Image
07/03/2004

Salontijd, droomtijd

Een jaarwende staat in autoland synoniem voor salonnieuws: Detroit, Brussel en nog voor het goed en wel lente is, Genève, waar de belangrijkste afspraak van het jaar plaatsvindt.


Brussel, dat naar goede gewoonte meer een koop- dan een kijksalon is, had qua nieuwigheden niet zo erg veel om het lijf. Toch was het een bezoek meer dan waard, want nogal wat merken hadden verschillende concept-cars en prototypes naar onze hoofdstad gehaald.

Droomwagens

Qua premières zijn Detroit en (zeker) Genève echter een stuk indrukwekkender. Begin januari kon je aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zalige nieuwigheden ontdekken, zoals de Aston Martin DB9 Volante, BMW 6-Reeks cabrio, de Chrysler Crossfire Roadster, de nieuwe Ford Mustang, de Mercedes GST en een hele rits concept-cars die veel leuks voorspellen voor de komende jaren. Denk maar aan de ME-Four Twelve van Chrysler (V12 turbo van 850 pk, goed voor 400 km/h!) of de Concept T van VW. Stuk voor stuk zijn het echter droomwagens die je maar zelden op onze wegen zal kruisen.

Hybride aandrijving

De allerbelangrijkste trend die ook hier te ontdekken viel, lijkt nochtans de langzame overschakeling naar auto's met hybride aandrijving, vierwielers die een klassieke verbrandingsmotor (benzine of diesel) combineren met een elektromotor om zo het milieu te sparen. Op dit ogenblik hebben dergelijke groene alternatieven (in ons land zijn enkel de Honda IMA en de Toyota Prius te koop) nog maar weinig sex-appeal en vallen ze te prijzig uit. Maar als je ziet wat voor een schitterende hybride sportwagen Mitsubishi onlangs tekende (Concept-E), dan zit het kennelijk wel snor voor de verre toekomst.

"Jongerenauto"

Voor de nabije toekomst moet je van 4 tot 14 maart in Genève zijn: het Europese salonmekka waar iedere niet-Amerikaanse constructeur zijn beste beentje probeert voor te zetten. Zo mag je er dit jaar onder meer de nieuwe SLK van Mercedes verwachten, die er een stuk volwassener op werd. Een veel betaalbaarder alternatief is de nieuwe Opel Tigra, al wil GM voorlopig nog geen geheimen prijsgeven van zijn "jongerenauto". Verder zullen we daar misschien al de nieuwe Citroën C4 te zien krijgen, of de eenvolumerversie van de Renault Clio. Meer dan waarschijnlijk zullen we er de breakversie van de BMW 5-Reeks kunnen bewonderen, de definitieve variant van Nissans nieuwe terreinwagen, de Dunehawk, en van de Volvo V50. En met een beetje geluk steekt ook de langverwachte opvolger voor de VW Passat er zijn neus al aan het raam.

Dirk Steyvers (kernredacteur van AutoGids)

AutoGids, hét Belgische autotijdschrift

Lees elke 14 dagen alles over de nieuwste wagens


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

België gaat volgend jaar wegwerpvapes verbieden

België gaat als eerste Europese land de verkoop van wegwerpvapes verbieden. Daarvoor heeft het land goedkeuring [...]

17/07/2024

Dit is de Gentse Student van het Jaar 2024

Aan het einde van het voorbije academiejaar reikte Stad Gent voor de twintigste keer de titel 'Student [...]

08/07/2024

Minder dan 30 procent behaalt bachelordiploma binnen de drie jaar

Het aantal studenten dat binnen de drie jaar zijn of haar bachelordiploma behaalt is gedaald. Slechts [...]

02/07/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84