Filip De Groote, motorrijinstructeur bij rijschool AH

18/04/2017 // Categorie: Interview
Filip De Groote is motorrijinstructeur bij rijschool AH. Hij zorgt ervoor dat mensen hun motorrijbewijs probleemloos kunnen behalen. Dat doet hij al 15 jaar. Maar hoe gaat dat juist in zijn werk, zo’n motorrijbewijs halen?
 

“Steeds meer mensen kiezen ervoor om met de motor te rijden. Daar zijn verschillende redenen voor. De emissienormen in Antwerpen bijvoorbeeld. Daar vallen motorfietsen niet onder. Ouders van volwassen geworden kinderen ruilen sneller hun tweede auto in voor een motor. Een auto kost immers veel geld: parking, een garage huren… Voor woon-werkverkeer kan een motorfiets ook veel praktischer zijn. Motorrijden om praktische redenen komt steeds meer voor, maar de overgrote meerderheid doet het puur recreatief.”
 
Er zijn drie verschillende motorrijbewijzen. Filip De Groote legt uit: “Als je 20 jaar bent, kan je voor je rijbewijs A2 gaan. Op je achttiende voor het rijbewijs A1. Als je het rijbewijs A1 en A2 hebt gehaald, kan je op je 22 jaar voor het rijbewijs A gaan. Als je geen rijbewijs A1 en/of A2 hebt gehaald, kan je pas vanaf 24 jaar voor het rijbewijs A gaan.
De gemiddelde leeftijd van mensen die lessen volgen, stijgt. Nu ligt die tussen 25 en 35 jaar. Dat zijn mensen die voor het rijbewijs A komen.”
“Wie de lessen en het examen via de rijschool doet, werkt alles af met een motor van de rijschool. Er zijn wel uitzonderingen. Mensen die oefenuren willen bijvoorbeeld. Dat zijn uren les voor mensen die lang geleden hun rijbewijs gehaald hebben of gekregen hebben bij hun autorijbewijs, maar nu met de motor willen rijden. Zij kiezen ervoor om een paar uur les te volgen. Dat mag met een eigen motor. Mensen die een nieuwe motor kopen en zich er nog niet zo comfortabel bij voelen, nemen ook soms les. Voor het rijbewijs A1 hebben we één motor ter beschikking, voor A2 twee en voor het rijbewijs A hebben we er vier.”
 

Het examen

 
De totaalkost om het motorrijbewijs te behalen bestaat uit verschillende onderdelen. Het theorie-examen kost € 15. Daarna kan je kiezen uit drie opleidingen:
9u: na deze opleiding kan je het examen privaat terrein (PT) afleggen. Dat examen kost € 14. Dan kan je je voorlopig rijbewijs afhalen bij de gemeente en moet je binnen het jaar het examen openbare weg afleggen. Lukt dat niet, dan moet je het examen PT opnieuw doen.  Er moet minstens 1 maand tussen het examen PT en het examen openbare weg zitten. De lessen kosten € 650.
12u: na deze opleiding leg je de examens PT en openbare weg aansluitend af.  Dat kost € 55. De lessen kosten € 910.
14u: het ‘Comfort Pack’. Dit kost € 1000. Hierbij krijg je 2u extra les tegen € 90 in plaats van € 130. Je kiest deze formule bij inschrijving. Tijdens de opleiding van 12u kan je niet plots van formule veranderen. 
“Je volgt dus minstens 9u les. De eerste les is altijd individueel, de volgende in groep. Daarna leg je enkel het examen PT af, wat het uitvoeren van een aantal manoeuvres inhoudt. Voor de manoeuvres moet je een technische controle van de motor uitvoeren. Die is veel uitgebreider als bij een autorijexamen.”
 
 “De meeste problemen bij het rijexamen komen voor bij het 12-seconden-rijden, ook wel stapvoets rijden genoemd. Daarbij moet je minimum 12 seconden doen over een afstand van 10 meter. Ook met achtjes draaien hebben velen moeite. Dat moet je zowel langs de linkerkant als langs de rechterkant kunnen. Op het examen loot je een van beide richtingen.”
 

Kans op slagen


“Er zijn weinigen die falen op het examen. Dat komt doordat wij de voorlaatste les voor het examen een kaart invullen. Dan worden er verschillende manoeuvres gecontroleerd. Voor duwen moeten ze drie op drie scoren en voor de andere manoeuvres minstens vier op vijf. Als dat niet het geval is, duiden wij achteraan de kaart het volgende aan: ‘(naam leerling) weet dat zijn/haar motorleraar het niveau onvoldoende vindt met ernstige kans op falen’. Dan mogen ze van ons in principe niet deelnemen aan het examen en moet er een les bijgenomen worden. Waarom? Als de leerling niet slaagt, blijft de prijs voor het afleggen van het examen hetzelfde. En dat zou weggesmeten geld zijn.”
 
“Met de rijschool hebben we goede slaagpercentages. Op het examen PT slaagt 98%. Het slaagpercentage op de openbare weg ligt wel een pak lager. Daar slaagt ongeveer 78%. Voor het examen openbare weg laten we de mensen een blad lezen met daarop de meest voorkomende oorzaken van een buis op het motorrijexamen. Dat heeft vooral met nonchalance te maken. Veel mensen denken dat ze op gevoel kunnen rijden, maar op een examen moet je rijden volgens de verkeerscode, niet op gevoel. Bij het examencentrum hebben we een goede reputatie. Acht examinatoren hebben hun rijbewijs via ons gehaald, dus zij hebben zelf ondervonden dat wij garant staan voor een goede slaagkans. De slechtste leerling die ik al gekend heb, had vier pogingen nodig om zijn rijbewijs te halen.”
 

Onder invloed

 
“Als mensen rijlessen volgen bij ons, moeten ze een soort schoolreglement ondertekenen waarin staat dat ze niet onder invloed mogen zijn van alcohol of drugs. Dat is niet altijd te controleren. Alcohol ruik je, drugs niet. Daar hebben we eens een probleem mee gehad.
Een man kwam zijn eerste les volgen bij ons. Eerst deden we de technische controle. Daarbij was hij niet zo aandachtig, net alsof hij een nachtshift had gewerkt. Zowel mijn collega als ik waren aan zijn adem gaan ruiken, maar we roken niets, dus de les begon.
De eerste oefening is starten en stoppen. Dat ging twee keer goed, maar de derde keer liep het mis. Die man bleef gas geven zonder te stoppen, reed tegen een verlichtingspaal en vloog de lucht in. Hij vroeg ons om de ambulance niet te bellen, maar dat hebben we uiteraard wel gedaan. Tegen de ambulanciers hebben we gezegd dat hij mogelijks onder invloed van drugs was, wat zij later konden bevestigen.
In het inschrijvingsgeld zit een verzekering tegen ongevallen inbegrepen, maar in dit geval was hij uiteraard niet verzekerd.”
 

Bezint eer ge begint

 
“Een motorrijbewijs halen is niet zo simpel als het lijkt. In die 15 jaar dat ik al instructeur ben, zie ik af en toe meisjes die achterop meerijden met hun vriend en dan ook hun motorrijbewijs willen halen omdat hen dat wel leuk lijkt. Tijdens de lessen ontdekken ze dan dat het toch geen peanuts is om dat te doen. Motorrijden doe je nog steeds op twee wielen, dus alertheid en reflexen zijn heel belangrijk. De juiste kledij is ook heel belangrijk. Dat zwarte leren pak is heel mooi en nuttig, maar als het donker is, moet je daar een fluohesje overheen doen, anders rijdt een automobilist je zo omver. Zij kunnen vaak niet goed inschatten hoe snel dat kleine lichtpuntje kan voortbewegen.”
 
(BVDH)
 
Terug naar het overzicht

Comment

Andere artikels

Andere interessante Guido-artikels

Volg ons ook op onderstaande sociale media

Deze site neemt deel aan de CIM Internet Studie. Sites met het CIM-internet logo verzamelen informatie over het aantal bezoekers en het aantal bezochte pagina’s met behulp van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. Daarbij wordt geen software geïnstalleerd. Een cookie brengt op geen enkele manier schade toe aan uw apparatuur of aan de programma’s die u gebruikt.

De informatie die verzameld wordt in het kader van deze studie is volledig anoniem. Ze dient uitsluitend voor de vergelijking van bezoekersaantallen op de deelnemende sites. Op de website van het CIM vindt u meer informatie over de studie en de resultaten van de meting.

© GUIDO NV - Alle rechten voorbehouden