Hoe schrijf je een efficiënte motivatiebrief?
Hoewel je cv een heus visitekaartje is van je persoonlijkheid en ervaring, mag je de motivatiebrief niet over het hoofd zien in het moeizame proces naar het vinden van je droomjob. Het is geen taak die je licht mag opvatten, dus hier zijn een paar tips om er zeker van te zijn dat je een goede eerste indruk maakt.
- Waar cv's altijd uitgetikt moeten worden, mogen sollicitatiebrieven handgeschreven zijn (vermijd fotokopiëren). Sommige bedrijven eisen dit zelfs. Lees de advertentie dus goed door voor je je naar je pc haast.
- De brief moet op één pagina passen.
- De stijl moet altijd positief, direct en assertief zijn. Vermijd woorden als 'niet', 'geen' of 'probleem, en presenteer alleen oplossingen.
- Het is een goed idee om een voorbeeldbrief te volgen, maar het is ook zeker nodig om de brief aan te passen aan het bedrijf, zodat je je boodschap kunt personaliseren.
Structuur van een motivatiebrief
- U, ik, wij
Als je deze structuur volgt, zal je brief opvallen bij je toekomstige werkgever. We hebben hem opgedeeld in vier alinea's:
- de slagzin => hallo
- de kernpunten van de vacature => u
- het gemotiveerde en gekwantificeerde antwoord => ik
- het interviewverzoek => wij
- Heden, verleden, toekomst
- Heden
Wek de interesse van de rekruteerder door je huidige situatie te koppelen aan de job die je overweegt.
- Verleden
Stel je voor aan de rekruteerder door jezelf te matchen met de job die je overweegt.
- Toekomst
Informeer de rekruteerder over je verwachtingen door je intenties te linken aan de job die je graag wil.
Spontane kandidatuur
Je moet een spontane motivatiebrief niet opstellen als een reactie op een jobaanbod. De rekruteerder zal zich 3 vragen stellen wanneer hij je brief leest. Als je ze effectief kunt beantwoorden, heb je zo goed als prijs.
1. Waarom schrijft deze sollicitant specifiek naar mij?
2. Wat heeft deze sollicitant dat anderen niet hebben?
3. Wat wil deze sollicitant?
Hoewel een brief als deze moeilijker te schrijven is omdat je niet echt ondersteuning hebt om je te helpen, kan hij ook worden samengevat in drie termen: aandacht trekken, argumenteren en afronden.