4 digitale sollicitatietechnieken
Is de klassieke sollicitatiebrief of -mail nog van deze tijd? Je mag gerust postzegels en enveloppen in huis halen, maar het hoeft niet. Wellicht voel je je beter thuis in deze vier digitale sollicitatietechnieken.
Videosollicitatie
Dit is een manier om jezelf te presenteren en te onderscheiden van andere sollicitanten. Je maakt een korte video waarin je vertelt wie je bent, wat je kan en waarom je geschikt bent voor de job. Je kan de video toespitsen op de vacature en het bedrijf waar je solliciteert. Wees vooral jezelf en authentiek in de video. Vergeet niet om ook je cv mee te sturen als aanvulling op je videopitch.
Audiosollicitatie
Dit is een alternatief voor als je jezelf niet graag filmt. Je neemt een audiobericht op waarin je je verhaal vertelt. De werkgever of rekruteerder kan dan alleen luisteren naar je stem en wordt niet afgeleid door beeldmateriaal. Zorg ervoor dat je jezelf op een positieve manier verkoopt en dat het geen saaie sollicitatie wordt. Gebruik storytelling of maak een grapje tussendoor.
Solliciteren via een persoonlijke website
Dit is een manier om al je informatie en talenten op één plek te tonen. Je maakt een website die gericht is op het verkopen van jezelf. Je laat zien wie je bent, wat je gedaan hebt en wat je meebrengt. Het voordeel van een persoonlijke website is dat je er alles op kwijt kan, zoals je cv, portfolio, referenties, blogs, video’s, enzovoort. Je kan de website ook aanpassen aan de stijl en cultuur van het bedrijf waar je solliciteert.
Solliciteren via social media
Gebruik vooral LinkedIn en X (Twitter) om je professionele identiteit te tonen. Deze kanalen staan bovenaan in Google en worden vaak bekeken door werkgevers en rekruteerders. LinkedIn is het meest zakelijke platform, waar je je cv, vaardigheden en referenties kan delen. Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, TikTok en dergelijke zijn meer informele kanalen, waar je je persoonlijkheid, interesses en creativiteit kan laten zien. Pas wel op met wat je post en wie het kan zien. Gebruik de privacy-instellingen om je privégegevens af te schermen.
Tekst: Herbert De Paepe