Image
22/03/2024

Jonatan Medart over online beleggingsfraude: “Denk gewoon twee keer na.”

De afgelopen weken riep Jonatan Medart vanop een luxejacht zijn volgers op om zijn financieel advies op te volgen, zodat ze net zo rijk als hem konden worden. Dit was allemaal onderdeel van de sensibiliseringscampagne van bankenfederatie Febelfin, om te waarschuwen voor online fraude. Jonatan vertelt GUIDO er het fijne van.


GUIDO: Hoe ben jij het gezicht van deze campagne geworden?

Jonatan: Ik denk dat Febelfin op zoek was naar iemand die actief is bij de jeugd, omdat zij degenen zijn die er vaak nog intrappen. Volgens mij hebben ze daarom voor mij gekozen, omdat ik geloofwaardig probeer over te komen, maar dat doe met een komische insteek. Ik vond het direct een hele toffe campagne, want ik stoor mij vaak aan advertenties van finfluencers (financiële influencer die via sociale media kanalen financieel advies aanbiedt – nvdr). Ik dacht niet dat mensen daarop klikken, maar blijkbaar is dat wel het geval.

GUIDO: Als ik het goed hoor heb je dus niet lang getwijfeld om toe te zeggen?

Jonatan: Eerst was ik wel een beetje aan het twijfelen, want ik wou niet dat mensen echt gingen denken dat ik zo’n andere weg ingeslagen was. Ik dacht dat als ik de insteek wat komisch maakte, bepaalde mensen hun twijfels zouden hebben, maar het grappig zouden vinden dat ik het zo belachelijk heb gemaakt.

GUIDO: Heb je berichten ontvangen met de vraag waarmee je bezig was?

Jonatan: Ja, ik heb toch wel enkele berichten gehad van mensen die wilden weten of het deepfake was en die zich afvroegen ‘wat dienen mens aan 't doen is’. Daarom dat het wel leuk is dat ik nu mag zeggen waarvoor het was en dat het inderdaad fake is.

GUIDO: Ben jij ooit al benaderd door online fraudeurs?

Jonatan: Ikzelf niet, omdat ik wel denk dat ik snugger genoeg ben om er niet in te trappen. Ik denk dat vooral jonge mensen die nog zoekende zijn met wat ze willen doen in het leven een doelwit vormen. Da’s natuurlijk een grote druk, uitzoeken wat je wilt, en dan luister je al snel eens naar iemand die je vraagt of je snel heel veel geld wilt verdienen.

GUIDO: Welke boodschap wil je overbrengen met deze campagne?

Jonatan: Denk twee keer na, want in 99 procent van de gevallen lukt het niet. Het is beter om traag geld te verdienen maar het effectief te zien, dan snel geld te willen verdienen met de kans dat je het nooit ziet. Speel safe, er zijn genoeg andere manieren waar je wel zeker bent van je winst.

GUIDO: Welke grote rol speel jij binnen deze campagne?

Jonatan: Ik denk een bewustwording creëren bij de jeugd, dat online fraude zeker speelt. Dat je je ogen moet openen, en dat je niet zomaar moet aannemen wat er gezegd wordt. Ik denk doordat ik bij de jeugd actief ben, het daarom slim is dat ze mij daarom gekozen hebben.

GUIDO: Zijn er signalen waaraan je online fraudeurs kunt herkennen?

Jonatan: Het is verschillend. Er staan heel veel tips op www.febelfin.be waaraan je online fraude kunt herkennen. Dus da’s zeker een goede site om eens naartoe te gaan. Het is ook niet slecht om bij twijfel eens te polsen bij vrienden wat zij ervan denken. Als meerdere ogen daarop zitten, dan heeft dat toch meer invloed om online fraude tegen te gaan.

Tekst: Larissa Sowowna


  • Slider




 

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84