Image
12/09/2022

'Mom I'm Fine': Instagrammer Jonathan reist de wereld rond

Na zijn studies Communicatie en Bedrijfsbeheer sprong Jonathan Kubben in het bedrijfsleven. Dat beviel hem helemaal niet en zijn sociaal leven leed eronder. Toen besloot hij zijn bestaan over een andere boeg te gooien en op wereldreis te vertrekken.


"Reizen was wat ik echt wilde doen," verduidelijkt hij. "Ik moest dus een manier vinden om al reizend geld te verdienen." Zo ontstond Mom I'm Fine. Om zijn immer bezorgde mama gerust te stellen, post Jonathan de ene hilarische Instagramfoto na de andere, iets wat hem al meer dan 450.000 volgers heeft opgeleverd.

"Op één maand sprong ik van 400 naar 100.000 volgers."

"Ik ben begonnen op de eerste april, en in juni is mijn profiel viraal gegaan. Toen sprong ik van 400 naar 100.000 volgers. Het heeft meteen gewerkt, omdat zowat iedereen kan meeleven met mijn project. Zowel studenten als hun ouders herkennen zich erin. In juli heb ik dan het merk gedeponeerd en is Mom I'm Fine een heus bedrijf geworden. Ik wil het zo professioneel mogelijk aanpakken. In het begin was het gewoon ik met mijn gsm. Tegenwoordig gaan een professionele videomaker en een assistente met me mee."

"De Atomiumfoto is een van mijn favorieten."

"De foto van het Atomium ligt me na aan het hart. Het heeft een maand geduurd om die te maken. In 2016, toen de aanslagen in België gebeurden, was ik in Brazilië. Toen was het imago van ons land zodanig bezoedeld dat zelfs een gewapende vent in een favela in Brazilië me vroeg of het in België niet te gevaarlijk was. Toen realiseerde ik me dat er een wereld van verschil is tussen werkelijkheid en perceptie. Ik heb dan besloten om deze foto te maken voor de Nationale Feestdag op 21 juli. Een vergunning krijgen voor de drones was zo moeilijk dat we zelfs nog hebben overwogen om een helikopter te huren!"

"De grootste 'Mom I'm Fine' ooit was 120 bij 120 meter."

"Mijn moeder zou met een vliegtuig in Luik landen, dus wij hadden de opstelling in een veld naast de luchthaven gemaakt. Elke letter was 30 meter groot! Drie volle dagen zijn we bezig geweest om dat veld klaar te krijgen, alles in de juiste invalshoek, enzovoort. Ik was zelfs van plan om mijn moeder te zeggen dat ze aan de rechterkant van het vliegtuig moest gaan zitten om de boodschap te zien, maar uiteindelijk heeft ze dan toch het vliegtuig niet genomen die dag..."

"Mijn ontmoeting met Ronaldo."

"Ik was erin geslaagd het reclamebureau van een van de sponsors van Cristiano Ronaldo te overtuigen voor een samenwerking. Het idee was dat ik met mijn moeder zou wedden dat ik een foto met Ronaldo zou maken. Uiteraard duurde die ontmoeting maar een paar minuten. Ik heb presidenten gezien die een minder grote entourage achter zich aan slepen dan Ronaldo! Alles wordt gecontroleerd en getimed. Je mag zelfs geen telefoon meebrengen in de kamer waar hij zich bevindt. Hijzelf was wel heel vriendelijk. Hij vond mijn verhaal wel mooi, want ook Ronaldo heeft een bijzondere relatie met zijn moeder."

"De dag dat ik iemand ontmoette met een 'Mom I'm Fine'-tattoo, is mijn leven veranderd."

"Iemand toonde me een Mom I'm Fine-tattoo op zijn arm en zei dat mijn concept zijn leven had veranderd. Likes en comments zijn goed voor je ego, maar je impact op de maatschappij, daar heb je niet echt een zicht op. Deze ontmoeting deed me beseffen wat voor effect ik op iemands leven kan hebben. Dat heeft me zin gegeven om andere dingen te gaan doen, zoals humanitaire projecten in Marokko en Madagascar met Unicef. Ik heb ook een Mom I'm Fine Project opgestart dat scholen uit gerecycleerd plastic bouwt voor kansarme kinderen in Mexico."

Tekst: Sébastien Daloze


Comments

ONTSPANNING

5x Gentse vintage

1) Think Twice Op zoek naar mooie, maar vooral betaalbare kledij? Dan ben je bij Think Twice [...]

Nieuw in de cinema: 'A Different Man'

In A Different Man van Aaron Schimberg leert een New Yorkse acteur met een misvormd gelaat (hij lijdt [...]

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84