Image
20/11/2014

Knuffelbos - Het boek (Manteau)

Zeldzaam zijn de medeburgers die nog nooit het Knuffelbos hebben bezocht. Wie Humo leest, krijgt wekelijks een inkijk in dit bedrieglijk pastellen universum. De vele tienduizenden Facebookvolgers van de sardonische boswachter Jeroom krijgen er af en toe eentje cadeau.
 
Grappen van meestal drie prentjes. Plaatjes die er op het eerste gezicht zo aaibaar en kleurig uitzien dat je moet opletten dat je zesjarige nichtje er niet mee in een hoekje van de zetel kruipt, om drie minuten later met een open wonde in haar ziel naar de medicijnkast te strompelen, op zoek naar Xanax, Prozac of desnoods een snuif oplosmiddel. Jerooms Knuffelbos is een smerig anti-Pairi-Daiza waarin panda's en hamsters vuistdikke erecties krijgen in situaties waarin zelfs Roger Vangheluwe zijn gulp dichtgeknoopt zou houden. Een cynische wereld vol flagrant egoïsme, opportunisme en hedonisme. Onze wereld, kortom.
 
Maar wacht eens, is Knuffelbos niet in de eerste plaats om te lachen? Nou en of. Het grafisch universum lijkt escapistisch en vrijblijvend, maar als je door de milde kleurvlakken heen kijkt naar wat erachter schuilt, merk je dat Jeroom satire bedrijft van de vlijmscherpste soort. In afgemeten dosissen zijn de grappen al onweerstaanbaar, maar als je deze strenge selectie al bingereadend tot je neemt, riskeer je allerlei essentiële vliezen en ligamenten te scheuren. Het werk van Jeroom is volgehouden origineel, met niets of niemand te vergelijken en staat afgemeten aan de top van het genre. Bovendien is deze bundel - perfect gedrukt op stevig karton in schattig tochtlatformaat - nog bijzonder knap vormgegeven ook.
 
(HDP)
 
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Nieuwe verkorte lerarenopleiding in Brussel

Erasmushogeschool Brussel (EhB) ontwikkelde in samenwerking met scholengroepen in Brussel en de Vlaamse [...]

27/10/2023

Jongeren weten wat sparen is (maar hebben verder weinig financiële kennis)

In opdracht van Argenta ondervroeg onderzoeksbureau iVOX Belgische jongeren tussen 15 en 24 jaar over [...]

25/10/2023

Thomas More-studentes scoren met Lego-campagne

Een team studentes van de bachelor International Communication and Media van Thomas More in Mechelen [...]

24/10/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84