Do's en don'ts van het betere blokbeest
De deskundig geschoolde mensen op elke Sovo zullen het je bevestigen: de ultieme, onfeilbare blokmethode bestaat niet. Elke student moet zelf z'n weg zoeken in die hoop leerstof. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er een aantal do's en don'ts zijn die wél voor iedereen gelden. Guido zet ze op een rijtje.
DO
- Gebruik je bureau enkel en alleen om te studeren. Zorg dat er geen afleiding op te vinden is, en hou 'm netjes
- Maak een realistische planning,waarop niet alleen het blokken zelf is aangeduid. Het is zelfs heel verstandig om op je planning ook plaats te maken voor ontspanning en (vooral) voldoende slaap.
- Zorg dat je je eigen lesnotities beter kent dan de inhoud van de syllabus. Uit goeie notities kan je de klemtonen van de prof afleiden.
- Arriveer een halfuur te vroeg aan het examenlokaal, en ga onmiddellijk na je examen naar huis.
- Maak geen oefeningen voor je de theorie hebt ingestudeerd. Voer in je hoofd een dialoog met jezelf: herformuleer belangrijke gedachten en maak er vragen van. Zo lees je niet alleen wat er staat, maar oefen je meteen al voor het examen.
- Maak een spiekbriefje, maar gebruik het niet! Bereid het briefje voor, neem het zelfs mee, maar gooi het in een vuilnisbak op straat net voor je het schoolgebouw binnengaat.Wedden dat je je alles herinnert wat erop staat?
- Los op een examen eerst de vragen op waarop je het antwoord goed weet, en begin dan pas aan de moeilijker vragen.
- Als je een blokdoelstelling hebt bereikt, of je hebt een goed examen achter de rug, verwen jezelf dan met een beloning.
- De dag voor het examen: herhalen en nog eens herhalen en alle ezelsbruggetjes en memotechnische middeltjes die je kent uit de kast halen (rijmpjes, acroniemen,nummers…)
DON'T
- Studeer niet half liggend in bed omdat je bureau vol beschimmelde potten en pannen staat.
- Maak geen superambitieuze planning die resoluut mikt op de grootste onderscheiding, maar na een week in de vuilnisbak belandt.
- Studeer niet in een maagdelijke syllabus.Als je geen eigen notities hebt, duid dan tenminste de hoofd- en bijzaken aan met een marker.
- Kom niet juist op tijd of te laat, die extra stress kun je nu wel missen. En blijf achteraf niet urenlang lullen over de vragen met je medestudenten, het is nu toch te laat
- Begin niet met de oefeningen omdat je geen zin hebt om de theorie te leren. Zo lijken oefeningen veel moeilijker dan ze zijn.
- Vermijd "luidop lezen", want je brein leest vlugger dan je mond.
- Kom vooral niet in de verleiding om het spiekbriefje wél te gebruiken.
- Verspil je tijd niet aan een vraag waarop je het antwoord toch niet weet, zodat je in tijdsnood komt.
- Ga niet naar de film als je eigenlijk zou moeten studeren: je zult er uit schuldgevoel toch niet van genieten. Studeer eerst, en ga daarna naar de late voorstelling.
- Vermijd nog verse leerstof in je hoofd te moeten pompen de dag voor het examen.Als het toch moet, concentreer je dan op de structuur.
www.jongerenplaneet.be
www.pienternet.be
http://docent.hogent.be/~ep786/prob.htm
www.hbvl.be/dossiers/-b/blok/binnen.asp