Gong cha: wereldleider in bubble tea verovert België
Bubble tea, het felgekleurde bubbeldrankje uit Taiwan, is een trend waar je niet naast kan kijken. Serial entrepreneur Adlane Draou had dat ook al in de gaten. Na het opstarten van Belgische franchises van O'Tacos, Chick&Cheez en GoFish, stort hij zich nu op bubble tea met de eerste Belgische Gong cha-zaak, in Brussel. Vinden we Gong cha straks overal?
GUIDO: Waarom heb je geïnvesteerd in bubble tea?
Adlane: Omdat het zo'n überhip product is! Bijna iedereen houdt van thee. Ik heb er ook rekening mee gehouden dat het zakenmodel niet zoveel energie vergt en het milieu respecteert. We hebben Gong cha gekozen omdat het de wereldleider is, waardoor we een premium merk in huis hebben vergeleken met de concurrentie. Zo kunnen wij ons positioneren op de theemarkt zoals Starbucks dat heeft gedaan met koffie.
Wat is bubble tea?
Gong cha biedt verschillende soorten thee aan, ter plaatse geïnfuseerd (elke vier uur) en verrijkt met toppings: tapiocazaadjes, jelly, enzovoort. Alle producten zijn vegetarisch en meestal zelfs vegan. Er zijn vierhonderd mogelijke combinaties. Het suikergehalte en de hoeveelheid ijsblokjes zijn eveneens personaliseerbaar.
GUIDO: Hoe verklaar je het huidige succes van bubble tea?
Adlane: Dat ligt volgens mij aan twee factoren. Ten eerste is de Aziatische cultuur de laatste jaren steeds populairder geworden in Europa, dankzij Netflix en K-Popmuziek. Ten tweede is thee geleidelijk succesvoller aan het worden dan koffie. Voeg die twee factoren samen en je hebt een verklaring voor de überhipheid van bubble tea.
GUIDO: Investeren in iets nieuws brengt altijd risico's met zich mee. Heeft je dat nooit tegengehouden?
Adlane: Risico's kan je nooit uitsluiten. Soms is dat wel spannend als je aan iets nieuws begint, maar de kracht van een ondernemer zit in de manier waarop hij omgaat met die stress. Tot nu toe zijn mijn projecten redelijk goed gelukt, maar dat wil niet zeggen dat ik niet ooit eens in het stof zal bijten. Dat hoort erbij. Als je valt, moet je gewoon weer opstaan.
GUIDO: Hoe verliep de opening van de zaak?
Adlane: De opening was afgelopen zomer, in het winkelcentrum Docks Bruxsel. Het was een groot succes, en dat is het trouwens nog altijd. De cijfers zijn er, en de klanten ook. Het product spreekt aan. De grote uitdaging is nu andere steden veroveren en hopen dat de reacties daar even positief zullen zijn als in Brussel. Het was in elk geval een zeer goed signaal.
GUIDO: Heb je raad voor studenten die zelf willen ondernemen?
Adlane: Mijn beste raad: doe het gewoon! Begin er meteen na je studies aan, dat is het best mogelijke moment. Het risico is bijna nihil: je bent nog niet getrouwd, nog geen kinderen, geen schulden, weinig verantwoordelijkheden... Je hebt ook nog geen ervaring, maar daar hoef je je niets van aan te trekken, dat komt wel vanzelf. Toen ik van de unief kwam, ben ik voor niemand gaan werken, behalve voor mezelf. Het is een alternatieve manier om de bedrijfswereld te leren kennen, weliswaar met minder omkadering en een grotere foutmarge, maar uiteindelijk is het een veel efficiëntere manier om jezelf te lanceren.
Wie is Adlane Draou?
"Mijn secundaire studies verliepen nogal chaotisch. Ik was gebuisd, en om dat te verwerken, ben ik een maand naar de VS getrokken. Toen ik terugkwam, heb ik een schakelaar overgehaald in mijn hoofd: ik wou ondernemer worden. Toen heb ik via de middenjury alsnog mijn secundair diploma gehaald en ben daarna een MBA-opleiding gaan volgen in Engeland. Met mijn diploma op zak ben ik mijn ondernemerscarrière begonnen in Congo. Vier jaar lang heb ik daar in de houtindustrie gewerkt. Terug in België heb ik mijn eigen bedrijf Mad Vision opgericht, waarmee ik de eerste O’Tacos heb opgestart, in Schaarbeek. Zo is mijn ondernemerscarrière in de QSR (Quick Service Restaurants) begonnen.
Tekst: Sébastien Daloze