Image
22/02/2018

ADIL & BILALL: "We kunnen dubbel zo snel werken als een ander"


De sympathiekste patsers van Antwerpen tot Los Angeles hebben een film gemaakt waar de hollywoodiaanse ambitie met verve van afspat. Patser, over vier Marokkaanse jongeren van 't Kiel die verstrikt raken in de internationale cokebusiness, is dé shit van dit prille Vlaamse cinemajaar. Wij hingen een dikke gouden ketting rond onze hals, trokken een paar van de vrachtwagen gevallen sneakers aan en gingen praten met Adil El Arbi en Bilall Fallah, onverdroten filmmakers voor wie elke werkdag 48 uur telt.
 
GUIDO: Patser is heel snedig gemonteerd, en toch duurt de film meer dan twee uur. Jullie hebben enorm veel materiaal geschoten?
Bilall: Extreem veel!
Adil: Je zou een serie kunnen maken van Patser, denk ik.
Bilall: We hebben alles gesqueezed. En we hebben de film ook zelf gemonteerd.
GUIDO: Het feit dat het hoofdpersonage Adamo half Italiaans, half Marokkaans is, is dat omdat jullie met Matteo Simoni wilden werken?
Adil: Het personage is ontstaan omdat we Matteo kenden en met hem wilden werken. Het feit dat hij een Italiaanse achtergrond heeft, vonden wij juist fijn, omdat het belangrijk is voor het verhaal. Patser is ook een gangsterfilm, een hommage aan de films van Martin Scorsese en Francis Ford Coppola. Dat Italiaans karakter is belangrijk. Leonardo DiCaprio is uiteindelijk ook een halve Italiaan.
Bilall: De echte patsers van vandaag worden geïnspireerd door Italiaanse filmpersonages.
Adil: Ja, ze denken allemaal dat ze Al Pacino zijn, of Robert De Niro.
GUIDO: Vandaar ook de scène voor de spiegel, waar Matteo beroemde filmquotes uitspuwt met een pistool in de hand?
Bilall: (lacht) Say hello to my little friend!
GUIDO: Een quote van Tony Montana uit Scarface, gespeeld door Al Pacino. Die film is vijfendertig jaar oud, waarom is die nog zo populair bij jonge patsers vandaag?
Adil: Het was niet de intentie van de makers, maar Tony Montana is uitgegroeid tot een soort van fout rolmodel. Hij is zo larger than life, zo extravagant dat het bijna een comicbookpersonage is geworden, zoals Superman of Batman.
Bilall: Jonge patsers voelen zich met hem verbonden omdat Tony Montana ook een immigrant is die zich uitgesloten voelt van het normale leven en kiest voor een bestaan waarin hij snel rijk wordt.
Adil: 't Is een gast die het maakt terwijl hij van niets komt. Maar uiteindelijk sterft hij wel, dat vergeten ze altijd.
Bilall: Ook in de hiphop is Tony Montana nog altijd een voorbeeld. Voor de straatcultuur is hij een god, bij wijze van spreken.
GUIDO: Patser is 'min of meer gebaseerd op waargebeurde shit'. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Adil: Bepaalde dingen zijn echt gebeurd in Antwerpen. Een paar jaar geleden hebben vier jonge mensen geprobeerd om coke te stelen van de Colombiaanse maffia, of tenminste: men zegt dat ze dat hebben gedaan. En verder is er echt een groep racistische flikken geweest die illegalen afpersten en afsloegen. Twee aparte verhalen, die we hebben gecombineerd in één film. Maar dat Antwerpen de cokehoofdstad van Europa is, dat is gewoon een feit. De gevolgen van cocaïne voor gebruikers en dealers, de Hollandse connectie, dat is allemaal gebaseerd op echte shit.
GUIDO: Maar het is niet zo dat Adamo gebaseerd is op een reële persoon?
Adil: Nee, en bij het echte viertal was bijvoorbeeld ook geen meisje. In onze film wel.
Bilall: Vandaar: min of meer gebaseerd op waargebeurde shiiiiit! (lacht)
GUIDO: De film ziet er een stuk duurder uit dan hij waarschijnlijk was. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Bilall: We zijn echt voor een hollywoodiaanse feel gegaan.
Adil: Onze twee producenten waren zo zot dat ze echt alles in de film hebben gestoken. Ons team heeft ervaring om met weinig geld een film er echt cool te doen uitzien. En wat je ook niet mag vergeten: het feit dat we met twee regisseren, betekende ook dat we dubbel zo snel kunnen werken als een ander. Bij ons telt een werkdag 48 uur!
 
 
"Je diploma is geen fuck waard!"
 
GUIDO: Jullie zaten samen op de filmschool. Hoe raak je aan de bak, eenmaal afgestudeerd?
Adil: Dat is heel moeilijk. Het is niet omdat je een diploma hebt van de filmschool dat je effectief ook filmmaker bent.
Bilall: Je geraakt er pas door effectief films te maken. Kortfilms, in het begin.
Adil: En volhouden. Er zaten mensen op onze school die betere cijfers haalden dan wij, of misschien zelfs getalenteerder waren, maar het zijn degenen die er 100% voor gaan die het maken. Voor ons was het alles of niets. Wij hadden geen financieel vangnet, onze families hebben geen money. We moesten wel geld verdienen met filmen, hoewel dat nog altijd te fucking weinig is. (lacht)
Bilall: Ik suck ook gewoon in alles behalve films maken. Dat is mijn motivatie.
Adil: Als je niets anders kunt, dan blijft er maar één ding over: filmen!
GUIDO: Je sprak daarnet over kortfilms. Het probleem is dat die buiten het festivalcircuit bijna nergens worden vertoond. Maak je die alleen maar om te laten zien wat je kunt?
Adil: Ha ja, want 't is juist op die festivals dat je kortfilms worden opgemerkt door producers en productiehuizen die op zoek zijn naar talent.
Bilall: Kortfilmfestivals zijn extreem belangrijk, want het is daar dat je wordt opgemerkt door de industrie.
Adil: Noem een Vlaamse filmmaker die vandaag succesvol is: wij, of Michaël R. Roskam, of Robin Pront... Wij zijn allemaal begonnen met kortfilms.
GUIDO: Als een soort visitekaartjes?
Bilall: Inderdaad.
Adil: Want je diploma is geen fuck waard!
GUIDO: Ze zullen het graag lezen op de filmschool.
Bilall: (lacht) Maar da's echt, man. Ga naar een productiehuis, toon je diploma van de filmschool, en ze zullen zeggen: we don't give a fuck! Maar als je in een productiehuis een goeie kortfilm kunt tonen die je hebt gemaakt, dan word je opgemerkt.
GUIDO: En de juiste mensen leren kennen? Netwerken?
Bilall: Dat is even belangrijk als talent, want als je niet kunt samenwerken met mensen, zal je talent nooit worden opgemerkt.
Adil: Roskam, van wie we vijf jaar lang les hebben gekregen, heeft ons geleerd dat film niet alleen een kunst is, maar ook een business. Dat mag je nooit vergeten. Een film maken kost geld, en geld brengt verantwoordelijkheid met zich mee tegenover heel wat mensen.
GUIDO: Heb je ook een portie geluk nodig om het te maken?
Adil: Ja, maar je moet wel het talent hebben om geluk te herkennen en om te buigen tot iets wat je kunt gebruiken. Wij hebben bijvoorbeeld geluk dat we Marokkanen zijn.
Bilall: (knikt)
Adil: Ja, want als je dat op de juiste manier weet te gebruiken, speelt het in je voordeel. Dat is wat ik bedoel met geluk herkennen en grijpen. Er iets positiefs mee doen.
 
(HDP)

foto: Julie Landrieu

Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

Haal nu de nieuwe Guido Studentenagenda in huis

Een student die zijn, haar of hun academiejaar niet zorgvuldig plant, is een vogel voor de kat. Onder [...]

19/09/2024

Nieuwe AI-opleiding op PXL

Hogeschool PXL en AI-specialist Reliance starten samen het postgraduaat AI Compliance Officer. Het is [...]

18/09/2024

De nieuwe Guido Stadsgids is klaar

Student in Aalst, Antwerpen, Brugge, Brussel, Diepenbeek, Geel, Gent, Hasselt, Kortrijk of Leuven? Bestel [...]

17/09/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84