Image
27/11/2014

Is buizen erfelijk?


Prof. Dr. Ignaas Devisch, verbonden aan de Arteveldehogeschool en de UGent, zoomde voor De Morgen dieper in op het boek van de Amerikaanse econoom Gregory Clark, ‘The Son Also Rises: Surnames and the History of Social Mobility’. Dat deed hij in de context van het oplaaiende debat van de democratisering van het onderwijs door de nieuwe maatregel van de KU Leuven om fel buizende eerstejaars niet te laten bissen.

Het onderzoek van Clark vond plaats in acht landen waar de relatie tussen de familienaam van mensen en hun sociale mobiliteit bekeken werd. Hierbij stelde de econoom vast dat die specifieke naam je sociale status enorm sterk kan beïnvloeden. Studenten met een elitaire familienaam zouden vandaag dus nog steeds een streepje voor staan en disproportioneel meer voorkomen in de top van onze samenleving. We moeten er volgens hem naar streven om iedereen zo snel en gemotiveerd mogelijk op de geschikte plaats te krijgen. Zoals bijvoorbeeld extra aandacht en voorbereiding in het laatste jaar secundair onderwijs om een ‘onvoorbereide mislukking’ na één jaar in het hoger te vermijden. Bovendien lijkt een volledige hervorming van het secundair of een collectief voorbereidend jaar hem voordeliger. En voor wie nog geen zin heeft om verder te studeren na het middelbaar zou hij een betere oriëntatie willen voorzien op de arbeidsmarkt: “Dat zal de democratie (minder centen en gelijke kansen) en de slaagkansen (meer motivatie en gepast talent) verhogen. Mislukkingen zullen er altijd zijn, maar we mogen ze niet zelf organiseren.”
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

UHasselt ontwikkelt app die slaagkansen aan unief berekent

Het is geen onbekend scenario: je hebt net een secundair diploma op zak maar aarzelt nog over een studierichting [...]

13/03/2021

Adele verkozen tot beste Britse zangeres van deze eeuw

De British Phonographic Industry (BPI) heeft Adele uitgeroepen tot de beste zangeres van de voorbije [...]

12/03/2021

Kortrijk tracht ondernemerschap bij studenten te stimuleren

Stad Kortrijk heeft beslist om beginnende student-ondernemers extra te ondersteunen. Het ondernemingsnummer [...]

11/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84