Image
08/12/2021

BOOSTĒ, matcha-thee met een boost

Charlotte Raes, Jarno Haemerlinck en Matthias Gallet zijn het team achter BOOSTĒ, een jonge start-up waarmee ze een gezonder alternatief willen bieden voor koffie en energiedrankjes. "Charlotte en ik zijn een koppel," aldus Jarno, "en Matthias is een van m’n beste vrienden." Samen leren ze ons de boost van matcha-thee kennen.


HOE HET BEGON

Charlotte: Ik drink al enkele jaren matcha omdat ik vaak maagproblemen krijg van koffie. Matcha geeft me dezelfde energie, maar zonder de negatieve bijwerkingen. Daarnaast biedt matcha ook een gelijkaardige creativiteit als koffie: je kan het koud drinken of warm, met melk of water... Matthias was ook een echte koffiedrinker, hoe straffer hoe liever, maar was op zoek naar een gezonder alternatief. Hij drinkt zijn matcha dan ook liefst als shot. Jarno daarentegen houdt niet echt van koffie en dronk daarom vaak ongezonde energiedrankjes tijdens het studeren of werken. Sinds hij is overgeschakeld op matcha, voelt hij zich veel gezonder.

WIE ZE ZIJN

Matthias: Wij zijn ondertussen al een jaar of drie afgestudeerd. Ikzelf werk als M&A consultant bij Deloitte, een job die me veel bijleert over de financiële aspecten van een bedrijf. Jarno is 2 jaar geleden gestart in het traineeship van Puratos en is net gestart met een salesproject in het Verenigd Koninkrijk, als onderdeel van zijn laatste rotatie. Jarno heeft trouwens ook ervaring als student-ondernemer: tijdens zijn bachelor Handelswetenschappen startte hij een cocktail-cateringbedrijfje. Charlotte heeft veel ervaring in de evenementensector. Ze werkte als venue manager en is daarna gestart bij de innovatieve scale-up GIMBER, als event & internal project manager.

WAT ZE DOEN

Charlotte: Initieel was het de bedoeling om 100% voor e-commerce te gaan, dus enkel BOOSTĒ te verkopen via onze website. Snel werd duidelijk dat ook gespecialiseerde theewinkels op zoek zijn naar kwalitatieve matcha met een verhaal. Consumenten zoeken vandaag meer dan een goed product alleen, ze willen authenticiteit. Die kunnen wij zeker bieden. We hebben zelf onze thee zorgvuldig gekozen uit meer dan 30 stalen ceremoniële matcha van de hoogste kwaliteit. We hebben zelf onze eigen website gebouwd, de verpakking en labels ontworpen, we beheren onze eigen social media, enzovoort.

Matthias: Jarno en ik hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor de website en hoe we de user experience kunnen verbeteren. Shopify is hiervoor een heel gebruiksvriendelijk platform, maar onze technische kennis wordt vaak op de proef gesteld. Daarnaast experimenteren we met SEO, Facebook Ads, Google Ads, enzovoort. De boekhouding en financiële gezondheid behoren ook tot mijn takenpakket. Cash is king voor een start-up. Jarno beheert de aankopen en relaties met onze leveranciers, zoals de Japanse theeboerderij. Charlotte doet voornamelijk de social media, marketing en communicatie. Denk aan samenwerkingen met influencers, posts maken en plannen, fotoshoots organiseren, mailings... Er is dus zeker een taakverdeling, maar eigenlijk doet iedereen álles. (lacht) Dat geldt zeker voor de sales. Zo kan je sinds kort onze producten terugvinden bij Javana in de Hoornstraat in Gent, dé referentie voor koffie en thee.

WAT ZE AANRADEN

Jarno: Als je als student een idee hebt om iets op te starten, doe het dan gewoon. We zijn nog geen jaar bezig met BOOSTĒ, maar we hebben al immens veel geleerd. Je hebt niets te verliezen als student. Ook als je project mislukt, ben je een unieke ervaring rijker, die door rekruterende bedrijven zeer wordt gesmaakt.

drink-booste.com

Wat is matcha?

We vroegen het aan Jarno

"Matcha is een speciale soort groene thee, afkomstig uit Japan. De thee wordt beschouwd als supergezond alternatief voor koffie, vanwege het vergelijkbare cafeïnegehalte. Matcha wordt vaak gedronken en gepromoot door yoga- of gezondheidsgoeroes. Dat schrikt sommigen onterecht af en daarom willen we aantonen dat matcha ook perfect geschikt is voor jonge, ambitieuze personen of studenten die op zoek zijn naar een alternatief voor koffie of energiedrankjes."

"Een van de barrières bij traditionele matcha is het feit dat je het moet whisken met een speciaal bamboe kloppertje, zodat het poeder oplost. Daar hebben mensen geen tijd voor. Daarom hebben wij een milieuvriendelijke cup laten maken waarin je je matcha kan 'shaken'. Er zit een extra opzetstukje op dat het effect van het whisken vervangt. Superhandig en ook nog eens ecologisch. Daarnaast kan je de cup ook gebruiken als on-the-go mug."

Tekst: Herbert De Paepe


Comments

JOBS & STAGES

Wees de slimste tijdens je sollicitatiegesprek

Wat is het ergste dat je kan doen op een sollicitatiegesprek? Stotteren? Niezen? Je kop koffie omstoten? [...]

Dina werkt in een pizzeria

Wie: Dina (20) Studie: Biomedische wetenschappen Studentenjob: werkt bij Domino's Pizza in [...]

SOCIAL



Poll

Heb jij al corona gehad?

 Ja
 Nee

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84