Image
08/04/2015

Shaun The Sheep Movie: GUIDO interviewt de regisseurs

Het puurste en meest ongecompliceerde filmplezier dat je dit voorjaar kunt beleven, komt uit de Britse Aardman-studio. Shaun the Sheep Movie is een verrukkelijk grappige stop-motionkomedie waarin Shaun het Schaap en zijn wollige vriendjes - je kent ze van de korte filmpjes op tv - terechtkomen in de grote stad, waar de boer zijn geheugen verliest en onbewust een nieuwe trend lanceert.
 
De regisseurs van deze heerlijke komedie zonder woorden zijn Mark Burton en Richard Starzak, al is deze laatste beter bekend onder zijn bijnaam Golly. De heren waren in het land voor het Anima-filmfestival, waar GUIDO hen vraagstellingsgewijs de wol van het vel mocht scheren.
 
GUIDO: De tv-filmpjes van Shaun the Sheep zijn in de loop der jaren uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Was het onvermijdelijk dat er vroeg of laat een langspeelfilm zou komen?
Golly: Om te beginnen hadden we het enorme succes niet verwacht, al had Shaun wel een universeel potentieel, omdat er geen woorden in worden gebruikt. We waren ons er wel altijd van bewust dat er meer in zat, dat het niet zomaar een kinderserie was. In de studio liet ik langs m'n neus weg al eens het woord 'langspeelfilm' vallen, en hoe vaker ik dat deed, hoe meer mensen het een goed idee bleken te vinden.
GUIDO: Je wist meteen dat ook de langspeelfilm zonder dialoog zou zijn?
Golly: We waren daar eerlijk gezegd een beetje bang van, maar tegelijk was het een opwindend idee. We voelden ons aangemoedigd door films als Wall-E. We waren er al vrij vroeg gerust op dat het kon werken.
 
Britse humor
 
GUIDO: Is zonder woorden werken bevrijdend of beperkend?
Mark: Beide. Technisch gezien was het bevrijdend, want in stop-motion kruipt heel veel energie in het animeren van de mondjes naar de dialoog. Dat moesten wij niet doen, dus het ging sneller. We moesten ons ook niet bezighouden met het bedenken van woordgrappen. Beperkend was dan weer dat we ons geen ingewikkelde plot konden veroorloven. We moesten ons beperken tot één hoofdverhaal, en dat moest meteen goed genoeg zijn om het publiek anderhalf uur te boeien.
Golly: Door het gebrek aan dialoog zijn we veel filmischer gaan denken. We hebben een verhaal verteld met beelden, en dat ging heel goed. Op die manier zijn we teruggekeerd naar de roots van de cinema.
Mark: We konden al onze tijd en energie spenderen aan het finetunen van de visuele grappen, en aan de zorg voor de personages.
GUIDO: Is Britse humor traditioneel gezien niet juist heel erg verbaal?
Mark: Je, maar toch noemen veel mensen Shaun the Sheep een typisch Brits product, iets waar ik zelf niet helemaal van ben overtuigd. Dus ja, misschien heb je wel gelijk en is de humor universeler geworden door de woorden weg te nemen.
Golly: Woordeloze humor is altijd universeel geweest. Toen ik op de studio begon, maakten we filmpjes met een figuurtje dat Morph heette. Voor mij was dat gewoon Charlie Chaplin. En Nick Park, onze bekendste Aardman-regisseur, denkt nooit eerst aan dialoog. Hij tekent storyboards voor het hele verhaal, en de dialoog komt pas later.
GUIDO: Nu moeten we stilaan wel opletten dat de lezers niet gaan denken dat Shaun the Sheep een stille film is.
Golly: Juist, de personages maken wel degelijk geluiden, maar alleen als het nodig is. Meestal zijn het effort noises, zoals wij dat noemen. Gekreun als iemand rechtop komt, een hoestje, zulke dingen. Af en toe mompelt de boer ook wel eens iets.
Mark: Hoewel we dat zoveel mogelijk hebben vermeden, want we merkten dat de scènes zonder gemompel het best werkten.
Golly: Het was zeker ook niet nodig om voor dat gemompel een soort artificieel taaltje te bedenken. Het stond niet uitgeschreven in het script, als je dat wil weten.
 
Kleren van klei
 
GUIDO: Hoe regisseer je 20 cm hoge poppetjes van klei?
Golly: Net zoals je een live-actionfilm zou regisseren. De animatoren zijn onze acteurs. We praten met hen over wat er in het hoofd van de personages gebeurt, wat ze denken, wat we willen dat er wordt overgebracht in een scène. Op dat moment beelden we het gewoon met handen en voeten uit, net zoals je dat bij acteurs zou doen.
GUIDO: Waarom hebben animatiefilms meestal twee regisseurs?
Mark: Dat heeft grotendeels met logistiek te maken. Voor Shaun the Sheep werd op twintig units tegelijk gefilmd. Dat zijn dus twintig sets. Als één regisseur die allemaal zou moeten superviseren, zou hij vierentwintig uur per dag bezig zijn. Het is gewoon veel te veel werk voor één persoon. Maar ook creatief is het alleen maar een voordeel als je iemand hebt bij wie je ideeën kunt aftoetsen, of zelfs ruziemaken, als het maar een betere film oplevert.
Golly: De sets zijn zo groot. Het is echt fysiek hard werk om die allemaal af te gaan. Ik droeg een stappenteller bij me, en op sommige dagen had ik meer dan tien kilometer gelopen op de werkvloer. Dat was afmattend. En dan moeten we 's avonds ook nog eens rond de tafel gaan zitten om de volgende draaidag te bespreken. Eén persoon krijgt dat simpelweg niet rond.
GUIDO: Al die tientallen sets stonden in jullie eigen Aardman-studio?
Mark: Ja, we hebben een gigantisch pakhuis in een industriegebied in Bristol. Niet bepaald glamoureus, maar het werkt.
GUIDO: Tijdens de aftiteling zie je allerlei schetsjes en tekeningen. Is dat de originele concept art?
Golly: Ja, dat zijn allemaal dingetjes die ik heb zitten tekenen. Over sommige ervan ben ik een beetje beschaamd, eerlijk gezegd. Sommige personages hebben volledig foute kleren aan.
GUIDO: Over kleren gesproken: toen ik de poppetjes daarnet in het echt zag, verbaasde het me dat ze geen echte kleertjes dragen: 't is allemaal klei.
Golly: Ha, maar dat is nodig, want anders zou het lijken of de kleren flapperen. Die moeten perfect onbeweeglijk blijven tussen twee shots, en dat gaat niet met textiel.
Mark: Zelfs de wol van Shaun is heel hard als je 'm zou aanraken.
GUIDO: Moet je zelf kunnen tekenen om een animatiefilm te regisseren?
Mark: Nee. Golly kan tekenen, maar ik niet. Ik heb een achtergrond als comedyschrijver. Ik kan niet tekenen en ik kan geen poppetjes animeren, maar dat is niet de taak van de regisseur. Als je dat allemaal wel kan, des te beter, maar een regisseur moet in de eerste plaats een verhaal kunnen vertellen en de structuur van de film in het hoofd houden.
Golly: De meeste live-actionregisseurs kunnen geen storyboards tekenen.
Mark: En acteren kunnen ze meestal ook al niet. (lacht)
 
(HDP)
 

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL

TopMovies

Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84