Image
03/10/2019

Overkoepelend DRINKiQ-pact moet alcoholgebruik studenten inperken


Deze ochtend hebben de praeses van Sofia (Antwerpen), Ekonomika (Leuven) en Politeia (Gent) het DRINKiQ-pact ondertekend. De studentenverenigingen springen daarmee op de kar van sterkedrankenproducent Diageo, die met het internationale project het alcoholbewustzijn bij mensen - en vanaf nu dus ook specifiek studenten - wil verhogen. Dat was nodig, want uit een studie van de VAD uit 2017 blijkt dat bijna de helft van de studenten meer dan 10 glazen per week drinkt en dus neigt naar problematisch alcoholgebruik.

De praeses van Sofia verduidelijkt: "We willen zeker geen taboe creëren rond de consumptie van alcohol, maar toch de studenten er bewust van maken dat er ook lekkere non-alcoholische alternatieven zijn zoals bijvoorbeeld een mocktail op een feestje. We hebben vorig jaar aan de lijve ondervonden wat de gevolgen zijn van overmatig alcoholgebruik tijdens evenementen. We hopen dan ook om met deze DRINKiQ-jaarcampagne meer impact te genereren dan met losse ad-hoc communicaties." Ekonomika is van plan om DRINKiQ-boodschappen op digitale schermen, posters en banners te voorzien in de fakbar en op evenementen. "Daarnaast proberen we ook via specifieke acties bij te dragen aan een mentaliteitsverandering. Zo zullen we afstappen van de traditionele drinkcompetities. In de plaats plannen we een beloning voor studenten die goed scoren op de DRINKiQ-quiz." 
“Studenten brengen dagelijks uren door op social media", voegt Politeia eraan toe. "In ons jaarplan hebben we daarom bewust extra veel aandacht besteed aan deze online communicatiekanalen om de DRINKiQ-boodschappen te delen. Daarnaast willen we actief tonen hoe je verantwoord feest door bijvoorbeeld non-alcholische alternatieven in beeld te brengen, zoals de DRINKiQ-mocktail, door een zogenoemde ‘Tournée Moderée’ in ons stamcafé te geven met gratis frisdrank of chips, of door te tonen dat we van tevoren iets gaan eten met het hele team. Zo willen we meehelpen om het stigma van ‘zuipbendes’, dat vaak ten op studentenverenigingen plakt, weg te werken.”  

Slaag jij voor de DrinkiQ-test? Ontdek het hier.



 

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84