Image
10/11/2012

Game-ontwerper Steven Masters over ASSASSIN’S CREED III

De nieuwe Assassin’s Creed sleept je meteen in het verhaal, de intrige, de actie, in moorden met de tomahawk. Ubisoft is deze keer echt all out gegaan om een game van epische proporties neer te zetten. Het verhaal? Jij, Connor Kenway, een mix van Native American en Europeaan, verdedigt je grond, je land en je vrijheid tegen een complexe achtergrond van Engelsen versus Fransen, complotten van de Tempeliers en het ontstaan van Amerika. Jagen in de wildernis, zeeslagen, veldslagen, een eigen gemeenschap stichten of gewoon bedelaars van je afhouden en varkens aaien, het kan allemaal. Steven Masters, een van de lead game-ontwerpers vertelde ons waarom Assassin’s Creed III misschien wel dé game van 2012 is.

Tekst: Laurent Derycke


"Het gaat echt ver. Je zal héél lang geboeid blijven."

GUIDO: Waarom moeten we dit spel spelen?

Steven: Het vechtsysteem is van nul heropgebouwd. Het werkt beter en ziet er beter uit. De vijanden hebben elk hun eigen vechttechnieken en strategieën. Een snuifje Street Fighter als je wil. Je pistool gebruiken zorgt er haast zeker voor dat je iemand doodt, aan de andere kant neemt het dan weer heel wat tijd in beslag om je pistool te herladen. We hebben de kill-streaks, je doodt een vijand en gaat in één vloeiende beweging over tot het aanpakken van de volgende. Connor is een huurmoordenaar, de ultieme doder. De soldaten die hij ontmoet, zijn hapklare brokken. Maar wat je daarvoor moet indrukken op je controller heb je niet in een, twee, drie onder de knie. Toch is de leercurve aangenaam en niet frustrerend. Leuk voor zowel mijn kleine broertje als de doorgewinterde gamer.

GUIDO: Is die balans belangrijk?

Steven: We verwachten dat 18+ jongeren dit gaan spelen, maar er zijn heel wat soorten gamers die misschien nog nooit Assassin’s Creed hebben gespeeld. We vertellen het verhaal en verwerken het leren van vechten, jagen, zoeken, je bewegen doorheen steden, over daken en bomen in het spel. Er zijn epische gevechten waarin jij je als individu voortbeweegt. Die grootte, die omvang van het spel sleept je meteen mee in het verhaal en in je personage. Je zal héél lang geboeid blijven. Voor mijn part ga je gewoon dagen aan een stuk op wild jagen in het Frontier-gebied van het spel of bouw je je eigen thuis uit tot een dorp, er zijn verschillende invalshoeken. Je kan mini-games spelen. Je kan ondergrondse tunnels gaan verkennen vol puzzels. Tijdens de jacht kan je deel uitmaken van een gilde, waar je weer nieuwe opdrachten krijgt. Het hangt van jou af.

GUIDO: Het vechten op en met boten is heel indrukwekkend.

Steven: Gezien het historische kader konden we deze mogelijkheid niet laten liggen. De Fransen haalden verschillende overwinningen op zee tijdens het ontstaan van Amerika. De zee is een deel op zich geworden van Assassin’s Creed, met eigen wetten. De kern van Assassin’s Creed blijft vechten, navigatie en social stealth. Het hele concept van de zee past gewoon perfect in die omgeving van actie en avontuur. De schepen die we gebruiken zijn historisch correct en heetten ‘ships of the line’. De tactiek was om zoveel mogelijk schepen op één lijn tegenover de vijand gepositioneerd te krijgen om zo het kanonnenvoordeel te halen, door ingenieuze technieken die rekening hielden met de stromingen, de wind, eb en vloed, de zeilen. Vaak duurde het een uur tot de zeilen juist ingesteld waren. Dat gaat in het spel vlugger, maar het gevoel dat je ook met die natuurelementen rekening houdt, hebben we er toch mooi kunnen in integreren.

GUIDO: Hoe werkt de homestead?

Steven: Je kan mensen inschakelen die voor je werken, ambachtslieden en anderen die grondstoffen verzamelen en handel drijven, waarmee jij dan je macht en invloed opbouwt. Je kan er upgrades mee verzamelen, meer opbergcapaciteit maken voor Connor, betere wapens, andere uitrustingen. Je kan ook je huis verfraaien en doorheen het spel almanakpagina’s van Benjamin Franklin verzamelen. Eens je die allemaal hebt, kan je een van Franklins uitvindingen bouwen, het gaat echt heel ver.

GUIDO: Het hoofdpersonage is nu half Indiaans, half Europees. Waren er andere opties?

Steven: Dit leek ons de beste invalshoek om vanuit het perspectief van een buitenstaander naar die hele reusachtige historische omwenteling te kijken en er in meegetrokken te worden. Connor ziet dat zijn land teloorgaat aan indringers, maar tegelijk heeft hij hier en daar ook wel sympathieën. Het is heel complex en dat draagt natuurlijk alleen maar bij aan de diepte van het spel en de betrokkenheid van de spelers.


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

De leukste bloklocaties in Brussel

Op zoek naar een vaste studieplek? Voel je je wat eenzaam op kot? Of kan je wel wat extra motivatie gebruiken? [...]

24/05/2024

De leukste bloklocaties in Leuven

Op zoek naar een vaste studieplek? Voel je je wat eenzaam op kot? Of kan je wel wat extra motivatie gebruiken? [...]

23/05/2024

De leukste bloklocaties in Antwerpen

Op zoek naar een vaste studieplek? Voel je je wat eenzaam op kot? Of kan je wel wat extra motivatie gebruiken? [...]

22/05/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84