Image
19/02/2011

“Belfair gaat internationaal”

Claude Berghmans is naast netwerkcoördinator van de Centrale voor Belgische oefenfirma’s COFEP, organisator van deze beurs, ook adviseur bij de Vereniging voor Logistieke Ondersteuning van Oefenfirma’s (VLOO). Hij leidt de Belfair-beurs in goede handen.

 

GUIDO: Hoe verliepen de voorbereidingen?
Claude: Zeer goed, maar dat weerhoudt niet dat het veel werk is natuurlijk. Wij beginnen deze beurs ten laatste in april voor te bereiden, hierbij gaan we met GUIDO (Ctrl-alt-start) praten en proberen we zo snel mogelijk een datum vast te leggen zodat we kunnen beslissen waar de beurs zal plaatsvinden. Voordeel van er zo vroeg aan te beginnen is dat scholen op tijd op de hoogte zijn en zo kunnen ze het dan makkelijk in hun planning kunnen opnemen.
GUIDO: Waarin verschilt deze editie met die van vorig jaar?
Claude: Het is onze tiende editie en deze keer is vooral het internationale aspect duidelijk aanwezig, maar de beurs staat dit jaar dan ook in het teken van de internationale handel. In totaal zijn er 168 standen, waaronder een paar Oostenrijkers en Nederlanders, maar ook een delegatie Roemeniërs en een paar groepen uit de VS. Het is hier dan ook spotgoedkoop om deel te nemen aan een beurs. In Duitsland betaal je al snel 750 euro, terwijl het hier amper 130 euro kost. We zijn eigenlijk een beetje de Ryanair van de oefenfirma’s (lacht).
GUIDO: Wat leren de studenten hiermee?
Claude: Ze leren zelfstandig ondernemen, trachten commerciële gesprekken aan te gaan en worden geconfronteerd met moeilijke klanten. We hopen eigenlijk dat ze de smaak te pakken krijgen om zelf een zaak op te starten, want dat is niet zo evident, zo blijkt. We merken ook een verschil in mentaliteit, want leerlingen van allochtone afkomst zijn geneigd om eerder een zaak op te starten dan autochtone, omdat ze over een ‘familievangnet’ beschikken als het misloopt. Anderzijds zijn de financiële risico’s in België groot en dat houdt de jongeren onder ons ook wel tegen natuurlijk. Toch zien we vandaag dat ze enthousiaster zijn dan ooit.
 
(ADG)

Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'The Voice of Hind Rajab'

The Voice of Hind Rajab, goed voor de 'Grand Prix voor Beste Film' op het voorbije Film Fest [...]

Nieuw in de cinema: 'L'Inconnu de la Grande Arche'

Wie in Parijs al eens op metrolijn 1 is blijven zitten tot aan terminus La Défense, kent de monumentale [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

De laptoppop van DIGITALISM

We dachten ook eerst dat het twee Franse jongens waren, maar Digitalism zijn Jens en Ismail uit Hamburg, [...]

21/09/2007

MARVANO op de ruïnes van 'Berlijn'

Soms is de geschiedenis van een strip bijna even boeiend als het verhaal zelf. Een jaar of vijftien geleden [...]

20/09/2007

Jesus Camp

In zijn bestseller The God Delusion stelt de vooraanstaande Britse geneticus en notoire atheïst Richard [...]

19/09/2007

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84