Image
11/03/2021

Ecopoon ontwerpt eetbaar bestek

STUDENT-ONDERNEMERS

Soms wachten studenten niet tot ze hun studie hebben afgerond om te beginnen met ondernemen. Het bewijs leveren we elke keer weer in Guido Magazine. We schijnen in dit nummer een spot op Maxime Vanderheyden (25) en Cyril Ernst (25). Zij zijn samen de oprichters van Ecopoon, een assortiment 100% eetbaar bestek.

 

Het concept?
"Ecopoon is een start-up die een assortiment ecologisch en 100% eetbaar bestek op de markt brengt, als alternatief voor plastic of houten bestek voor eenmalig gebruik. Sinds augustus 2020 zijn we begonnen met het op de markt brengen van onze eerste twee producten: de verrine-lepel en de klassieke lepel. Onze belangrijkste klanten zijn professionals in de horeca, zoals ijssalons, cateraars, restaurants, restaurantketens, enzovoort."

 
 
Waarom deze keuze?
"Plastic vervuiling op zee is vertienvoudigd sinds 1980 en heeft gevolgen voor minstens 267 diersoorten. Deze vervuiling heeft ook gevolgen voor de mens via de voedselketen. Het ontwikkelen van een assortiment eetbaar bestek dat plastic bestek voor eenmalig gebruik kan vervangen, was een echte uitdaging en een manier voor ons om de wereld van morgen te helpen verbeteren."
 
Student-ondernemer, een moeilijke of makkelijke status?
"Het was op de schoolbanken dat we elkaar ontmoetten. Beiden zeer bezorgd over het milieu en gretig om iets te ondernemen, probeerden we jarenlang een project op te zetten dat zinvol was. Na verschillende mislukte ideeën, was het Ecopoon dat eindelijk onze aandacht trok. We besloten ons geleidelijk te ontwikkelen tijdens het laatste jaar van de Master. Pas aan het einde van het academiejaar kwamen we terug bij VentureLab en begonnen we het project concreet uit te werken."
 
Ondersteuning?
"Sinds de start van het project hebben we hulp gekregen van veel mensen. We denken in het bijzonder aan onze VentureLab-coach Michaël Ooms, die nu twee jaar bij ons is, of zelfs aan Olivier Rahiern die ons hielp bij het ontwerp van onze eerste productietool. Het ontwikkelen van een project als Ecopoon is niet altijd gemakkelijk. Er zijn ups en downs en het is belangrijk om mensen te hebben die er voor ons zijn in moeilijkere tijden."

 
 
Moeilijkheden ondervonden?
"Dit is een innovatief project waarbij we begonnen met een schone lei. Het was voor de technische ontwikkeling van ons project dat we de meeste moeilijkheden ondervonden. Maar door ons te omringen met de juiste mensen en met geduld, ontwikkelden we gaandeweg onze eerste producten. Het belangrijkste is om altijd moedig te blijven en nooit op te geven. Dat we twee mensen op het project hebben gezet, heeft ons veel geholpen bij het omgaan met de moeilijkheden."
 
En daarna?
"Ik heb veel boeken gelezen over de toestand van onze planeet en de impact van mensen erop. De komende jaren wachten ons enorme uitdagingen en we zullen ons moeten aanpassen aan toekomstige omwentelingen. Op een steeds meer vervuilde planeet, met afnemende hulpbronnen en verstoord door klimaatverandering, zijn we ervan overtuigd dat verandering ook van jonge ondernemers moet komen. Met ons Ecopoon-project willen we een model ontwikkelen waarin we het bedrijf uiteraard op een gezonde manier runnen en waar we winstgevend zijn, maar waarbij het einddoel niet winstmaximalisatie is. Wat we willen, is een model dat vooral rekening houdt met het menselijke en sociale, en met de impact van onze activiteiten op het milieu. Door het aantal bedrijven te vergroten dat deze observatie tot de kern van hun activiteiten rekent, kunnen we misschien de vele uitdagingen het hoofd bieden."


Tekst: Sébastien Daloze
 
 
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider


Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84