Image
10/07/2020

Maak van je cv een opvallende binnenkomer met deze 4 originele tips

Leuke vacature gevonden? Grote kans dat je niet de enige bent die wilt solliciteren. Natuurlijk is de eerste stap het schrjven van een inhoudelijk sterk cv, bijvoorbeeld aan de hand van een cv generator. Als je echt die droomjob wilt binnenhalen, zal je sollicitatie moeten opvallen. Hoe je dat doet, lees je hier. 

Laat je creativiteit de vrije loop

Jouw curriculum vitae groot op een A3-poster gedrukt? Of op een cornflakesverpakking voor een job  bij een verpakkingsbedrijf? En wat denk je van een menukaart of zelfs een cv met afscheurbaar visitekaartje?
Hoe ver je in je creativiteit moet gaan, hangt af van de functie waarnaar je solliciteert, je eigen persoonlijkheid en de bedrijfscultuur. Ben je op zoek naar een creatieve functie als salesmanager, grafisch designer of communicatieprofessional? Een creatief vormgegeven curriculum vitae kan dan dat ene opstapje zijn naar een gesprek. Zeker als er veel sollicitanten zijn voor de vacature en je jezelf wilt onderscheiden van anderen. Als je werkzaam bent als financieel medewerker of psycholoog dan maak je wellicht meer kans met een zakelijk en overzichtelijk cv.

Zeg het met beelden

Cliché maar waar: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Mensen zijn visueel ingesteld en als je beeld gebruikt, blijft een tekst beter hangen. We denken in afbeeldingen en onze hersenen blinken uit in het verwerken van plaatjes. Des te meer reden om beelden toe te voegen aan je cv. Zo kun je een cartoontekenaar inschakelen die op maat gemaakte cartoons maakt voor je curriculum vitae bijvoorbeeld over je vaardigheden en eigenschappen. Ook een infographic is een mooie manier om content visueel te maken. Een infographic voegt een extra dimensie toe aan je cv en is een unieke manier om jezelf in de kijker te spelen.

Ontwerp een naam

Je kunt ook opvallen door een naamlogo te laten ontwerpen die je bovenaan je cv plaatst. Het ziet er professioneel uit, springt in het oog en geeft een persoonlijke touch aan je cv. Ga een stapje verder en kies voor een eigen huisstijl voor zowel je cv als je sollicitatiebrief. Dankzij de lettertypen, kleuren en opmaak vormen beide documenten een samenhangend geheel. Ben je online actief? Waarom niet die huisstijl doortrekken naar je website, LinkedIn-profiel en andere social media-kanalen. Zeker weten dat er nog lange tijd wordt gesproken over jouw kandidatuur.

Storytelling: vertel je verhaal op papier

Een andere manier om je cv memorabel te maken is door middel van storytelling. Storytelling is het vertellen van verhalen waarin je meer van jezelf laat zien. De werkgever krijgt zo een beter beeld van wat je kunt en wat je te bieden hebt. Raak je de lezer van je cv met jouw verhaal dan zal diegene je niet snel vergeten. Door je opleiding, werkervaring en vaardigheden verhalend weer te geven of er een verhalende beschrijving bij te zetten, maak je je cv interessanter. Ook een persoonlijk profiel leent zich uitstekend voor storytelling. Een pakkend openingsverhaal legt de basis voor een opvallend cv.
 

Comments

JOBS & STAGES

Mag je spontaan solliciteren voor een eerste job?

Je vraagt je waarschijnlijk af of het een goed idee is om als pas afgestudeerde spontaan te solliciteren [...]

Opgelet: in 2025 daalt het aantal uren dat je als student mag werken

In de economische herstelperiode na corona werd het aantal uren dat studenten per kalenderjaar mogen [...]

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider

Zelfstandigen krijgen eerste hulp bij stress en burn-out

In ons land bestond nog geen kant-en-klare handleiding om de mentale gezondheidstoestand van zelfstandigen [...]

07/09/2023

Vrouwen met tattoos krijgen minder kansen

Heb je niet alleen een kleurrijk diploma, maar ook een flamboyante collectie tattoos op je lichaam? Bedek [...]

29/08/2023

Hoe vind je een job via TikTok en Instagram?

Je hebt al vrienden gemaakt dankzij je socials. Misschien ben je via TikTok of Instagram wel aan een [...]

29/08/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84