Image
18/04/2024

Jonge ondernemers ontwerpen innovatief rouwmonument

Guillaume Deman en Mathieu Demeulenaere vormen samen het brein achter ‘the afterlight’, een rouwmonument waar je je gevoelens van je af kunt schrijven of tekenen. Ooit begon het als een schoolopdracht, vandaag is het een tastbaar concept. Hoe dat gegaan is, vertellen ze aan GUIDO.


GUIDO: Kunnen jullie uitleggen wat ‘the afterlight’ precies is?

Guillaume: ‘The afterlight’ is een installatie voor op begraafplaatsen of sterrenweides, waar nabestaanden hun emoties en verdriet van zich af kunnen schrijven. Je kan er met een lampje op een glow-in-the-dark plaat schrijven, waardoor wat je schrijft licht gaat geven.

Mathieu: Kinderen kunnen bijvoorbeeld ook een tekening maken. Je kan je creativiteit uiten op alle mogelijke manieren.

GUIDO: Vanwaar komt het idee?

Guillaume: Het is begonnen als een opdracht binnen onze opleiding industrieel productontwerper, waarbinnen we problemen van de toekomst mochten aanpakken. Eén van die problemen was hoe de begraafplaatsen niet mee geëvolueerd zijn met de veranderingen in onze maatschappij. Wij dachten: “Hoe herdenken we onze overledenen in de toekomst op een inclusieve en gemoedelijke manier?” Oorspronkelijk waren Mathieu en ik degenen die het ruwe concept uitgewerkt hebben, en later zijn onze medestudenten Lindsy en Elmer hier nog bijgekomen. Binnen een ander vak hebben we met ons vier het concept uitgewerkt tot een maakbaar concept.

Mathieu: Onze eerste vraag was: “Wat kan mensen helpen bij hun rouwproces?” Door onderzoek en gesprekken met mensen binnen in de rouwsector hebben we ontdekt dat het afschrijven van je emoties een hele grote hulp kan zijn. Bij kinderen uit dit zich dan meer in de vorm van tekeningen maken. Andere zaken die kunnen helpen volgens ons onderzoek zijn beweging, frisse lucht, een luchtig ritueel, praten met lotgenoten, en licht. Wij zagen hier een opportuniteit in en al deze aspecten hebben we dan ook verwerkt in ons concept. Rouwen is niet enkel het verliezen van een persoon, het kan ook het verliezen van jezelf of je lichamelijkheid zijn. We vinden dat rouwen niet verborgen moet worden. Daarom willen we een klein, laagdrempelig ritueel mogelijk maken met ‘the afterlight’. We zien onze installatie dan ook zeker staan op sterrenweides, ziekenhuizen, of andere zorginstellingen.

GUIDO: In welke mate heeft de school jullie hierin ondersteund?

Guillaume: Howest heeft ons aangemoedigd tijdens de opleiding om er iets meer mee te doen. Ikzelf krijg nu nog coaching vanuit Howest voor student-ondernemers of start-ups.

Mathieu: We hebben zelf besloten om een stapje verder te gaan dan onze medestudenten, en zijn na de opleiding verder aan de slag gegaan met dit project.

GUIDO: Hoe hebben jullie dit gecombineerd met jullie studies?

Guillaume: De opdracht was in ons laatste semester van de opleiding, dus eigenlijk zijn we er pas na het afstuderen zelfstandig mee aan de slag gegaan. Tijdens de opleiding hebben we wel onder begeleiding al grote stappen gezet qua finetunen van het concept, het zoeken van leveranciers, en het opstellen van een financieel plan.

Mathieu: We hebben allemaal een gezin en werk, dus doen dit vooral in onze vrije tijd.

GUIDO: Wat maakt jullie innovatief?

Mathieu: De creativiteit die ‘the afterlight’ biedt. Het monument is niet kil, maar toont dat rouwen ook gemoedelijker kan zijn. Het is zeer laagdrempelig en is toegankelijk voor iedereen, want het is niet verbonden aan geloof. Wat je schrijft, verdwijnt na een bepaalde tijd, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat iemand anders het leest. De symboliek erachter is dan ook dat het vervaagt en op die manier naar de dierbare gaat.

Guillaume: We maken ook gebruik van terrazzo beton, omdat dit qua look bij het aanwezige marmer van de begraafplaats past, maar toch iets meer warmte en kleur uitstraalt.

GUIDO: Is het eerste prototype al op de markt?

Guillaume: Nee. We zijn momenteel op zoek naar leveranciers voor onze glowplaten. We hebben wel al een leverancier die de betonnen constructie kan maken.

Mathieu: Op dit moment hebben we de fondsen nog niet. We zijn op zoek naar de eerste drie à vier gemeentes die het op hun begraafplaatsen zouden willen zetten, om zo onze startkosten te dekken. In de komende maanden hopen we wel een eerste prototype te maken. Hiervoor hebben we wel een budget gewonnen bij de stichting Albert Vanhee als een van de dertien winnaars van ‘Prototyping the future 2024’.

GUIDO: Is er al interesse in het buitenland?

Mathieu: Ja, we hebben op een Funeral expo in Brussel gepraat met mensen uit Nederland en Frankrijk die het een mooi project vinden.

GUIDO: Tot slot, wat zijn de toekomstplannen?

Guillaume: Ons prototype verder uitwerken en onze eerste klanten zoeken. We hopen in het komende jaar ons eerste model op de markt te brengen.

Tekst: Larissa Sowowna 

Foto: Team the afterlight 


  • Slider




 

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84