Image
24/09/2009

De inkt van toen

Europese stripmakers die hun strip in Japan situeren, laten zich wel eens verleiden tot het imiteren van de mangastijl. De Fransmannen Martin Leclerc, alias Maël (zijn krasserige tekenwerk ken je misschien van het bikkelharde tweeluik Miltons Dromen) en de debuterende scenarist Antoine Bauza zijn gelukkig niet in die val getrapt.

Voor hun mooie initiatieverhaal De inkt van toen hebben ze eerder gestreefd naar het vatten van de grafische kracht van oude Japanse waterverfschilderijen op rijstpapier, en dat is beeldig gelukt. Deze zeer sfeervolle strip kabbelt voort als een bergriviertje in de heuvels rond Tokio, toen die stad nog Edo heette. Maëls kleurenpalet is beperkt, maar hij weet de sfeer van de seizoenen perfect te grijpen. Het verhaal over een meester en zijn leerlinge is ontroerend. En eigenlijk zijn de auteurs met drie, want de bijdrage van de Zwitserse kalligraaf en japanoloog Pascal Krieger is in deze strip net zo belangrijk als die van Tchang Tchong-Jen indertijd in De Blauwe Lotus van Hergé.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

UGent streeft naar 3 universiteitsclusters

UGent werkt aan een langetermijnplan waarbij de huidige faculteiten ondergebracht worden in drie universiteitsclusters. [...]

26/01/2023

'Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking' opgericht

VUB-rector Jan Danckaert heeft de oprichting van PACT aangekondigd, de Caroline Pauwels Academy of Critical [...]

25/01/2023

Student Kick-Off schenkt 30.000 euro aan het goede doel

Ben je aan het begin van dit academiejaar naar Student Kick-Off geweest in Gent? Dan weet je dat de toegangsprijs [...]

05/01/2023