Image
03/04/2024

Jongeren verkiezen traditionele nieuwsmerken boven sociale media voor betrouwbaar nieuws

Vlaamse jongeren wenden zich sneller tot traditionele media als het aankomt op nieuws. Dat blijkt uit de resultaten van de Digimeter, die elk jaar onderzoek voert naar het mediagebruik van de Vlaming.


Meer dan 70 procent van de doelgroep 18 tot 24 jaar geeft aan ongerust te zijn over de invloed van fake news. Onderzoekers zien als gevolg daarvan, dat jongeren op een andere manier op zoek gaan naar betrouwbaar nieuws. Zo komen ze vaak bij de traditionele nieuwsmedia uit.

"Sociale media verliezen geen terrein, 80 procent van de jongeren haalt daar nog altijd nieuws. Maar de klassieke nieuwskanalen groeien en nemen hun plaats daarnaast in. Lokale Vlaamse media zijn betrouwbare referentiepunten voor jongeren,” vertelt professor Lieven De Marez, die het onderzoek coördineerde, aan VRT nws.

Nog enkele opvallende zaken: bijna een kwart van de jongeren volgt dagelijks het nieuws via de radio, en één op vijf kijkt minstens één keer per week naar het tv-journaal via VTM Go of VRT MAX.

Tekst: Larissa Sowowna


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jongeren praten onderling vaak over geld

Meer dan de helft van de jongeren van 18 tot 24 jaar (54%) praat minstens maandelijks met vrienden over [...]

25/05/2022

Kunststudente publiceert boek dat licht geeft in het donker

Margo Van Onderbergen, studente Beeldende Kunsten/Grafisch Ontwerp aan Sint Lucas Antwerpen, moest net [...]

24/05/2022

Belgische jongeren koken pas gezond als het eenvoudig is

Uit een onderzoek van Hello Fresh blijkt dat afvallen voor meer dan 40% van de jongeren een reden is [...]

23/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84