Image
20/11/2023

4 digitale sollicitatietechnieken

Is de klassieke sollicitatiebrief of -mail nog van deze tijd? Je mag gerust postzegels en enveloppen in huis halen, maar het hoeft niet. Wellicht voel je je beter thuis in deze vier digitale sollicitatietechnieken.


Videosollicitatie

Dit is een manier om jezelf te presenteren en te onderscheiden van andere sollicitanten. Je maakt een korte video waarin je vertelt wie je bent, wat je kan en waarom je geschikt bent voor de job. Je kan de video toespitsen op de vacature en het bedrijf waar je solliciteert. Wees vooral jezelf en authentiek in de video. Vergeet niet om ook je cv mee te sturen als aanvulling op je videopitch.

Audiosollicitatie

Dit is een alternatief voor als je jezelf niet graag filmt. Je neemt een audiobericht op waarin je je verhaal vertelt. De werkgever of rekruteerder kan dan alleen luisteren naar je stem en wordt niet afgeleid door beeldmateriaal. Zorg ervoor dat je jezelf op een positieve manier verkoopt en dat het geen saaie sollicitatie wordt. Gebruik storytelling of maak een grapje tussendoor.

Solliciteren via een persoonlijke website

Dit is een manier om al je informatie en talenten op één plek te tonen. Je maakt een website die gericht is op het verkopen van jezelf. Je laat zien wie je bent, wat je gedaan hebt en wat je meebrengt. Het voordeel van een persoonlijke website is dat je er alles op kwijt kan, zoals je cv, portfolio, referenties, blogs, video’s, enzovoort. Je kan de website ook aanpassen aan de stijl en cultuur van het bedrijf waar je solliciteert.

Solliciteren via social media

Gebruik vooral LinkedIn en X (Twitter) om je professionele identiteit te tonen. Deze kanalen staan bovenaan in Google en worden vaak bekeken door werkgevers en rekruteerders. LinkedIn is het meest zakelijke platform, waar je je cv, vaardigheden en referenties kan delen. Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, TikTok en dergelijke zijn meer informele kanalen, waar je je persoonlijkheid, interesses en creativiteit kan laten zien. Pas wel op met wat je post en wie het kan zien. Gebruik de privacy-instellingen om je privégegevens af te schermen.

Tekst: Herbert De Paepe


Comments

JOBS & STAGES

Belgobon, de eerste Brusselse fietstraiteur

Juliette Heene en Corentin De Dryver leerden elkaar kennen op de hotelschool. Het klikte, en samen startten [...]

4 digitale sollicitatietechnieken

Is de klassieke sollicitatiebrief of -mail nog van deze tijd? Je mag gerust postzegels en enveloppen [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider

Studenten en jonge werknemers staan sterk op de arbeidsmarkt

Met de huidige krappe arbeidsmarkt kunnen werknemers kritischer zijn voor het werkaanbod. Uit recent [...]

14/11/2022

Ruime meerderheid startende zelfstandigen gelukkiger dan in loondienst

Zeven op de tien startende zelfstandigen die vroeger werknemer waren, zijn nu gelukkiger dan toen ze [...]

10/11/2022

Jobstudent: receptionist in een sportcentrum

Florian werkt een gespecialiseerde master in de financiën af en klust ondertussen bij als receptionist [...]

09/11/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84