Image
13/05/2014

Het asfalt, de gashendel en de horizon

Pure bikerromantiek, dat is wat Meindert Peirens drijft om zijn motorrijbewijs te halen. Er was bij hem altijd al het vage idee om ooit eens naar Amerika te vliegen, een motor te huren en de Route 66 af te rijden. Het asfalt, de gashendel en de horizon, zoals in de film Easy Rider.


Toen Meindert het afgelopen jaar ook nog de tv-reeks Sons of Anarchy ontdekte, stond zijn besluit vast: hij wil zijn motorrijbewijs halen.

"Ja, Sons of Anarchy heeft alles in een stroomversnelling gebracht. De combinatie van stoerheid en vrij als een vogel de highway kiezen, op weg naar de ondergaande zon... Heel romantisch, maar ondertussen ben ik natuurlijk wel met beide voetjes op de grond terechtgekomen. Tussen droom en praktijk staat een heel leerproces. Je springt niet zomaar op een motor om meteen met rokende banden weg te scheuren."

Heel wat anders dan een brommertje

"Alles begint bij de theorie. Ik heb al vier jaar mijn autorijbewijs, maar ik heb ondervonden dat het dringend tijd werd voor een opfrissing van de wegcode. Niet onbelangrijk, want het theoretisch motorexamen bestaat uit 30 algemene verkeersvragen en 20 gespecialiseerde vragen met betrekking tot motorrijden. De moeilijkheidsgraad is ongeveer vergelijkbaar met het theoretisch examen voor autobestuurders. Ik heb het via zelfstudie gedaan: studeren in een boek en proefexamens afleggen op de site van de VAB. De eerste keer dat ik een testexamen deed, behaalde ik 39 punten op 50. Mijn score verbeterde gestaag bij elke poging, tot 47 de laatste keer. En in het echt? Ik had 45 punten, was geslaagd en kon aan de praktijklessen beginnen. Door die 20 specifieke motorvragen had ik een vermoeden dat de praktijk niet evident zou worden. In principe volgt een motorrijder de wegcode zoals een auto, maar er zijn dingen waar ik nog nooit bij had stilgestaan. De remafstand bijvoorbeeld, die is heel anders. En de manier waarop je remt, met een combinatie van voor- en/of achterrem. En wist jij dat een motorhelm volstrekt onbruikbaar wordt als je hem per ongeluk op de grond laat vallen? Dat zijn dingen die je te weten komt als je de theorie studeert."

"Ik ga meteen voor het motorrijbewijs A, aangezien ik er oud genoeg voor ben en je er alle types motoren mee mag besturen. Op de rijschool oefen ik op een KTM Duke van 690 cc, een stevige machine. 't Is een sportief model, niet te zwaar - maar toch bijna 200 kg! - en zeer wendbaar. Een ideale motor voor in de stad. Ver verwijderd van de stoere low riders uit Sons of Anarchy, inderdaad, maar wel een stuk realistischer. Zo'n chopper ziet er misschien stoer uit, maar ik zie er mezelf nog niet meteen op rijden. Ik moet toegeven dat ik best zenuwachtig en zelfs een tikje bang was toen ik voor het eerst mijn been over die motor sloeg. Op zich is dat niet erg. Angst is niet het juiste woord, maar enig gezond ontzag voor de machine is aan te raden. Ik reed op mijn 15de al rond op een brommertje, maar een echte motor is heel wat anders. Mijn initiële schrik smolt gelukkig snel weg. Voor je begint, ben je bang om te vallen, maar je ondervindt gauw dat evenwicht houden niet het moeilijkste is. Zelfs niet bij de manoeuvres op het oefenterrein, het eerste waar je in de praktijkles mee begint. Je voelt meteen hoe en wanneer je moet bijsturen. Evenwicht houden op een motor is in principe niet moeilijker dan op een fiets."

The real thing

"Wat dan wel moeilijk is? Schakelen! Dat ben je niet gewoon. Het is heel anders dan in de auto. Eerst moet je met je linkerhand de koppeling indrukken, waarna je met je linkervoet naar boven moet schakelen voor een hogere versnelling, of naar beneden voor een lagere versnelling. Eén versnelling tegelijk. Dat klinkt op zich niet bijzonder ingewikkeld, en dat is het ook niet, maar het duurt een tijdje voor het een automatisme wordt. Remmen is ook anders. De achterrem - die je bij voorkeur gebruikt - zit bij je rechtervoet, terwijl de voorrem aan je rechterhand zit. Met je rechterhand geef je ook gas. Ik leerde al meteen dat je daarbij je pols zo laag mogelijk moet houden, anders geef je meer gas dan je van plan was."

"Of ik al op de openbare weg heb gereden? Natuurlijk! Al van bij de eerste les. Een les duurt twee uur, en de laatste twintig minuten daarvan gingen we de baan op. Dat gaf een adrenalinestoot, ook al was het op een relatief kalme provincieweg. De instructeur reed voor en ik moest hem volgen. Hij reed door een groen licht; juist voor mij sprong het op oranje. Ik zag hem doorrijden terwijl ik alleen voor het verkeerslicht stond te wachten. Toen dacht ik: wow, zie me hier staan, midden in het verkeer, op een motor, ik ben dit echt aan het doen! This is the real thing!"

"In de tweede praktijkles reden we naar het stadscentrum. Dat was andere koek. Het duurde even voor ik de schakeltechniek weer vlot onder de knie had, dat is iets wat nog moet groeien. We hadden eerst op het terrein van de rijschool geoefend om zo traag mogelijk te rijden zonder voet aan de grond te zetten. In de stad ondervond ik al meteen waar dat goed voor is: het is nodig in files en bij stapvoets verkeer. Ondertussen heb ik 6 uur praktijkles achter de rug, en de goesting is alleen maar toegenomen. In principe is 9 uur genoeg om een voorlopig rijbewijs te halen, maar ik heb gekozen voor 12 uur rijles. Dan kan je in één moeite examen doen op privaatterrein én op de openbare weg, waarna je meteen je rijbewijs A behaalt. Als je slaagt tenminste, maar ik ben ervan overtuigd dat het me zal lukken. Ik ben goed bezig, de zin is er, ik ga deze kans niet verspillen. Het is zelfs zo dat ik nu al stiekem aan het uitkijken ben naar een goeie tweedehandse motor om deze zomer mee te gaan rondtoeren."

Het examen

"Tussen mijn laatste rijles en het examen lag een volle maand, waarin ik dus niet heb kunnen oefenen. Toch voelde ik me helemaal niet onwennig toen ik weer op de motor stapte. Zenuwen voor het examen had ik wel, dat geef ik toe. Eerst moest ik manoeuvres uitvoeren. Dat verliep probleemloos. Vervolgens gingen we met drie motoren de openbare weg op: mijn begeleider van de rijschool, de examinator en ikzelf. Het was gelukkig een droge dag, en we reden een halfuurtje rond. Ik voelde al meteen dat het goed zat. Na afloop kreeg ik nog een bescheiden standje over een voorrang van rechts waarbij ik blijkbaar niet goed genoeg uit mijn doppen had gekeken, maar erg was dat niet, want ik kreeg te horen dat ik geslaagd was. Alright, ik heb m'n motorrijbewijs. Nu nog een geschikte motor zoeken en mijn bikersleven kan beginnen."

10 ronkende beginnerstips volgens Meindert

1) Denk niet: ik heb de theorie al gestudeerd voor mijn autorijbewijs, dus ik ken de wegcode.

2) Berg je dvd's van Sons of Anarchy op in de kast tot nadat je je motorrijbewijs hebt gehaald.

3) Een portie gezond ontzag voor je op een motor gaat zitten, is juist goed.

4) Je zal niet meteen omvallen: je evenwicht houden is minder moeilijk dan het eruitziet.

5) Een motorpak oogt niet alleen cool, het is ook nodig voor de veiligheid.

6) Herhaal het tot het een automatisme wordt: schakelen doe je met de linkerhelft van je lichaam, remmen met de rechterkant.

7) Ga er op de openbare weg steeds van uit dat automobilisten jou niet verwachten, want in dit regenachtige land zijn motoren relatief schaars.

8) Weer en wind zijn voor een motorrijder een veel belangrijker factor om mee rekening te houden dan voor een automobilist.

9) Als je stopt, zet dan je linkerbeen niet naast je op de grond, maar lichtjes naar voren, anders raak je uit evenwicht.

10) Steek een potje gel in de zak van je motorpak, want de helm brengt je kapsel danig in de war.

www.moto.be


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Erasmushogeschool Brussel? Zeg maar Erasmushogeschool Leuven!

Erasmushogeschool Brussel heeft niet alleen acht campussen in de hoofdstad, maar bood ook opleidingen [...]

01/08/2025

Nieuwe AI-tool helpt bij je studiekeuze

Pas afgestudeerd in het secundair, of gebuisd in het hoger onderwijs en zinnens om van studierichting [...]

30/07/2025

Psychologiestudente Marijke wint 500 euro met haar scriptie

In Gent heeft studente psychologie Marijke Tenengbe Kaba de tiende Inclu-Scriptieprijs gewonnen, met [...]

23/07/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84