Image
18/01/2004

Europees offensief: Citroën C2 1.1, Fiat Panda 1.2 en Renault Twingo 1.2

De Renault Twingo, die ruim tien jaar geleden werd gelanceerd als het archetype van de stadsauto, heeft al die tijd vooral Aziatische aanvallen moeten incasseren. Daarin komt nu verandering met de Citroën C2 en de nieuwe Fiat Panda.


Tot dusver liep de weg van de Renault Twingo over rozen. De auto's die geprobeerd hebben hem iets in de weg te leggen, hadden noch zijn charme noch zijn intelligentie. Tegenover de zachte en vrouwelijke welvingen van de Twingo plaatst Citroën de veel krachtigere stijl van de C2. Een esthetisch succes, maar jammer genoeg laat Citroën veel betalen: de basisversie kost 10.290 euro. De Panda is voor Fiat een kwestie van pompen of verzuipen. Met deze auto keert Fiat terug naar zijn echte specialiteit: populaire, verleidelijke en goedkope wagentjes . Vandaar de 8.100 euro voor de instapversie. Laten we hopen dat dat niet ten koste ging van de kwaliteit... De Twingo kost minimaal 8.500 euro.

Rivalen in ruimte

Een mens kan niet alles hebben, en dus hou je er maar beter rekening mee dat deze rivalen qua binnenruimte en kofferinhoud geen erg hoge toppen scheren. Bijzonder aan de C2 is wel zijn in twee delen opengaande achterklep. Een leuk detail... De Panda, die veel smaller is dan zijn rivalen, biedt niet veel plaats ter hoogte van de schouders, maar dat maakt hij dan weer goed met de makkelijke instap. Zijn koffer is nauwelijks groter dan die van de C2, maar de laaddrempel is laag en de toegang makkelijk dankzij de grote uitsnijding van de achterklep. En de oude Twingo? Die doet het goed. Hij biedt een uitzonderlijke binnenruimte, maar ze dateert wel uit de vorige eeuw en is standaard uitgerust met een verschuifbare achterbank. Achter het stuur ziet het er niet zo goed uit: slechte zithouding, minimalistische aankleding en de ergonomie is niet bepaald een schoolvoorbeeld.

Oom agent

Een blik op de technische fiches leert ons dat onze testwagens elkaar waard zijn wat vermogen betreft: 60 pk voor de Fiat en de Renault, 61 pk voor de Citroën. Voor zo'n "overdaad" aan vermogen is het natuurlijk begrijpelijk dat het uitgelezen terrein van deze wagens de (voor)stad is. De Panda voelt er zich als een vis in het water. Dankzij zijn korte wielbasis maakt hij rechtsomkeer op een zakdoek en wringt hij zich in de kleinste ruimte. Zijn krachtbron is de befaamde Fire-motor die al jaren in verschillende modellen van de Fiat-groep het mooie weer maakt. Maar ook de C2 en de Twingo zijn op hun gemak in stadsverkeer. Zo laat de Twingo zich erg makkelijk parkeren. Op de weg houden onze drie rivalen zich daarentegen low profile. Weidse ruimten zijn duidelijk niet hun meug. Omdat ze niet zo snel zijn (153 km/h voor de C2 en de Panda, 156 voor de Twingo) hebben ze wat moeite om op de snelweg in te voegen in de verkeersstroom, maar anderzijds hebben ze wel als voordeel dat het risico gevoelig kleiner wordt dat je in conflict komt met oom agent. Algemeen genomen komt de Twingo als snelste voor de dag, maar de C2 wint de vergelijking, omdat hij evenwichtiger en levendiger rijdt. Aan de pomp liggen de resultaten dicht bij elkaar en in normale rijomstandigheden bedragen de verschillen tussen de drie wagens slechts 0,4 l/100 km: van 7,4 l/100 km voor de Panda tot 7,8 voor de C2.

Dirk Steyvers (kernredacteur van AutoGids)

AutoGids, hét Belgische autotijdschrift

Lees elke 14 dagen alles over de nieuwste wagens


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Hier vind je de vijf nieuwe fietswrakvakken in Gent

Gent, als grootste studentenstad van het land, is een fietsstad. Heel leuk, maar dat heeft ook als gevolg [...]

25/06/2025

Vierde Nachtwacht-film komt eraan, met deze acteurs

Nostalgie troef, want de vierde Nachtwacht-film is in productie, met als titel Het Kristal van het Kwaad. [...]

16/06/2025

Antwerpse studenten verwelkomen vijfde campushond

De studenten van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen hebben er een wel heel bijzondere studiecoach [...]

13/06/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84