Image
03/04/2024

Jongeren verkiezen traditionele nieuwsmerken boven sociale media voor betrouwbaar nieuws

Vlaamse jongeren wenden zich sneller tot traditionele media als het aankomt op nieuws. Dat blijkt uit de resultaten van de Digimeter, die elk jaar onderzoek voert naar het mediagebruik van de Vlaming.


Meer dan 70 procent van de doelgroep 18 tot 24 jaar geeft aan ongerust te zijn over de invloed van fake news. Onderzoekers zien als gevolg daarvan, dat jongeren op een andere manier op zoek gaan naar betrouwbaar nieuws. Zo komen ze vaak bij de traditionele nieuwsmedia uit.

"Sociale media verliezen geen terrein, 80 procent van de jongeren haalt daar nog altijd nieuws. Maar de klassieke nieuwskanalen groeien en nemen hun plaats daarnaast in. Lokale Vlaamse media zijn betrouwbare referentiepunten voor jongeren,” vertelt professor Lieven De Marez, die het onderzoek coördineerde, aan VRT nws.

Nog enkele opvallende zaken: bijna een kwart van de jongeren volgt dagelijks het nieuws via de radio, en één op vijf kijkt minstens één keer per week naar het tv-journaal via VTM Go of VRT MAX.

Tekst: Larissa Sowowna


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Conceptos plásticos bouwt scholen van gerecycleerd plastic

Het Colombiaanse bedrijf Conceptos Plasticos vond een manier om plasticafval om te zetten in bouwstenen. [...]

04/04/2021

Ook #MUILDRANG?

“Ik ben die corona’s echt massa’s beu, ik heb het psychologisch heel zwaar en ik heb [...]

04/04/2021

Vrijwilligers herdenken slachtoffers van COVID-19 met 150.000 harten

De muur aan de Thames tegenover de Londense Houses of Parliament is omgetoverd tot COVID-19 gedenkplaats. [...]

03/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84