Image
18/10/2020

'Babyteeth'-regisseur Shannon Murphy: "Jongeren kunnen ons meer leren dan wij hen"

Ons interview met Shannon Murphy, de Australische filmmaakster die debuteert met het uitstekende, tragikomische coming-of-age-drama Babyteeth, heeft noodgedwongen een halfjaar in de koelkast gelegen. Maar nu krijgt haar film alsnog een oververdiende cinemarelease. Je mondmasker moest al fris gewassen en keurig gestreken zijn! ​Babyteeth gaat over een tienermeisje met kanker dat besluit het allerbeste te maken van de tijd die ze nog heeft. Ze begint een relatie met een nogal ongure straatjongen, wat haar ouders nog meer op de proef stelt dan haar ziekte.

 
 
GUIDO: Was je kieskeurig voor je langspeeldebuut?
Shannon: Ik ben altijd kieskeurig. (lacht) Maar nu zeker, want een speelfilm zegt toch meer over jezelf dan tv-werk. Een speelfilm moet het allerbeste voorbeeld zijn van wat je kan. Een jaar of zeven geleden was Babyteeth een succesvol theaterstuk in Australië. De producers gingen kijken en wisten meteen dat ze er een film van wilden maken. Ze vroegen aan Rita Kalnejais, de auteur van het stuk, om zelf het filmscenario te schrijven, en ondertussen gingen ze op zoek naar een regisseur. Dat ben ik dan uiteindelijk geworden.
 
GUIDO: Jij, de scenariste en de beide producers zijn allemaal vrouwen. Is dat een statement?
Shannon: Nee, het is gewoon zo gelopen. De eerste regisseur die aan de film was verbonden, was een man. Nu is het wel zo dat ik zelden samenwerk met mannelijke schrijvers. Dat heeft simpelweg te maken met het feit dat ik meestal materiaal verkies dat door vrouwen is geschreven. Ik ben zelf een vrouw, dus als ik zelf zou schrijven, zou het vanuit een vrouwelijk perspectief zijn. Ik ben daar verder niet bewust mee bezig, maar je hebt gelijk, meestal werk ik met een overwegend vrouwelijk team.

GUIDO: Films over jonge mensen met kanker worden vaak tranerig. Babyteeth is ontroerend, maar allesbehalve sentimenteel. Hoe heb je die valstrik vermeden?
Shannon: Door te focussen op hoe tieners met kanker zélf reageren. En dat is niet sentimenteel. Ze zitten zich thuis niet te wentelen in zelfbeklag, maar ze willen nú hun tienerleven leiden, omdat ze misschien niet veel tijd meer hebben. Ze zullen doorgaans nog meer rebelleren tegen hun ouders dan gezonde tieners. Dat wil ik laten zien. De dood wordt in de cinema veel te vaak sentimenteel naar voor gebracht, zeker als het over jonge mensen gaat. Daarmee onderschat je hun veerkracht.

GUIDO: Er zit veel humor in de film, en ondanks de thematiek is dat geen zwarte humor geworden.
Shannon: Interessant! Je bent de eerste die dat zegt, maar het is waar. Hoe zou jij de humor in Babyteeth omschrijven?

GUIDO: Verontrustend?
Shannon: Helemaal juist! Als er ingrijpende dingen gebeuren in iemands leven, zal iedereen erop reageren op een verschillende awkward manier, en dat zorgt in Babyteeth voor, tja, verontrustende humor. Dat maakt het voor mij ook geloofwaardig. Het ging nooit over de grap, maar we ontdekten op de set dat bepaalde scènes grappig werden op een wrange manier. De toon van de film is er heel origineel door geworden.

GUIDO: Ik betrapte mezelf erop dat ik zat te lachen met zaken die ik eigenlijk niet grappig had mogen vinden.
Shannon: Blij dat te horen, want dat wil zeggen dat ik erin geslaagd ben je te verrassen. Ik probeer out-of-the-box te werken.
 
Kaalgeschoren schedel
 
GUIDO: De jonge acteurs zijn uitstekend op elkaar ingespeeld.
Shannon: Ze hadden elkaar nog nooit ontmoet, dus ik vond het nodig om hen de kans te geven om ook buiten de set tijd door te brengen met elkaar. Ga naar een film, ga iets drinken, zonder mij erbij. Dat hebben ze gedaan, en dat heeft ervoor gezorgd dat ze zonder zenuwen de moeilijke scènes konden spelen. Het zijn uitstekende acteurs, maar het zijn ook gewoon jongeren, dat wilde ik niet uit het oog verliezen.

GUIDO: Je hebt Eliza Scanlen zover gekregen dat ze haar schedel liet kaalscheren. Wou je verschillende pruiken gebruiken om haar mood swings visueel te vertalen?
Shannon: Dat was het plan. Op die leeftijd wil je jezelf definiëren, en dan ga je experimenteren met hoe je eruitziet, met kleding, en ook met haarstijl. Ze heeft geen haar meer door de chemo, dus ze probeert verschillende pruiken uit. Omdat ze misschien niet lang meer te leven heeft, probeert ze zo snel mogelijk te ontdekken wie ze is, zowel voor zichzelf als voor haar eerste - en misschien ook laatste - vriendje.

GUIDO: Zou jij je dochter laten daten met een kerel als Moses uit de film?
Shannon: (lacht) Ik denk het wel. Anders zou ik toch geen film maken die de boodschap uitdraagt dat je mensen niet mag veroordelen? Oké, Moses heeft een drugprobleem, maar iedereen overdrijft wel ergens mee. Wie ben ik om dat te veroordelen?
 
Shannon over jongeren
Jij schrijft voor een jong publiek hé? Ik zou graag hebben dat ze zich herkennen in Babyteeth. Dat ze het gevoel hebben dat ze vertegenwoordigd zijn in mijn film. Dat ik hun intelligentie serieus heb genomen. Ik geloof echt dat jongeren ons meer kunnen leren dan wij hen.
 
Tekst: Herbert DP.
Foto: copyright Babyteeth

 

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Ben jij aangesloten bij een studentenvereniging?

 Ja, sowieso!
 Ja, maar enkel door corona.
 Nee!

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84