Erik Van Looy: "Natuurlijk mag Philippe Geubels lachen met mijn films. Het zijn maar moppen hé."

29/11/2016 // Categorie: Interview

De Slimste Mens ter Wereld groeit naar de finale toe en de bioscoopgangers blijven hun weg vinden naar De Premier. Het is geen slecht najaar voor Erik Van Looy, al heeft hij het wel razend druk gehad. "Ik heb de laatste maanden zelfs niet over vrije dagen kunnen spreken," zucht hij. "Ik was al blij als ik een paar uren vrij had."
 
GUIDO: De release van De Premier en de start van het nieuwe seizoen van De Slimste Mens ter Wereld vielen samen. Ben jij een masochist?
Erik: Absoluut! Ik twijfelde nog of ik me niet liever in een sm-kelder zou laten vastbinden met een bol in mijn mond, maar ik heb dan toch maar gekozen voor die gelijktijdige release. (lacht) Nee, het is hectisch geweest, maar het kon niet anders. Het was belangrijk dat de film vlak voor de herfstvakantie uitkwam, want die datum heeft ook De Zaak Alzheimer en Loft geluk gebracht. En VIER zonder De Slimste Mens, dat is ook geen optie. Vroeger kon ik het me permitteren om te passen voor De Slimste Mens in het jaar dat ik een film maakte, maar tegenwoordig niet meer. Wouter Vandenhaute heeft me op het hart gedrukt dat de combinatie wel zou lukken, mits wat meer delegeren. De Slimste Mens is ondertussen zo'n geoliede machine dat ik het volledig aan de redactie kon overlaten.
 
Strandstoel in Tenerife
 
GUIDO: Het idee voor De Premier heb je acht jaar geleden gekregen, op een strandstoel in Tenerife.
Erik: Ja man, je moet daar ook eens gaan liggen! Playa del Duque, ik zal je straks het adres geven.
GUIDO: Euh... dankjewel. Maar wat ik wou vragen: heb je er in de voorbije acht jaar niet wakker van gelegen dat ondertussen iemand op hetzelfde idee zou komen?
Erik: Dat is altijd een risico. Met De Zaak Alzheimer hadden we dat probleem. We waren al vier jaar bezig met de ontwikkeling van het scenario, en plots kwam Memento uit, ook een thriller over iemand met geheugenverlies. Toen dacht ik: nu gaan we Alzheimer niet meer kunnen maken. Gelukkig treuzel ik altijd zo lang als ik films maak, dat het daarna nog vier jaar heeft geduurd voor de film af was, en tegen dan was Memento al lang vergeten. Voor De Premier was ik eerder bang dat we zouden worden ingehaald door de realiteit. Acht jaar geleden was dit verhaal nog heel vergezocht, maar ondertussen is er zoveel ergs gebeurd in de wereld dat het meer en meer plausibel begint te lijken.
GUIDO: Denk je dat je acht jaar geleden meer zou zijn aangesproken op de (on)geloofwaardigheid van De Premier dan vandaag?
Erik: Waarschijnlijk wel, al is dit het soort cinema waar je moet willen instappen. Toen werd ook al dit soort films gemaakt, denk maar aan Air Force One, of Vantage Point, of The Sentinel. Je stapt erin en je laat je meeslepen door het verhaal, omdat je weet dat je je dan goed gaat amuseren. Alleen zit dit soort grote complotten inmiddels helaas dichter tegen de realiteit. De Premier gaat niet over het terrorisme zoals we dat vandaag kennen, het blijft uitvergrote fictie, maar in het huidige klimaat lijkt het stukken minder vergezocht dan vroeger. Hout vasthouden dat niemand op het idee komt om zoiets ook in het echt te doen.
 
Larger than life
 
GUIDO: Het woord 'hellhole' valt in de film als het over Brussel gaat. Dat moet dan toch vrij recent zijn toegevoegd in het script?
Erik: Uiteraard. Zelfs drie weken voor de release hebben we nog een zinnetje veranderd. Op de agenda van de premier stond een debat over het mogelijke EU-lidmaatschap van Turkije. Het ziet momenteel er niet naar uit dat dat nog ter sprake zal komen, dus dat hebben we in extremis veranderd. We hebben er een debat over "de spanningen met Turkije" van gemaakt.
GUIDO: Niet alleen qua plot is De Premier larger than life, maar ook visueel. Je hebt met een drone in een koeltoren gedraaid?
Erik: Ja, in Charleroi. Als je je sterk maakt dat je een film wil maken met James Bond-allures, dan moet je er ook voor zorgen dat je filmt in Ken Adam-achtige decors. Ken Adam heeft jarenlang de fantastische decors voor de James Bond-films ontworpen. Vandaar: een scène binnen in een koeltoren. En de Cinquantenaire hebben we ook puur om visuele redenen uitgekozen. In het echt worden buitenlandse presidenten die Brussel bezoeken ontvangen in het Egmontpaleis. Een mooi paleis, maar het is niet vergelijkbaar met de grandeur van de Cinquantenaire. En ja, drones hé. Leuk speelgoed, en het is nog relatief goedkoop ook. Niet honderd procent legaal, maar soit. (aarzelt) We zaten in die koeltoren met die drone, dat mocht niet echt... Enfin, ik ga er niets meer over zeggen.
GUIDO: Als een drone niet veel geld kost, word je dan als filmmaker niet in de verleiding gebracht om te vaak gebruik te maken van luchtbeelden?
Erik: Overdrijven is nooit goed, maar ik denk dat het in De Premier netjes gedoseerd was. Anders hadden we nooit die fantastische luchtshot in die koeltoren kunnen maken. Ik maak maar om de zes jaar een film, en bij mijn vorige bestonden er nog geen drones. Telkens als ik een film maak, zijn er nieuwe hebbedingetjes op de markt waarmee je visueel nog een stapje verder kunt gaan.
GUIDO: Je bent ook in het echte Parlement gaan filmen. Hoe ben je daar binnengeraakt?
Erik: Het was geleden van Daens dat het Parlement nog als filmdecor was gebruikt. Siegfried Bracke heeft ons daar toegelaten, waarvoor hulde. De Premier is geen politieke film - op het einde van de film weet je nog altijd niet van welke partij hij is, wat ik belangrijk vind, want het gaat over de mens, niet over de politicus - maar ik wou de premier natuurlijk wel eventjes in zijn biotoop laten zien. Ik was dus heel blij dat we mochten filmen in het Parlement.
 
Geen zever, geen ego's
 
GUIDO: De Amerikanen in de film zijn eigenlijk Engelse acteurs. Omdat je na het floppen van The Loft geen Amerikanen meer kon zien?
Erik: (lachje) Het zijn Engelse acteurs, maar ze hebben veel ervaring met spelen in Amerikaanse series. Ik wou gewoon goeie acteurs, en Engelse acteurs zijn gewoon beter en makkelijker om mee te werken. Ze zijn klassiek gevormd in een theateropleiding, wat bij Amerikanen zeldzaam is. Daarmee wil ik niet zeggen dat Amerikanen geen goede acteurs zijn, maar ze spelen op een andere manier. Ik wou vooral geen sterren. De rol van de Amerikaanse president is relatief klein. Als je daar Glenn Close of Laura Linney voor cast, dan loop je het risico dat ze willen dat die rol wordt uitvergroot. We hebben het overwogen hoor, maar we zijn er snel van teruggekomen. Een te bekende kop zou je trouwens uit de film hebben gehaald. Stel dat Catherine Zeta-Jones de president had gespeeld, dan zag je niet de president van Amerika uit dat vliegtuig komen. Nee, dan zag je Catherine Zeta-Jones die trap afdalen.
GUIDO: Oké, maar dat zou je evengoed van Koen De Bouw kunnen zeggen. Die herkent toch ook iedereen meteen?
Erik: Ja, maar Koen is de hoofdacteur. Het is bij de nevenpersonages dat je daarvoor moet opletten. En het is een kwestie van keuzes maken. De Premier is een Belgische film, voilà. Je moet dat niet kunstmatig proberen op te blazen door er Amerikaanse sterren bij te betrekken. Ik wou vooral geen zever rond mijn kop. Geen ego's.
 
De vrouw van Geubels
 
GUIDO: Heb je nooit Belgische acteurs overwogen om de Amerikanen te spelen?
Erik: Er zijn er die dat zouden kunnen, kijk maar naar wat Matthias Schoenaerts doet, maar ik zou er niet mee wegkomen. Je kunt dat niet doen.
GUIDO: Neem nu Viviane De Munck, die heeft wel wat weg van Madeleine Albright. Zij zou toch een perfecte Amerikaanse presidente geweest zijn?
Erik: In theorie wel, maar dat zou ik in België niet verkocht krijgen. Ik zoek trouwens al jaren naar een geschikte rol voor Viviane De Munck, want ik vind dat een geweldige actrice. Madeleine Albright... niet slecht gezien, ik ga die connectie onthouden. Ik heb Viviane trouwens ook al gebeld voor De Slimste Mens, maar dat ziet ze niet zo zitten.
GUIDO: Ik heb me laten vertellen dat niemand dat meteen zitten als je hen daarvoor belt?
Erik: (lacht) Na een tijdje wel hé, anders zou ik nooit kandidaten hebben in het programma. 't Is een kwestie van aandringen.
GUIDO: Kan je nog lachen met de moppen over jouw films in De Slimste Mens?
Erik:The Loft zou je de indruk krijgen dat het de grootste flop aller tijden is, maar dat is natuurlijk niet waar. Die film heeft de wereld niet veroverd, maar de week dat hij uitkwam, stond hij wel in de top-tien in Amerika. Zelfs bij ons zijn nog 90.000 mensen gaan kijken, uiteindelijk naar een film die ze al hadden gezien. Zelfs Philippe Geubels vond de film goed, en hij is juist de man die er al die moppen over tapt. Nu tapt hij moppen over De Premier. Daar heb ik geen enkel probleem mee, want het zijn maar moppen. De meeste mensen weten wel dat moppen niet waar zijn. Alhoewel, er zijn ook mensen die moppen geloven. Geubels tapt constant moppen over zijn vrouw, maar het gaat dan natuurlijk niet over zijn echte vrouw, in het ware leven. En toch zijn er mensen die komen vragen of zijn vrouw die moppen eigenlijk wel plezant vindt. Ik ondervind dat ook. Mensen komen op me af en zeggen: "Ik heb The Loft gezien. Die film was toch niet zó slecht?" (lacht) Mensen, het zijn moppen! Waarom kun je iemand in zo'n programma beledigen? Omdat die beledigingen niet waar zijn. Waarom kunnen ze met mijn tanden lachen? Omdat er met mijn tanden niets mis is. Vind ik zelf tenminste. (lacht)

foto: SBS Belgium

 
Terug naar het overzicht

Comment

Andere artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden