Image
01/03/2017

Anouk Taeymans: #bitchplease


Anouk Taeymans (29), da’s small boobs, big ambitions. Niet onze woorden, wel een opdruk op de nieuwste sweaters van haar kledinglijn #BITCHPLEASE, voor millennials (m/v) met een overdosis zelfrelativering. Anouk studeerde af als burgerlijk ingenieur-architect, is interieurexpert on demand voor tv-programma’s en bedacht designwandplank MyShelf.
 
 
GUIDO: We hebben nog nooit iemand zo gepassioneerd over een wandplank horen spreken. Que?
Anouk: (lacht) Dat kan ik begrijpen. Ik ben er best fier op. Ik heb er lang aan gewerkt, heb er sinds kort het patent op en vind het een product dat zowel erg ingenieur is als architect: mooi en praktisch dus. Om kort te zijn, is het een wandplank die je tot op de centimeter in de lengte kunt instellen en probleemloos kunt demonteren. Zo verhuis je hem makkelijk van kamer naar kamer, of naar een ander huis. Je personaliseert hem met houten kistjes, rails en haakjes. Ik woonde in Noorwegen (Anouk werkte er vier jaar als projectarchitect – SL) op een appartementje en wilde een wandplank voor boeken, als het even kon zonder lelijke beugels, maar vond nergens echt mijn goesting. Een wandplank die de hele lengte van een muur beslaat, doet de ruimte op slag groter lijken, maar moet je door een schrijnwerker op maat laten maken. Of je koopt in de winkel modules die nooit helemaal passen. Op een vlucht naar Noorwegen begon ik te krabbelen op de achterkant van het ontvangstbewijsje van mijn glaasje wijn, en zo ontstond MyShelf.
GUIDO: Je kledinglijn #BITCHPLEASE kwam later. De prints op de sweaters bulken van het je-m’en-foutisme. Ben je zelf wel zo?
Anouk: Ik ben alleszins stukken assertiever geworden door mijn label op te richten. De slogan is niet voor niets ‘no longer pleasing since 2015’. Het idee is dat je niet meer doet wat iedereen van je verwacht, jezelf wat meer kan relativeren en niet meer zo bezig bent met je imago. Ook de print ‘drama is not a crime’ staat me op het lijf geschreven. Dramaqueens worden een beetje met de nek aangekeken, alsof vrouwen niet af en toe de dramaqueen mogen uithangen. Misschien moeten we er gewoon af en toe voor kunnen uitkomen dat we zo zijn? Wat is er zo erg aan?
GUIDO: Begrepen! Kreeg je al veel drama en tegenvallers te verduren, dan?
Anouk:
Tot nu toe vallen mijn tegenslagen verdacht goed mee. De tip die ik altijd hoor is: je moet het gewoon doen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Nee, waar ik veel aan heb gehad, was me inschrijven voor beurzen en pop-ups. Omdat je dat engagement aangaat en misschien inschrijvingsgeld betaalde, moet je wel met iets op de proppen komen. Dan is er geen weg terug. Dat was een duw in de rug voor #BITCHPLEASE, om eens echt een stock aan te maken en ons product te laten zien aan het publiek. Te veel ondernemers perfectioneren hun product te lang.
GUIDO: Tot slot, de vraag die op ieders lippen brandt: hoe doen studenten hun minikotje in godsnaam groter lijken?
Anouk: Met een horizontale spiegel over de ganse lengte van je wand kom je heel ver. Of gewoon een grote spiegel. Meubels die heel lang zijn of de ganse lengte van je muur beslaan, doen je kot ook ruimer en mooier afgewerkt lijken. Je gaat bijvoorbeeld in de Brico om planken op maat, en in de Ikea om van die spotgoedkope schragen. Als dat perfect past, geeft het een zeer leuk effect.



  
foto: MyShelf
(SL)

Comments

JOBS & STAGES

Slechts 15% werknemers oefent 'juiste job' uit

Volgens een enquête van rekruteringsbureau Michael Page is minder dan één Europese werknemer op vijf [...]

AI doet zijn intrede in de jobrekrutering

Hogan Assessments, wereldleider in persoonlijkheidsevaluatie op de werkplek, heeft onderzocht hoe artificiële [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jongeren veranderen steeds vaker van job

Maar liefst 11% van alle arbeidscontracten van jongeren onder de 25 werden dit jaar al stopgezet. Dat [...]

13/10/2022

GUIDO zoekt redacteurs voor de Guido Stadsgids

Je kent ‘m wel, die dikke gids die al meer dan 30 jaar bestaat en studenten graag trakteert op [...]

09/10/2022

Bijna 10% meer personeel in horeca dan vóór corona

In de horeca zijn voor het eerst meer mensen aan de slag dan vóór corona. De totale tewerkstelling in [...]

08/10/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84