Image
08/06/2020

Op de fiets met Tom Boonen: "Dit is de oplossing voor het milieuprobleem"

Laat het vooral niet waar zijn, maar stel dat het coronavirus een comeback maakt in de herfst en we een tweede keer in lockdown moeten, dan kunnen we ons tenminste toch troosten met één ding: fietsen mag altijd. En wie kan je dan beter aan je zijde hebben dan de ultieme Vlaamse wielerheld Tom Boonen? 

GUIDO: Elk kind krijgt een fietsje nog voor het kan stappen, en bij sleutelmomenten in de jeugd - zoals communie of lentefeest - hoort een nieuwe fiets.
Tom: Sterker nog: een fiets is het eerste echt waardevolle cadeau dat je krijgt als kind. Het is bovendien de eerste keer dat je een zekere vrijheid krijgt aangereikt, want een fiets is iets waarmee je thuis kunt wegrijden. Als je dat extrapoleert naar later, is de fiets ook dé oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Kopenhagen is daar een voorbeeld in. Ben je daar al eens geweest?
GUIDO: Ja, maar 't was tussen Kerstmis en Nieuwjaar: pikdonker en ijskoud.
Tom: Maakt niet uit, ze fietsen daar zomer en winter. Heel die stad bestaat uit fietsautostrades. En je ziet er van alles: bakfietsen, riksja's, noem maar op. Het is gewoon een kwestie van een klik maken in je hoofd. Als je vandaag in Brussel gaat rondfietsen, ben je bij wijze van spreken na tien minuten dood, maar het stadsverkeer zou zoveel vlotter verlopen met de fiets. Daar is een mentaliteitswijziging voor nodig, en vandaag hebben we die nog niet. Bij ons wordt de fiets nog te veel bekeken als ontspanningsmiddel, in plaats van vervoermiddel. Die klik is wel aan het komen, maar nu willen ze weer volle bak inzetten op zware elektrische fietsen.
GUIDO: Welja, hoe staat Tom Boonen tegenover speed pedelecs?
Tom: Ik heb er zelf van Philippe Gilbert een gekregen voor mijn pensioen. Het heeft een jaar geduurd voor ik die fiets heb gebruikt, maar 't is eigenlijk wel leuk. Nu moet je wel weten dat 45 per uur vlammen niet supersnel is voor iemand die steeds heeft gekoerst. Ik ben dat gewoon. Maar geef zo'n fiets aan een bejaarde, en die rijdt zich te pletter. Oppassen dus. De lichtere elektrische modellen, die tot maximum 25 per uur gaan, daar geloof ik wel in. Dat kan iedereen aan.
 
Uit de comfortzone
 
GUIDO: Wat dacht je toen ze je vroegen om een eigen tv-programma te maken, Tom Fietst?
Tom: Ik heb wat tijd nodig gehad voor ik toezegde. Het idee moest eerst wat rijpen. Ik moest er voor uit mijn comfortzone treden en het waren bijzonder intensieve draaidagen, maar ik vond het programma heel interessant en leuk om te maken.
GUIDO: Tijdens je wielercarrière waren duizenden camera's op jou gericht. Voelde dit anders?
Tom: Ja, nu moest ik meer met de camera leren werken. Het was geen interview, of ik passeerde niet toevallig op de fiets, zoals vroeger. Hoe ik in beeld kwam, daar trok ik me vroeger niets van aan. De cameralui moesten zelf maar zien dat ze juist stonden. Nu moest ik leren meedenken over het beeldkader en zo, maar dat ging redelijk snel goed.
GUIDO: Renners zijn vaak zwijgzame figuren. Jij ook?
Tom: Zeker niet. Toen ik vroeger interviews gaf, zeiden de sportjournalisten me vaak dat ze veel te veel materiaal hadden. (lacht) Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Er zijn nogal wat renners die liever de lippen op elkaar houden, maar dat is nooit mijn probleem geweest.
GUIDO: Waar ik naartoe wou met mijn vraag: zwijgzame mensen kunnen vaak goed luisteren.
Tom: Ha, maar dat ik kan ik heel goed! Als je mensen het gevoel geeft dat er naar hen wordt geluisterd, zullen ze je veel meer vertellen.
 
Positieve fietsenergie
 
GUIDO: Is de fiets een middel dat deuren opent die anders gesloten blijven?
Tom: Fietsen opent de geest. Als je op zondagvoormiddag met kameraden gaat fietsen, worden er dingen verteld die anders nooit naar boven zouden komen. Dankzij de inspanning komt ontspanning, en dan vertel je makkelijker. Een fiets heeft dat effect. Je hoeft er zelfs niet voor buiten te komen, kijk maar naar dat fietsproject dat ik heb bezocht in een Braziliaanse gevangenis. Gevangenen die zich goed gedragen, mogen op vast gemonteerde fietsen rijden die elektriciteit opwekken. Als ze dat vier dagen doen, krijgen ze een dag strafvermindering. Dat project is een enorm succes, want doordat ze al fietsend hun energie kwijt kunnen en bijdragen aan iets positiefs - want de elektriciteit wordt gebruikt om letterlijk licht in de duisternis te brengen in achtergestelde wijken - is de agressie sterk gedaald. En terwijl ze fietsen, vertellen ze hun leven. Ik zag zo de frustraties van hen afvallen. Het zou misschien te ver gaan om de fiets een wondermiddel te noemen, maar fietsen geeft wel een functionele invulling aan het leven.
GUIDO: In Berlijn heb je vluchtelingenvrouwen leren fietsen.
Tom: Het ging niet louter over het fietsen op zich. Door die fietslessen te volgen, zetten ze een stap naar integratie en leren ze de taal. Elk van die vrouwen had een verhaal, maar sommigen wilden dat eerst niet vertellen. Dat was een barrière waar ik doorheen moest.
GUIDO: Was je verbaasd over je bekendheid in het buitenland?
Tom: Guatemala bleek echt een wielerland te zijn, daar moest ik met iedereen op de foto. Ook in Texas sprak Parijs-Roubaix hard tot de verbeelding. Zelfs een van die gasten in de gevangenis in Brazilië bleek me te kennen, omdat hij vroeger nog op een vrij hoog niveau aan BMX had gedaan.
GUIDO: Ondertussen doe jij op een vrij hoog niveau aan autoracen.
Tom: Mijn ambitie is om de 24 uur van Le Mans te rijden. Daar heb ik al een licentie voor. Ik mag nu alles rijden, behalve Formule 1.
GUIDO: Is dat de volgende stap?
Tom: (lacht) Neenee, dat gaat niet.

Tekst: Herbert DP
Foto: VRT
 


  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider


Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84