Zes op de tien werknemers worden gestoord na hun uren
Het 'recht op deconnectie' is twee jaar jong. Wie werkt binnen een bedrijf met meer dan twintig werknemers, hoeft buiten de werkuren geen telefoontjes, e-mails of berichten te beantwoorden, tenzij in uitzonderlijke omstandigheden. Strak plan, maar hoe zit het in de praktijk?
Protime, marktleider in tijdregistratie, personeelsplanning en toegangscontrole, vroeg het zich ook af en liet een online enquête uitvoeren door onderzoeksbureau iVOX. Wat blijkt? Twee jaar na de invoering van het recht op deconnectie worden zes op de tien Vlamingen (60%) nog steeds buiten de werkuren gecontacteerd door hun leidinggevende. Het gaat vooral om berichtjes (67%), telefoontjes (50%) en e-mails (47%).
Die cijfers klinken harder dan ze zijn, want bijna twee op de drie werknemers (64%) hebben het gevoel dat ze zo snel mogelijk moeten opnemen of antwoorden, terwijl dat volgens Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, niet per se zo hoeft te zijn: "Bedrijven kunnen best expliciet aangeven welke verwachtingen er zijn en duidelijke afspraken maken met hun werknemers. Zo kunnen die hun beschikbaarheid aangeven in hun e-mailhandtekening. Bijvoorbeeld: 'ik werk niet op vrijdag', waardoor niemand die dag een antwoord verwacht. Wie een mail stuurt, kan ook duidelijk aan de ontvanger aangeven wanneer een antwoord wordt verwacht."
Tekst: Herbert De Paepe