Image
10/04/2013

I’m In Fashion won de prijs van de Mystery Shopper

I’m In Fashion is de oefenfirma die op de eerste dag van de Belfairbeurs met de bloemen ging lopen. De begeleidende leerkracht Stephan Schollaert spreekt in naam van zijn leerlingen en vertelt waarom de beurs zo’n unieke ervaring was voor hen.


“De Belfair beurs is een absolute must voor elke oefenfirma”

GUIDO: Waar komen jullie vandaan?
Stephan: We komen uit Roosdaal, dat op de grens ligt van Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. I’m In Fashion is de oefenfirma van het Immaculata Maria-instituut (IMI), een middelgrote school (600 leerlingen) die o.a. ook de richting Kantoor aanbiedt, waaruit onze oefenfirma is ontsproten.
GUIDO: Wat verkochten jullie met jullie oefenfirma?
Stephan: Wij verkopen sport-, baby- en feestkledij. Op Belfair verkochten we voornamelijk feestkledij. De gemiddelde Belfairklant zit blijkbaar nog niet in een fase waar ze met baby’s bezig zijn en van onze sportkledij verkochten we ook niet veel. Modieuze maatpakken en feestelijke kleedjes met bijhorende handtas en schoenen, dat konden onze verkopers duidelijk het best aan de man of vrouw brengen.
GUIDO: Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een oefenfirma te beginnen?
Stephan: Het is natuurlijk een prettigere manier van leren dan theorielessen en met zo’n oefenfirma kan je met alle aspecten van het ondernemen kennis maken. Je bent verplicht om creatief en commercieel te denken en je wordt bovendien met je neus op de feiten gedrukt. Je marketingactie mag er nog zo leuk uitzien, als je er niet meer door verkoopt, is ze eigenlijk niet goed. We hebben verschillende afdelingen: marketing, verkoop, aankoop, logistiek, receptie en administratie. Elk van de leerlingen komt in een schooljaar in minstens twee van deze afdelingen terecht.
GUIDO: Welke prijs hebben jullie gewonnen?
Stephan: Heel erg mooie prijzen: een beamer, een tuinset, een aantal DVD’s, GSM-hoesjes, gezelschapsspellen, wat make-upsets en zonnebrillen. De beamer hebben wij aan de school geschonken, de tuinset aan onze afdeling Mode en de andere prijzen hebben de leerlingen verdeeld onder elkaar.
GUIDO: Hadden jullie verwacht deze prijs te winnen?
Stephan: De uitkomst van zo’n wedstrijd is onvoorspelbaar, maar we gaan er natuurlijk wel altijd vol voor. Dit jaar mochten we ons aan een aantal mysteryshoppers verwachten, juryleden die anoniem de oefenfirma’s bezochten. Al heel snel bleek – het was de eerste keer dat onze groep op zo’n beurs stond – dat je je niet kan voorbereiden op mogelijke scenario’s. Ze vragen toch altijd wat anders dan je in gedachten had. Dus dan ga je over op de algemene starthouding, vriendelijk, begripvol en flexibel zijn en samen met de klant naar oplossingen zoeken. En blijkbaar deden we dat perfect. Tijdens deze wedstrijd gaat het duidelijk vooral om de creativiteit, de wil om het goed te doen en natuurlijk ook om teamwork.
GUIDO: Hoe waren de reacties op de Belfair beurs?
Stephan: Ineens waren we de helden van de school. De dag na de beurs werden wij door iedereen aangesproken en gefeliciteerd. Dat was wel tof. 
GUIDO: Komen jullie volgend jaar opnieuw naar de Belfair beurs?
Stephan:
Volgend jaar gaat de school met een nieuwe groep terugkomen. Het is een uitzonderlijke ervaring die de leerlingen niet ontzegd mag worden. Het eerste uur sta je daar wat aarzelend en weet je niet altijd goed wat gezegd, maar eens het middag is haal je de klanten zonder veel moeite naar je stand toe. Dat geeft toch wel een kick en zeker als je een paar orders kan schrijven, ben je vertrokken. Samengevat zijn we zeer blij met onze prijs, maar hoe dan ook is de Belfair beurs een absolute must voor elke oefenfirma.

(JDW)


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'Two Prosecutors'

In een kille cel in de Sovjet-Unie, die in de jaren dertig kreunt onder de dictatuur van Stalin, krijgt [...]

Nieuw in de cinema: 'Nachtvlinders'

Dylan, een jonge kerel, komt vrij uit de gevangenis. Hij wil zijn leven beteren, maar een openstaande [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Nieuw in de cinema: 'The Room Next Door'

Hoewel de Spaanse grootmeester Pedro Almodóvar al 75 primaveras telt, is The Room Next Door zijn eerste [...]

08/01/2025

Nieuw in de cinema: 'Bird'

Wanneer de Eurostar onderweg naar Londen bovengronds komt in Engeland, stopt de trein soms in station [...]

01/01/2025

Wordt dit dé Gentse snack van 2025?

Brengt 2025 een opvolger voor de het Gentse neuzeke, de mastel en de sneeuwbal? Maak kennis met de Gentsche [...]

31/12/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84