Image
22/04/2018

Dagný Rós Ásmundsdóttir: Keukenprinses? Keukenviking!


In haar eigen studententijd belandde de prettig gestoorde IJslandse Dagný Rós Ásmundsdóttir met een Erasmusbeurs in Antwerpen, en dat viel duidelijk in de smaak, want enkele jaren later was ze here to stay met een eigen restaurant. Die bloeiende zaak is intussen verkocht, maar bleek wel de springplank naar een succesvolle carrière in de culinaire wereld, onder andere als tv-chefkok. Tussen de soep en de patatten vond ze nog de tijd om twee kookboeken uit te brengen rond de gezonde en lekkere eetcultuur van haar vaderland: Easy Iceland en Easy Nordic. Vol easy recepten dus, en zo hebben we het graag.
 
 
GUIDO: Wat was destijds je eerste indruk van de Vlaamse studentenkeuken?
Dagný Rós: Ik kende de Belgische keuken niet, dus alles was helemaal nieuw voor me, maar ik was aangenaam verrast! Vooral de lekkere broodjes waren als student echt een openbaring. In IJsland waren die amper te vinden, ofwel waren ze onbetaalbaar. Ik ben toen echt verslaafd geraakt aan smos préparé en broodjes Martino. Ik stoef nu ook altijd over de Belgische frietjes tegen mijn vrienden in IJsland. Eerst begreep ik niet waarom iedereen ze zo speciaal vond, maar nu, zoveel jaren later, snap ik het volledig. Ergens anders zijn ze gewoon niet hetzelfde.
GUIDO: Klinkt wel wat ongezonder dan je recepten van nu?
Dagný Rós: Goh gezond, wat is gezond? Op zich ben ik daar wel altijd mee bezig geweest hoor, met gezond koken. Mijn eerste kookboek heb ik van mijn zus gekregen toen ik naar de universiteit ging en dat was eigenlijk een boek voor hartpatiënten, boordevol recepten met lage cholesterol en weinig vetten. Supergezond dus. En oké, ik maakte toen ook wel typische pastagerechten of homemade hamburgers met spiegelei, of homemade pizza’s, maar ik deed dat altijd met mate. Nu nog steeds. In IJsland bakken we bijvoorbeeld veel, en als ik hier nu een van mijn cakes maak, dan kan ik daar echt niet afblijven. Maar ik eet dat niet elke dag. Zolang er maar balans is. Als je jezelf alles verbiedt, dan wordt je leven ook maar saai hé. (lacht) Een goed pak frieten bij onze huisgemaakte hamburger, daar zeggen we bij ons thuis geen nee tegen.
GUIDO: Zijn er dingen die je jezelf wel verbiedt?
Dagný Rós: Vlees van in de supermarkt koop ik al lang niet meer. Er zijn al meerdere schandalen geweest en ze zetten de boeren ook een mes op de keel als het op prijzen aankomt. Ik steun dat niet. Volgens mij zou iedereen beter wat bewuster winkelen en lokale handelaren moeten steunen: de bakker van om de hoek, de slager van in het dorp… Dat moet ook snel geleerd worden aan studenten en jongeren, want jullie zijn de shoppers van de toekomst. Ik begrijp studenten die graag goedkoop inkopen willen doen, maar ik hoop dat ze ook rekening houden met de kwaliteit. Vaak bevatten hele goedkope producten veel suikers en bewaarmiddelen. Oké, dan koop je het voor een klein prijsje, maar ben je wel voor pure suikers aan het betalen. Door kwaliteitsvolle producten te kopen, doe je iets goed voor de industrie, maar ook voor jezelf. Wie gezonder eet, heeft sowieso een betere weerstand en meer energie dan iemand die enkel pizza’s, hamburgers en vettig eten naar binnen speelt. Eten en presteren gaan hand in hand. Al moet je daar natuurlijk niet in overdrijven. Onlangs was ik nog in Kopenhagen in een restaurant waar ze veel zelf kweken en voor de rest enkel en alleen met lokale producten werken. Omdat citroenen niet in de winter groeien, hadden ze toen gedroogde mieren gebruikt voor zuurheid. Als IJslandse ben ik veel gewoon, maar dat ging voor mij toch net te ver. Ik denk niet dat ik ooit mieren ga verzamelen en drogen om ervan te eten (lacht).
GUIDO: Hopelijk heb je voor ons mierenvrije recepten voorzien?
 
 
  1. Pittige partynachos van zoete aardappel (8 p)
Nodig: 2 middelgrote zoete aardappels, 2 el olijfolie, cajun- of tacokruiden, chili-lime-kruiden, 400 g rode bonen (blik), 1 bol mozzarella, handvol geraspte kaas, 1 kleine rode ui, 1 lente-ui, 2 handenvol kerstomaten, enkele opgelegde groene jalapeñopepers, limoensap, peper, zout en eventueel koriander. Voor de dressing: 5 el zure room, 1 el limoensap, cayennepeper, zwarte peper en zout
 
Bereiding:
  • Meng de zure room met limoensap en kruid met cayennepeper, peper en zout.
  • Was de aardappelen en snijd ze met een mandoline in dunne plakken voor je ze besprenkelt met olie en kruidt met cajunkruiden en chili-lime-kruiden.
  • Meng met je handen en spreid uit op een bakpapier.
  • Zet 5 minuten in een voorverwarmde oven (200°C), draai ze om en bak opnieuw 5 minuten.
  • Giet de bonen af in een zeef, spoel en laat uitlekken.
  • Snijd de mozzarella in kleine stukjes en strooi ze samen met de kaas en de bonen over de aardappelen.
  • Kruid met peper en zout en zet nog een klein kwartier in de oven.
  • Snijd de rode ui (gepeld) in fijne ringen, de lente-ui in fijne snippers en de kerstomaatjes in stukjes.
  • Strooi de uien en kerstomaten over de aardappelen en werk af met koriander, limoensap en de dressing.
 
  1. Visburger (4p)
Nodig: 1 rode ui, 3 el rijstazijn, 400 g witte vis, 1 el fijngehakte dille, 1 handvol basilicum, 1 el kappertjes, ½ groene chilipeper, bloem, olijfolie, 4 hamburgerbroodjes, blaadjes sla, schijfjes tomaat, 4 el relish, peper en zout
 
Bereiding:
  • Snijd de helft van de rode ui in heel dunne ringen en laat 20 minuten marineren in rijstazijn.
  • Doe de vis in een cutter met de kruiden, de chilipeper en de kappertjes en hak fijn.
  • Vorm 4 burgers en wentel ze in bloem voor je ze enkele minuten bakt aan beide kanten.
  • Grill ondertussen de broodjes, snijd ze open en bestrijk de onderkant met de dressing.
  • Verdeel de sla, tomaat, ui en visburgers over de broodjes en werk af met relish.
  • Leg de bovenkant erop en serveer eventueel met chips van zoete aardappel.
 

 
De 5 geboden van de studentenkeuken
 
Plan uw week op maandagmorgen voor een rekening zonder zorgen
Dagný: “Wie bewust nadenkt over wat hij of zij gaat koken in de komende week, kan sowieso goedkoper eten. Koop ook altijd seizoensgroenten, die zijn goedkoper en steunen onze industrie.”  
 
Wie kookt met maten, betaalt met mate
Dagný: “Voor één persoon koken komt vaak duurder uit. Als je ziet dat er een 2+1 promo bij de slager is, bepaal dan dat donderdag schnitzeldag is bijvoorbeeld, zodat je die promo kan delen met je vrienden.”
 
Ook al is de rest van uw keuken brakker dan brak, voorzie op z’n minst ergens een vriesvak
Dagný: “Een kleine diepvries is echt cruciaal in elke studentenkeuken. Vries je restjes in en gebruik ze later voor een variatie op hetzelfde gerecht. Of als er een voordelige promo is, vries dan in wat je niet meteen opeet.”
 
Zie je niet welk goud je al hebt, richt je tot het wereldwijde web
Dagný: “Stel, je hebt nog één broccoli in de koelkast liggen, zoek dan online naar gerechten met broccoli. Dan krijg je misschien een stoofpotje, een soep, een speciaal brood of een salade. Zo kan je al veel kanten uit met één ingrediënt.”
 
Smacht u naar een bepaald soort voeder, raadpleeg de wijsheid van uw moeder
Dagný: “Wat ik zelf altijd deed, was nadenken welk gerecht ik echt lekker vond en dan aan mijn mama vragen hoe je het klaarmaakt. En dan is het gewoon oefenen, oefenen, oefenen.”
 
 

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84