Image
26/05/2003

Karen Kennes (23) : "Ik heb geen zittend gat!"

De 23-jarige Karen Kennes studeerde vorig jaar af aan de Hogeschool Limburg in Hasselt en stak haar diploma bedrijfscommunicatie op zak. Vier jaar geleden waagde ze zich eerst aan politieke en sociale wetenschappen aan de universiteit in Leuven, maar na een jaar wist ze dat dit niets voor haar was. "Veel te theoretisch," zegt ze beslist. "Ik heb wel altijd geweten dat ik iets wilde doen in de communicatie. Ik ben heel spontaan en sociaal en vond dit toch wel ideale troeven om een opleiding in die richting te kiezen. Ik ben geen persoon om constant achter mijn bureau te zitten leren.
Ik wil bewijzen dat ik echt iets kan, vandaar dat ik voor een meer praktische opleiding heb gekozen: bedrijfscommunicatie." Achteraf gezien een goede keuze, want Karen slaagde elk jaar glansrijk. "Het eerste jaar was ook nog wel theoretisch, maar in het tweede jaar was er al heel wat praktijk. Zo mochten we onder andere een reclamespot bedenken voor HUMO, die we dan in een studio mochten laten opnemen. In het derde jaar hadden we stage, en toen ben ik drie maanden naar Parijs gegaan. Bij de Kamer van Koophandel was ik verantwoordelijke administratie en communicatie. Mijn taken waren onder meer mailings opstellen en teksten schrijven voor hun website. Na deze stage was ik overtuigd dat ik een richting gekozen had die me echt ligt." Nooit getwijfeld om toch iets anders te doen? "Ik heb nog dikwijls gedacht om in het onderwijs te stappen. Mijn zus doet dit ook, en als ik haar soms hoor vertellen, dan denk ik dat ik mijn roeping heb gemist. Als ik wil, kan ik natuurlijk nog altijd een D-cursus volgen, maar dan zou ik wel vooral commerciële vakken willen geven."

Eerste sollicitatie, eerste job

Toen Karen afgestudeerd was, had ze nog niet onmiddellijk zin om al te zoeken naar een job. "Mijn idee was om eerst wat vakantie te nemen en dan in september beginnen te solliciteren, maar mijn vader heeft me gepusht om direct in actie te schieten. Ik heb me toen ingeschreven op het internet, via de site van Monster.be. Je kon op die site ook bedrijven aanklikken, en Proximus stond daar bij. Ik dacht bij mezelf dat zo'n groot telecombedrijf zeker wel vacatures moest hebben die mij zouden interesseren. Ik heb mijn cv naar hen doorgestuurd, en twee weken later kreeg ik al een telefoontje. Ze namen onmiddellijk een interview van me af en toen besefte ik dat ik bezig was met mijn eerste sollicitatie. Blijkbaar was dit gesprek goed verlopen, want midden juli mocht ik gaan voor een tweede gesprek. Daarna volgde nog een rollenspel en eind juli werd ik op de hoogte gebracht dat ik mocht beginnen." Karen kon toch nog genieten van een maandje vakantie en startte op drie september met haar eerste job als Customer Service Assistant bij Proximus.

Problemen van de klanten oplossen

Karens taak bestaat erin om klanten aan de telefoon te woord te staan en hen een antwoord te geven op vragen over bijvoorbeeld hun factuur of lopende promoties. Ook problemen met de gsm of de SIM-kaart oplossen, zijn voor Karen dagelijkse kost. Karen vindt haar job absoluut niet ééntonig. "Er zit heel wat variatie in, want je hebt zoveel klanten die bellen en elke klant heeft wel een ander probleem of een andere vraag. Iedere dag leer ik ook nog nieuwe dingen bij, want de telecommunicatie staat niet stil." Het leukste aan de job vindt Karen het contact met de mensen. "Het is spannend om het karakter van degene die je aan de lijn hebt uit te pluizen. Na enkele woorden weet je onmiddellijk hoe je iemand het beste aanpakt. Bij sommigen moet je heel kordaat antwoorden en bij anderen kun je wel eens een grapje maken. Het andere toffe aan de job, vind ik de collega's. Het zijn allemaal jonge mensen en er hangt echt een heel toffe sfeer."

Ideale job om carrière te starten

Customer Service Assistant is voor Karen de ideale job om carrièremogelijkheden te openen binnen Proximus. "Op onze dienst leer je alle producten en diensten kennen en je weet hoe alles werkt. Men gaat dan ook veel liever iemand in dienst nemen die het reilen en zeilen binnen het bedrijf al kent. Wat ik nu doe, doe ik heel graag, maar ik wil wel iets anders. Als er functies binnen Proximus vrijkomen, zal ik zeker solliciteren, omdat ik hogerop wil. Ik wil niet vastroesten in mijn huidige job, maar ontdekken wat de andere mogelijkheden zijn. Het zal zeker iets worden in de commerciële richting, aansluitend bij mijn diploma, maar wat precies weet ik nog niet. Ik wil carrière maken, maar op een zeker niveau. Een bedrijf leiden zou ik bijvoorbeeld nooit willen doen, maar ik wil wel mijn verantwoordelijkheid opnemen." Wat zou dan de ideale job zijn voor Karen? "Indirect sales zou ik heel graag doen, zoals bij klanten gaan en zorgen dat ze tevreden blijven. Het is heel afwisselend werk en je staat dichter bij de mensen, want ik vind het nu wel een beetje jammer dat ik de mensen niet zie. Persoonlijk contact is nog altijd anders dan aan de telefoon. Verkoopstrainingen geven, lijkt me anders ook wel wat. En mocht ik toch beslissen om niet meer bij Proximus te werken en iets anders te gaan doen, vind ik nog altijd dat het zeker een goede referentie is op mijn cv."

Sandra Wybo

De jobtroeven

We legden Karen een aantal 'jobtroeven' voor, eigenschappen die mensen meer of minder belangrijk vinden aan een job, en vroegen hem om een spontane reactie.

Mogelijkheid tot doorgroeien

Karen: Vind ik dus heel belangrijk. Als je begint te solliciteren moet je daar echt rekening mee houden. In een bedrijf zonder doorgroeimogelijkheden, zou ik nooit willen werken. Je mag nooit tevreden zijn met je functie en je moet laten zien dat je ambitie hebt en verder wil. Bij een sollicitatie denk ik echt dat het een goede indruk geeft als je laat blijken dat je daar nog niet zo snel weg wilt.

Combineerbaar met gezinsleven

Karen: Als je voor kinderen kiest, vind ik dat je moet zorgen voor een job die daarmee combineerbaar is. Elke dag je kinderen naar een crèche sturen, zou ik persoonlijk niet fijn vinden. Als je voor een gezin kiest, moet je daar tijd voor maken. In mijn huidige job werk ik in shifts, dus het zou nu wel heel moeilijk gaan om te kiezen voor een gezin.

Fiks loon

Karen: Een goed loon vind ik wel aanlokkelijk, maar ik vind het ook belangrijk dat men nog andere extralegale voordelen geeft. Wij krijgen onder andere maaltijdcheques, een gsm en we kunnen sparen voor bijvoorbeeld cadeaubonnen. Ik vind dat je als starter moet tevreden zijn met wat je krijgt. Tenslotte heb je nog geen ervaring en moet het bedrijf nog extra in jou investeren. Ik moet wel zeggen dat die extra voordelen er toch wel voor zorgen dat je nog een tikkeltje meer wordt gemotiveerd.

Fijne collega's

Karen: Dat is een van de belangrijkste dingen om een job graag te doen. Een goede teamgeest en goed opschieten met je collega's zorgt er echt voor dat je 's avonds opgewekt naar huis gaat. Iets van jezelf in het werk kunnen leggen Karen: Mocht ik niet iets van mezelf in mijn werk kunnen leggen, zou ik mijn job echt niet graag doen. Mijn grootste troef is mijn spontaniteit, en die gebruik ik ook in de omgang met mijn klanten.

Geen files

Karen: Daar heb ik momenteel geen last van, want ik kom met de trein naar mijn werk. Dit wordt ook door Proximus zelf gepromoot, omdat het bedrijf vlak aan het station van Brussel-Noord ligt. Nu woon ik nog in Limburg, waardoor ik iedere dag toch wel drie uur onderweg ben, maar in oktober ga ik in Leuven wonen om die afstand heel wat te kunnen inkorten.

Een bureaujob

Karen: Ik heb geen "zittend gat", dus dat is niet iets voor mij. Daarom zou ik ook de verkoop willen ingaan omdat daar veel meer afwisseling inzit.

Een job die aanleunt tegen je diploma

Karen: Ik was altijd al geïnteresseerd in marketing en verkoop en wil ook zeker een job uitoefenen in die richting. Ik denk dat mensen die voor een totaal andere job kiezen dan hun diploma, gewoon de verkeerde richting gekozen hebben.
  • Slider




 

Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84