Image
09/06/2019

SX : "Als student stond ik al op het podium in Werchter!"


Eindelijk rustig ademhalen. Na twee platen in volle vaart namen Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet de tijd om hun derde album te schrijven en maken. Eros herbergt warmte en geborgenheid en toont duidelijker dan ooit het gezicht van SX. Een pleidooi voor liefde, zorg en rust in een op hol geslagen wereld.
 
Stefanie: Elke plaat leidt zijn eigen leven. Je laat los en dat alleen al geeft andere perspectieven. Vanaf dan komt er ook iets terug, wat mensen ervan vinden, wat het met hen doet. SX is op plaat toch altijd rustiger en minder intens dan live. Er zijn altijd verrassende reacties en da’s al sinds onze eerste songs. ‘Black video’ vonden wij eigenlijk superduister. Met de video die eerder happy en dromerig is krijgt die song een open gevoel. Voor die song naar buiten kwam, voelden wij die als duister aan.
GUIDO: Een volwassen plaat?
Stefanie: De eerlijkste en meest open plaat. De vorige waren conceptueler, meer filosofisch. Deze is heel realistisch, vanuit eigen ervaringen. Volwassener. Ook de eerste keer dat we op die manier een plaat hebben gemaakt.
GUIDO: De moeilijke derde plaat?
Stefanie: Voor ons was dat de tweede. We hadden zo’n overrompelend en plots succes met de eerste, terwijl we nog niet eens wisten wie en wat SX was. We waren nog pubers en het ging zo vlug! Er was veel druk voor die tweede plaat terwijl SX nog niet gedefinieerd was. Toen we aan de derde begonnen, was het voor ons héél duidelijk wat SX was. We snapten ons dna. SX werd toen ook een wereld, waarin zaken kloppen en andere niet. Qua songs is deze de beste die we hebben gemaakt. We hebben nu ook die kennis. We schrijven dag in dag uit, we kennen onze stiel. Ik heb Jazzstudio gevolgd in Antwerpen en zo ben ik muzikaal gegroeid. Ben heeft filosofie gestudeerd, maar hij heeft van thuis uit veel muzikale kennis meegekregen. Waar anderen gamen als kind, was hij al aan de slag met muzieksoftware en muziekschool.
 
Muziekstudenten
 
GUIDO: Als je muziek studeert, ga je anders en professioneler luisteren.
Stefanie: Daar ben ik me altijd van bewust geweest, van begin tot einde van mijn studies. Ik wilde me, tussen haakjes, niet laten vangen. Ik nam mee wat ik wou meenemen en wat voor mij belangrijk was. Jazzstudio is dan toch ook wel weer een stuk vrijer dan klassieke muziek. Ik wilde een vrijheidsgevoel opzoeken, geen concurrentiegevoel. Ik functioneer niet goed in opboksen tegen anderen.
GUIDO: Heb je daar in bandjes gespeeld, op andere manieren, andere genres?
Stefanie: In ensembles, jazzcombo’s, en ik zong in een gospelkoor. Het was ook dubbel, omdat ik mijn meeste ervaring vooral op het podium opdeed. We stonden toen al op Werchter! Maar de combinatie van beide was ook wel goed, het deed me sneller groeien. Ik heb wel maar zelden optredens kunnen doen met de combo’s in Jazzstudio zelf, ik had altijd wel een excuus…
GUIDO: "Sorry, ik moet optreden in Parijs, Berlijn…"
Stefanie: (lacht) De reden waarom je muziek studeert, is net om op het podium te staan.
GUIDO: Wat heb je geleerd?
Stefanie: Ik heb mijn gehoor heel sterk ontwikkeld. Ik heb blijkbaar een absoluut gehoor, dat wist ik niet. Ik heb daarmee leren werken. Improvisatie, de wiskunde van muziek, dat vind ik zalig. Dat was echt een openbaring. Analyse van muziek, leren soleren… De kracht van een stem in een koor. De combinatie van ervaring in het veld en het technische van zingen.
GUIDO: Ben je anders gaan zingen?
Stefanie: Niet door school. Mijn stem heb ik ontwikkeld door live te zingen, in de studio te werken. Experimenteren op mijn manier.
GUIDO: Je stem was er meteen met ‘Black video’ en is vandaag niet zoveel anders.
Stefanie: Ze is in die zin geëvolueerd dat ik toen nog een meisje was en nu een vrouw. En dat hoor je ook. Nu is er meer kracht, warmte, diepte. Maar dat is normaal, ik ben er al tien jaar dag in dag uit mee aan de slag.
 
Genderfree
 
GUIDO: Wat me bij deze plaat opvalt, is liefde, geborgenheid en warmte. Een duidelijk statement in tijden als deze.
Stefanie: Daar zijn we heel bewust mee aan het werk gegaan, we wisten wat we wilden vertellen. Door onze leeftijd ook? Er mag wel wat meer liefde en rust zijn in de wereld. Bewust zijn van het zorgen voor elkaar, de wereld, de natuur. Dat we houden van wie we zijn en wat we doen. Blij zijn met wat je hebt. Mensen zijn zo overprikkeld, op hol geslagen op alle vlakken door de overvloed aan mogelijkheden, alles is toegankelijk, alles is mogelijk… maar het is zo véél! Je voelt dat ook echt. Zie jezelf gewoon graag, en de mensen om je heen. Heb respect voor elkaar. Het zal je zoveel gelukkiger maken. De plaat is ook niet alleen rustig hé. Liefde is niet alleen zacht en rustig, ook chaos en zottigheid. Maar we willen toch absoluut de schoonheid in die zottigheid zien!
GUIDO: Hoe ervaar jij het als vrouw om in de toch nog steeds erg mannelijke muziekwereld te werken?
Stefanie: Ik vind muziek genderfree. Het is misschien wel veranderd hoe je je als vrouw kan bewegen binnen de muziekindustrie, maar er is nog héél veel werk aan de winkel. Ik ben er altijd van uit gegaan dat ik me boven dat seksisme in de muziekwereld kon zetten, tot ik er zelf mee werd geconfronteerd. Maar je voelt zeker dat de generaties die er nu aankomen daar helemaal anders over denken en dat het anders zal moeten.
GUIDO: Wat zoek je zelf als je muziek beluistert?
Stefanie: Verwondering. En dat kan op veel manieren. Ik heb ook veel respect voor wat wordt gemaakt. Iets maken, ook al is het slecht, ze doen het toch maar! Ben leeft voor de creatie, daar gaat alles om bij hem. Voor de plaat werkten we een halve dag alleen en een halve dag samen. Dat ging heel goed. Dan zijn we heel productief. Ik hou van creatie, maar ik wil ook performen. Mijn job is mensen gelukkig maken. Daarom doe je het toch! Je geeft en je krijgt zoveel terug. Al die liefde overal, zalig. De wereld zien, komen waar je anders nooit zou komen, mensen ontmoeten...
GUIDO: Al helden ontmoet?
Stefanie: Toen we begonnen in 2010, zaten we in die Brooklyn-vibe en binnen de drie jaar daarna hebben we met zowat al die bands samen gespeeld. Dat was niet normaal! Yeasayer, Ariel Pink, Vampire Weekend, Au Revoir Simone… Erika Forster is een heel goeie vriendin van me geworden.
GUIDO: Hoe verloopt het nu live?
Stefanie: Goed, alle shows zijn uitverkocht. Het is helemaal anders dan de vorige plaat om te spelen, omdat ik heb leren loslaten. Ik heb mijn plaats gevonden heb op het podium. Elke show leer ik bij, steeds anders. Deze zomer doen we festivals, en dan in het najaar touren in Europa.
GUIDO: En Amerika?
Stefanie: Nee, jammer genoeg niet. Na het verhaal van vorig jaar, toen we niet in SXSW zijn geraakt, kunnen we nog steeds het land niet in. En we waren zelfs opnieuw gevraagd dit jaar! Heel jammer vooral. Ik ging zelf vaak naar de States, ik heb er familie en vrienden. Hangen in New York, ik mag er niet te veel bij stilstaan. Maar goed: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Spanje, Polen, Roemenië, Turkije... dat zal ook opnieuw wel leuk zijn. Het maakt me niet uit waar ik kom, het is overal anders, en overal fijn en interessant!

(LAD)
foto: AKT MAGAZINE

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84