en dat moest ik weigeren omdat het echt te druk was. Ik heb op een bepaald moment zelfs een screenshot van mijn agenda doorgestuurd naar een opdrachtgever, om aan te tonen dat ik echt niet kon, zelfs al had ik het graag gedaan.
 
Time management
 
GUIDO: Over time management gesproken: je hebt lange tijd acteren gecombineerd met universitaire studies filosofie.
Clara: Ook dat is niet altijd gemakkelijk geweest. Ik heb pas afgelopen zomer eindelijk mijn thesis afgewerkt. Ik heb die taak heel lang laten liggen, dus ik moet bekennen: eigenlijk valt het gewoon niet te combineren. Mijn laatste bachelor heb ik wel gecombineerd met een vaste rol, maar toen was er van time management eigenlijk geen sprake: het was gewoon enorm belastend. Ik leefde op Red Bull. Om halfzes stond ik op om naar de set te gaan in Leuven, en van de treinrit maakte ik gebruik om te studeren. Ook op de set zelf nam ik mijn cursussen mee, wat eigenlijk niet te doen was. Wonder boven wonder is het me gelukt, maar daarna heb ik gezegd: dit doe ik geen twee keer. Het was zodanig erg dat ik op een punt kwam dat ik bepaalde motorische handelingen niet meer kon uitvoeren. De vakken van mijn master heb ik dan beter gespreid, en dat ging wel, maar die thesis is blijven liggen.
GUIDO: Kon je die eindeloos blijven uitstellen?
Clara: Zolang je je niet inschrijft, behoud je je credits. Maar het voorbije academiejaar was ik ingeschreven, dus ik moest mijn thesis wel indienen.
GUIDO: Heb je je op geen enkel moment afgevraagd: waarom doe ik die studies? Ik heb er geen tijd voor en om werk te vinden heb ik dat diploma ook al niet nodig?
Clara: Er kwam enige fierheid bij kijken. Ik kon het moeilijk loslaten. Het zou zonde geweest zijn om het niet af te werken, want ik had er al zoveel tijd en moeite in geïnvesteerd. Misschien was het wel een opluchting geweest als ik op een bepaald moment foert had gezegd, maar nu ben ik heel blij dat ik heb doorgezet.
GUIDO: Je hebt niet voor de gemakkelijkheidsoplossing gekozen.
Clara: Zeker niet. Er zaten wat die thesis betreft altijd een duiveltje en een engeltje op mijn schouders, die me tegengesteld advies influisterden. (lacht)
GUIDO: Heb je aan je filosofiestudie inhoudelijk iets gehad bij het spelen van rollen?
Clara: Ik heb dat inderdaad kunnen gebruiken. In Code 37 heb ik een psychologe mogen spelen. Filosofie en psychologie is niet hetzelfde, maar er zijn thematische raakpunten, en daar kon ik wel iets mee doen. Mijn thesis gaat over acteren, waarbij ik onderzoek hoe echt of onecht emoties zijn bij acteurs. Daar heb ik veel over bijgeleerd, en dat had ik allemaal niet geweten als ik die studie niet had gedaan. Zo blijkt dat theatermakers ook wel inzicht hebben in emoties, zonder daarom de onderliggende filosofische theorie te kennen. Ze weten dat ze door bepaalde oefeningen emoties kunnen oproepen. Het is leuk om dat dan wetenschappelijk te kunnen onderbouwen, en de link te kunnen leggen tussen twee dingen die ik graag doe.
GUIDO: Wat zou jij een achttienjarige would-be actrice studiegewijs aanraden?
Clara: Hm... (aarzelt) Ik had natuurlijk het voordeel dat ik het wereldje al wat kende via mijn ouders. Ik heb geen acteeropleiding gevolgd, maar als je dat wel doet, leer je heel veel. Je leert jezelf onderzoeken, je leert op je bek gaan... Dus als je geen directe toegang hebt tot het wereldje, denk ik dat toneelschool de betere keuze is. Je leert mensen kennen, en theatermakers komen naar de voorstellingen van studenten om te kijken wie goed is, wie ze kunnen gebruiken. Maar je moet realistische verwachtingen hebben. In een theateropleiding leer je niet acteren. Je leert oefenen en technieken bijschaven. Leren acteren kan je ook met je ogen doen, door aandachtig naar goede films te kijken bijvoorbeeld. Of door een masterclass te volgen, maar die gelegenheid krijg je niet vaak.
GUIDO: Stel: je krijgt carte blanche om zo'n masterclass te volgen bij om het even welke internationale actrice die je bewondert. Wie wordt het?
Clara: Oei, da's moeilijk... Er zijn er veel, maar ik ben een grote fan van Cate Blanchett. Vaak hebben acteurs ofwel veel charisma, ofwel kunnen ze zich heel goed transformeren in een rol. Cate Blanchett kan het allebei.

(HDP)
foto: VRT
Terug naar het overzicht

Comment

Andere artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden