Image
11/09/2014

Bevat festivalbier minder alcohol dan gewone pint?


In de aflevering van Volt van gisterenavond zagen we dat Kobe Ilsen en co festivalbier onder de loep namen om te kijken of een beker bier evenveel alcohol bevat als een ‘gewone’ pint zoals je die op café en in de supermarkt vindt. Wat bleek? Op verschillende festivals zou het alcoholpercentage effectief lager liggen. Tot groot ongenoegen van brouwerijen AB InBev en Alken-Maes, die – vanop hun paard – in de verdediging schieten. “Het verhaal dat er bier met lager alcoholgehalte wordt geschonken op festivals is een hardnekkige mythe die al jaren leeft", zegt Alken-Maes in een persbericht. Bier dat op festivals geschonken wordt, komt onmiddellijk van de brouwerij. Het is jong bier dat bovendien aan een constante temperatuur gekoeld wordt en heeft daarom een extra frisse smaak, waardoor de indruk kan ontstaan dat het makkelijker doordrinkbaar is en minder alcohol zou kunnen bevatten. Het tegendeel is echter waar. Bier dat niet voldoet aan onze strenge kwaliteitseisen en specificaties verlaat de brouwerij niet en komt dus ook niet op festivals terecht.” Ook AB InBev stelt zich vragen bij de tests, aangezien ze in het bijzijn van een gerechtsdeurwaarder zelf analyses heeft gedaan op het bier dat overbleef na Laundry Day en die bleken perfect te voldoen aan alle eisen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
(SVR)
 
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

UHasselt ontwikkelt app die slaagkansen aan unief berekent

Het is geen onbekend scenario: je hebt net een secundair diploma op zak maar aarzelt nog over een studierichting [...]

13/03/2021

Adele verkozen tot beste Britse zangeres van deze eeuw

De British Phonographic Industry (BPI) heeft Adele uitgeroepen tot de beste zangeres van de voorbije [...]

12/03/2021

Kortrijk tracht ondernemerschap bij studenten te stimuleren

Stad Kortrijk heeft beslist om beginnende student-ondernemers extra te ondersteunen. Het ondernemingsnummer [...]

11/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84