Image
18/07/2012

Jarri van 'Disco Naïveté', de hipste Belgische muziekblog

 


 

In de les is hij een van de vele rechtenstudenten, maar eenmaal thuis kan hij vanachter zijn computer de carrières van de nieuwste bands maken of kraken. Twee jaar geleden begon Jarri Van der Haegen met zijn muziekblog Disco Naïveté. Ondertussen is zijn site een internationaal gevestigde waarde en deze zomer mag hij zelfs stage lopen bij XL Recordings, het label achter Adele, Radiohead en The XX.
 
" Ik zeg niet dat ik verantwoordelijk ben voor de carrière van Lana Del Rey, maar ik was er wel vroeg bij."
 
 
GUIDO: Waar komt je liefde voor muziek precies vandaan?
Jarri: Die is een viertal jaar geleden aangewakkerd toen ik in Leuven kwam studeren. Daarvoor vond ik muziek wel plezant, maar ik luisterde enkel naar de radio en daar hoor je maar een klein deeltje van wat er in de wereld te vinden is. Plots wou ik meer bands en meer soorten muziek leren kennen. Twee jaar lang heb ik blogs gelezen, bands gevolgd en muziek beluisterd voor ik uiteindelijk zelf met een blog begon. Het idee kwam van een vriendin die vond dat ik een goed oog had voor muziek. Nu is het een manier om mijn kennis te delen met geïnteresseerde mensen.
GUIDO: Hoe selecteer je wat er op je blog mag?
Jarri: Ik moet het leuk vinden, dat is het belangrijkste. Ik probeer mij ook te beperken tot indiebands, dat zijn artiesten bij onafhankelijke labels. Zij hebben een heel specifiek geluid dat je meestal niet op de radio hoort. Dat gaat van onbekende bands tot groepen als The National en Beach House.
GUIDO: Waarin verschilt Disco Naïveté van andere blogs?
Jarri: Disco Naïveté is groot geworden omdat ik altijd snel op de hoogte ben van het laatste nieuws. Een aantal bands die ik van in het begin volg, zijn nu redelijk aan het doorbreken in de onafhankelijke muzieksfeer, sommige ook op de radio.  Lana Del Rey is zo een van mijn paradepaardjes. Ik zeg niet dat ik verantwoordelijk ben voor haar carrière, maar ik was er wel vroeg bij. Hetzelfde bij The XX, Warpaint, Haim, Ko Ko en Niki and The Dove. Grotere websites bedanken mij vaak als ze via mij nieuws vinden. Op die manier ontdekken hun lezers mijn blog en bouw ik een vast aantal lezers op.
GUIDO: Hoeveel precies?
Jarri: Gemiddeld heb ik toch 5000 unieke bezoekers per dag. Grote websites hebben er een pak meer, maar ik doe het wel alleen. Ik ben er bovendien niet fulltime mee bezig, want ik heb nog mijn studies ook. Ik heb dus wel nog andere dingen te doen dan hele dagen muziek te beluisteren tot ik op iets fatsoenlijks bots. Veel mensen denken trouwens dat ik hele dagen achter mijn laptop zit of tien keer per week naar een concert ga. Dat is niet zo. Zoals andere mensen series kijken, naar de cinema gaan of uitgaan, ga ik op zoek naar nieuwe muziek. Niet meer dan dat.
GUIDO: Wat wil je nog bereiken met Disco Naïveté?
Jarri: Ik heb het plan opgevat om een maandelijkse of tweemaandelijkse concertavond te organiseren met een band die ik goed vind en die op dat moment halthoudt in België. Er zijn ook plannen om een boekingskantoor te starten of mijn naam te linken aan een festival. Ik zie wel waar ik zin in heb. Maar het is altijd leuk om dit soort muziek bekender te maken in België, want de smaak van de media is hier vooral mainstream gericht. Daar wil ik graag verandering inbrengen, op eender welke manier mogelijk.
http://disconaivete.com
 
Meer studenten in de kijker op www.guido.be

Comments

ONTSPANNING

Ongebreideld bingen in de donkere dagen

Sloffen aan, onder een dekentje in de zetel duiken en bingewatchen geblazen: niets is leukers om de lange [...]

Utøya 22. juli

Er zijn dit jaar twee films gemaakt over de aanslag van Anders Breivik op het Noorse eiland Utøya, [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84