Hoe moet je solliciteren bij een KMO?
Ons land kent duizenden KMO's, wat staat voor kleine (tot 50 werknemers) of middelgrote (tot maximaal 250 werknemers) ondernemingen. En die zijn bijna zonder uitzondering voortdurend op zoek naar enthousiaste nieuwe medewerkers.
5 voordelen van werken voor een KMO
- 1) De kans om dicht bij huis te werken is onbetaalbaar.
- 2) Misschien voel je je wel als een vis in het water in een losjes gestructureerde werkomgeving waar iedereen een beetje van alle markten thuis is.
- 3) Na een tijdje ken je in dit groot bedrijf elke collega met naam en toenaam.
- 4) Bij problemen kan je meestal rechtstreeks en quasi zonder formaliteiten met het management overleggen.
- 5) In een KMO kan je ook razendsnel opklimmen, krijg je meteen ernstige verantwoordelijkheden toegeschoven en zal je merken dat je al snel beslissingen mag nemen die ertoe doen.
Hoe vind je een job bij een KMO?
- KMO's zijn zwaar ondervertegenwoordigd in de jobadvertenties. Ze beschikken meestal niet over de budgetten om dure rekruteringscampagnes te voeren.
- Vrij solliciteren is dus de boodschap.
- Bij een KMO wordt je sollicitatie doorgaans ernstig in overweging genomen, en niet zomaar verticaal geklasseerd.
- Nog belangrijker in de rekruteringscultuur van kleine bedrijven is netwerken. Bedrijfsleiders van KMO's steken altijd en overal hun voelsprieten uit op zoek naar geschikte medewerkers.
Hoe verloopt een sollicitatie?
- De eigenlijke sollicitatieprocedures zijn bij kleinere firma's doorgaans minder lang en formeel dan bij grote bedrijven.
- Hoogstwaarschijnlijk word je meteen uitgenodigd voor een gesprek met het management zelf, in plaats van met een personeelsverantwoordelijke. Zo weten zij meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben, en heb jij al van bij de eerste ontmoeting kennisgemaakt met de top van het bedrijf.
- Je zult psychologische en andere tests moeten uitvoeren, maar dat zal geen weken in beslag nemen. Soms is daar bij een KMO zelfs helemaal geen sprake van, en vertrouwt men bij de aanwerving puur op intuïtie en mensenkennis.
- Het voorleggen van het juiste diploma is in een klein bedrijf van minder groot belang dan in een groot bedrijf.