Image
03/04/2024

Jongeren verkiezen traditionele nieuwsmerken boven sociale media voor betrouwbaar nieuws

Vlaamse jongeren wenden zich sneller tot traditionele media als het aankomt op nieuws. Dat blijkt uit de resultaten van de Digimeter, die elk jaar onderzoek voert naar het mediagebruik van de Vlaming.


Meer dan 70 procent van de doelgroep 18 tot 24 jaar geeft aan ongerust te zijn over de invloed van fake news. Onderzoekers zien als gevolg daarvan, dat jongeren op een andere manier op zoek gaan naar betrouwbaar nieuws. Zo komen ze vaak bij de traditionele nieuwsmedia uit.

"Sociale media verliezen geen terrein, 80 procent van de jongeren haalt daar nog altijd nieuws. Maar de klassieke nieuwskanalen groeien en nemen hun plaats daarnaast in. Lokale Vlaamse media zijn betrouwbare referentiepunten voor jongeren,” vertelt professor Lieven De Marez, die het onderzoek coördineerde, aan VRT nws.

Nog enkele opvallende zaken: bijna een kwart van de jongeren volgt dagelijks het nieuws via de radio, en één op vijf kijkt minstens één keer per week naar het tv-journaal via VTM Go of VRT MAX.

Tekst: Larissa Sowowna


  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

UK stapte uit Erasmus-uitwisselingsprogramma door lage taalvaardigheid

Een verdere scheiding tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie. Want als gevolg van de Brexit in 2020 [...]

10/05/2024

Zweedse apotheek verbiedt bepaalde skincare onder de 15 jaar

Farmaketen Apothek Hjärtat in Zweden heeft beslist om bepaalde skincareproducten niet meer te verkopen [...]

10/05/2024

Vakbonden UGent dienen klacht in

De vakbonden van de universiteit Gent hebben vorige maand een klacht bij de overheid ingediend, omdat [...]

09/05/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84