Image
27/11/2014

Is buizen erfelijk?


Prof. Dr. Ignaas Devisch, verbonden aan de Arteveldehogeschool en de UGent, zoomde voor De Morgen dieper in op het boek van de Amerikaanse econoom Gregory Clark, ‘The Son Also Rises: Surnames and the History of Social Mobility’. Dat deed hij in de context van het oplaaiende debat van de democratisering van het onderwijs door de nieuwe maatregel van de KU Leuven om fel buizende eerstejaars niet te laten bissen.

Het onderzoek van Clark vond plaats in acht landen waar de relatie tussen de familienaam van mensen en hun sociale mobiliteit bekeken werd. Hierbij stelde de econoom vast dat die specifieke naam je sociale status enorm sterk kan beïnvloeden. Studenten met een elitaire familienaam zouden vandaag dus nog steeds een streepje voor staan en disproportioneel meer voorkomen in de top van onze samenleving. We moeten er volgens hem naar streven om iedereen zo snel en gemotiveerd mogelijk op de geschikte plaats te krijgen. Zoals bijvoorbeeld extra aandacht en voorbereiding in het laatste jaar secundair onderwijs om een ‘onvoorbereide mislukking’ na één jaar in het hoger te vermijden. Bovendien lijkt een volledige hervorming van het secundair of een collectief voorbereidend jaar hem voordeliger. En voor wie nog geen zin heeft om verder te studeren na het middelbaar zou hij een betere oriëntatie willen voorzien op de arbeidsmarkt: “Dat zal de democratie (minder centen en gelijke kansen) en de slaagkansen (meer motivatie en gepast talent) verhogen. Mislukkingen zullen er altijd zijn, maar we mogen ze niet zelf organiseren.”
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Zuid-Koreaanse tiener boekt megawinst via aandelen

De 12-jarige Kwon Joon uit Seoel heeft in minder dan een jaar tijd zo’n 43% winst geboekt via [...]

20/02/2021

Nooit meer examenstress dankzij wasbaar kostuum

Herken je dit: je draagt een kostuum op het mondeling examen en daarna blijf je ermee op café [...]

20/02/2021

Albert Heijn krijgt kritiek op promo-actie 1+5 gratis

Winkelketen Albert Heijn genereert heel wat media-aandacht met hun promo-actie 1+5 gratis. Experten [...]

19/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84