Image
24/03/2004

Deep Blue

Wij zijn nog naïef genoeg om te denken dat een documentaire wel iets heel speciaals moet zijn als ze een bioscooprelease krijgt. Het was dan ook met een kinderlijk enthousiasme dat we in de Kinepolis-zetel plaatsnamen voor Deep Blue
, een Frans-Britse natuurfilm die ons beelden van de diepzee beloofde zoals we ze nog nooit eerder hadden gezien.

Dommeriken dat we zijn. Dat er een BBC Wildlife-team meewerkte aan Deep Blue staat wel garant voor spectaculair beeldmateriaal, maar we hadden er niet bij stilgestaan dat die Fransen het wel weer allemaal om zeep zouden helpen. En inderdaad: de film was nog niet goed begonnen of een diepgestemde acteur begon met veel bombast een tekstvel af te lezen waarop nietszeggende Franse larie stond. "Planèèèète bleueueueeee!!! Planèèèèèète océaaaaaaaaaaan!!!!!" We hadden er een paar opgeschreven, maar we vinden het papiertje niet meer. Eentje uit het geheugen dan maar: "L'Océaaaaaan est un royaaaaaume où la nuit, la lune est reiiiiine!!" Kortom, al na dertig seconden wisten we dat dit lamentabel script à la française ons kijkplezier grondig zou hypothekeren.

En kijkplezier is potentieel nochtans in gulle dosissen aanwezig in Deep Blue. De beelden van orca's die een walvisjong omcirkelen, of zeeleeuwen uit de branding plukken, zijn geweldig spectaculair. Ook de gigantische school sardienen die langzaam maar zeker wordt leeggeroofd door haaien, zeevogels en ander roofgedierte levert een natuurballet van een ongeziene schoonheid op.

Maar er schuilt een grote tekortkoming in Deep Blue. Wel twintig keer vroegen we ons af: wow, wat is dit voor een vis? Waar zou dat gefilmd zijn? Wat doet die haai nu eigenlijk? Is dit nu een anemoon of een inktvis? Kortom, voor ons part hadden ze er David Attenborough mogen bijsleuren, want we misten duiding. Het gezwets van de offscreenstem is totaal inhoudloos, zodat je in deze documentaire niets bijleert. En dat is een gemiste kans van formaat. Wij gaan dan ook liever nog een keertje op zoek naar Nemo. Valt er onder water tenminste nog wat te lachen.

(JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Emoji van ‘droevig kakske’ mogelijks in aantocht

De Campaign Against Living Miserably (Calm), een Britse organisatie die zich inzet voor mentale gezondheid, [...]

29/03/2021

Aantal jongeren met financiële problemen fors toegenomen

Uit een bevraging van bankenfederatie Febelfin blijkt dat 61% van de jongeren financiële problemen heeft. [...]

29/03/2021

Domino’s stopt met ananas op pizza

Er zijn twee soorten mensen op deze wereld. Aan de ene kant heb je de personen die ananas op pizza wel [...]

26/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84