Image
27/11/2014

Het auteursteam achter 'J.ROM - FORCE OF GOLD'

Jerom, de gespierde vriend van Lambik en Suske & Wiske, heeft van 1962 tot 1982 een eigen carrière gehad als superheld. De albums van 'Jerom - De Gouden Stuntman' waren vooral een groot succes in Duitsland, maar werden ook bij ons uitgegeven. Meer dan dertig jaar later, gesterkt door het succes van de 'Suske & Wiske'-spin-off 'Amoras', vond Standaard Uitgeverij dat het tijd werd voor een reboot.
 
Jerom werd omgedoopt tot J.ROM, Bruno De Roover mocht de trilogie 'Force of Gold' bedenken en de Nederlander Romano Molenaar zorgde voor een expressieve superheldenlook. Wij knepen onze ogen stijfdicht, gingen op bezoek bij het auteursduo en gromden onze vragen voor de gelegenheid in eenlettergrepige woorden.
 
STOER VERHAAL
 
Bruno De Roover leerde het vak bij Studio 100, waar hij strips tekende voor 'Samson & Gert', 'Wizzy & Woppy' en 'Kabouter Plop'. Bruno is ook de vaste sparring partner van Peter Van Gucht, hoofdscenarist van 'Suske & Wiske', met wie hij geregeld brainstorms houdt om ideeën te spuien. Zijn kennis van het Vandersteen-universum maakte van hem de geknipte man om deze reboot in goede banen te leiden.
 
GUIDO: 'J.ROM' is een werk in opdracht?
Bruno: Het idee kwam van de Standaard Uitgeverij. De vraag om het scenario te schrijven voor 'J.ROM' heb ik gekregen van uitgever Johan De Smedt. Het concept was al uitgewerkt en had als doel Jerom te introduceren in de eenentwintigste eeuw. Dat doen we niet alleen door hem een nieuwe naam te geven, maar ook via een nieuwe beeldtaal, die er veel moderner uitziet. Ook het feit dat Jerom aan lager wal was geraakt, is een idee dat ik aangereikt heb gekregen. Ik heb dan een eerste scenario uitgeschreven om het basisidee uit te werken.
GUIDO: Je moet al een veertigplusser zijn om je de originele 'Jerom - De Gouden Stuntman'-reeks uit de jaren zestig en zeventig nog te herinneren. Daar moest je niet veel rekening mee houden, veronderstel ik?
Bruno: We hebben wel wat knipoogjes in het album gesmokkeld. In J.ROMs garage zie je nog zijn gouden motor staan, onder stof en spinnenwebben. Er slingeren ook wat oude 'Jerom'-albums op de grond, en er is een flashbackscène waarin hij zijn originele 'Gouden Stuntman'-pak draagt.
GUIDO: Ik ken mensen die grote fan zijn van het werk van Vandersteen, maar Jerom een te gemakkelijk personage vinden, omdat hij alles kan oplossen.
Bruno: Dat begrijp ik. In deze nieuwe reeks blijft Jerom een kerel die bovennatuurlijk sterk is, maar we hebben hem veel menselijker gemaakt. Dat maakt hem tegelijk kwetsbaar. Hij kan bijvoorbeeld wel een vrachtwagen opheffen, maar als iemand op hem schiet, zal hij evengoed bloeden als een ander. In die zin hebben we zijn kracht iets realistischer gemaakt, in een iets geloofwaardiger kader geplaatst. Hoewel je morgen op straat natuurlijk nog altijd niemand zal tegenkomen die even sterk is.
GUIDO: In de prentjes staan datums zonder jaartallen. Speelt 'J.ROM' zich af in de toekomst, net zoals 'Amoras'?
Bruno: Het verhaal speelt zich af in een soort verzonnen heden. Dit soort superheldenstrips zijn van origine Amerikaans, maar we letten erop dat de decors niet té Amerikaans overkomen. Op de eerste pagina zie je bijvoorbeeld de Antwerpse Boerentoren staan, weliswaar in de schaduw van grotere, fictieve wolkenkrabbers. We hebben voor de gelegenheid een apart universum gecreëerd.
GUIDO: Moet je qua continuïteit rekening houden met wat er gebeurt met Jerom in de andere reeksen?
Bruno: Nee. Het blijft natuurlijk hetzelfde personage, maar er wordt niet verwezen naar 'Suske & Wiske', noch naar de klassieke reeks, noch naar 'Amoras'.
GUIDO: Een cameo van Lambik is niet mogelijk?
Bruno: (aarzelt) Misschien heel onopvallend een keertje, maar het is zeker niet de bedoeling om vaak zulke dingen te doen.
GUIDO: Het logo op J.ROMs nieuwe pak deed sommigen nochtans denken aan een gestileerde kop van Lambik, met aan elke kant drie haren.
Bruno: (lacht) Goed gevonden, maar daar heeft het niets mee te maken. We zijn vertrokken vanuit de cirkel als het alchemische symbool voor goud. De streepjes zijn eraan toegevoegd om het logo wat meer kracht en dynamiek te geven.
GUIDO: Het overweldigende succes van 'Amoras' heeft dit project mogelijk gemaakt. Levert dat tegelijk druk op?
Bruno: Dat is inderdaad het geval. De link met 'Amoras' wordt gelegd omdat we ook nu een klassiek strippersonage van Willy Vandersteen moderniseren, maar de stijl en de tekeningen zien er helemaal anders uit. Wij doen met 'J.ROM' dus niet zomaar even een Amoraske, voor alle duidelijkheid. Dat is helemaal niet de bedoeling.
GUIDO: Wordt 'Force of Gold' een afgeronde trilogie?
Bruno: Het was al van in het begin het plan om er een trilogie van te maken. Daar mikken we dus in eerste instantie op, maar we hebben genoeg elementen ingebouwd in het verhaal en de personages om daarna nog verder te gaan. We hebben nu een Force-team samengesteld met Jerom en twee nieuwe personages. Als de reeks wordt verdergezet, is het de bedoeling dat daar nog personages zullen bijkomen, zodat ik karakters tegen elkaar kan uitspelen. Of het zover komt, zal afhangen van de verkoop van de albums. Ik heb in eerste instantie een spanningsboog bedacht over drie albums. Eenmaal dat op punt stond, zijn we op zoek gegaan naar een tekenaar.
 
STOERE TEKENINGEN
 
Die tekenaar, dat is de Nederlander Romano Molenaar, die je kent van de reeksen 'Storm' en 'De Kronieken van Roodhaar'. De man heeft ook veel ervaring in de Amerikaanse comicindustrie, waar hij onder meer tekent voor 'Batman'. Kortom, Romano weet hoe hij superhelden moet tekenen en stond te popelen om Jerom te moderniseren.
 
GUIDO: Je bent opgegroeid in Nederland. Was 'Suske & Wiske' in jouw jeugd even alomtegenwoordig als hier in Vlaanderen?
Romano: Absoluut. Het grappige is wel dat ik als kind 'Suske & Wiske' minder interessant vond als Jerom niet meespeelde. (lacht) Pas als Jerom op de cover stond, wilde ik het album lezen.
GUIDO: Hoe is de nieuwe look tot stand gekomen?
Romano: Ik heb heel bewust niet teruggekeken naar de albums van 'De Gouden Stuntman'. Omdat we het personage nieuw leven wilden inblazen, hebben we dat losgelaten. Ik denk nogal filmisch. De hedendaagse Amerikaanse stijl, zoals je die trouwens ook in films ziet, is heel erg in your face: close-up, veraf, grote shots... Dat hebben we geïntroduceerd. We wilden een oude held in een nieuw jasje steken op een manier die past bij vandaag. Daarbij kreeg ik bijna carte blanche. Het idee lag op tafel, en toen vroegen ze me: "Hoe zie jij dat?" Ik heb dan een schets of vier, vijf gemaakt, ook voor J.ROM z'n nieuwe pak, en daaruit hebben we de juiste look gekozen.
GUIDO: Moest je rekening houden met hoe de moderne Jerom van Charel Cambré eruitziet in 'Amoras'?
Romano: Nee, dat beeld moest ik zelfs helemaal loslaten. Jerom moest echt in de nieuwe tijd worden neergezet. Ik heb me eerder laten inspireren door personages als Iron Man, Green Lantern, zelfs een stukje Robocop...
GUIDO: Over film gesproken: de verloederde versie van Jerom in het begin van het eerste album deed me denken aan Mickey Rourke in The Wrestler.
Romano: Ik modelleer mijn personages nooit naar bestaande personen, maar in mijn hoofd zitten natuurlijk wel karakters die ik in films heb gezien, en daar tap ik onbewust wel een beetje uit. Dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
GUIDO: Je tekent ook 'Batman'-strips voor DC Comics in de VS. Was je even enthousiast om aan de slag te gaan met een beroemd Vlaams personage?
Romano: Het is meer dan dat. Als je 'Batman' tekent, dan neem je dat personage en je gaat ermee aan de slag binnen een bestaande reeks. 'J.ROM' is wat anders. Dit is bijna een revolutie. In 'Batman' is de wereld al uitgetekend, maar bij 'J.ROM' mag ik hem zelf mee vormgeven. Ik kan er veel grafisch initiatief in kwijt en ben dus erg blij dat men mij voor deze opdracht heeft gevraagd. Dat ik een iconisch personage als Jerom mag tekenen, is een jeugddroom die uitkomt.
 
(HDP)
 

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



Poll

Naar wie luister jij?

 Naar mijn universiteit
 Naar de Veiligheidsraad
 Naar niemand

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84