Image
24/03/2004

Deep Blue

Wij zijn nog naïef genoeg om te denken dat een documentaire wel iets heel speciaals moet zijn als ze een bioscooprelease krijgt. Het was dan ook met een kinderlijk enthousiasme dat we in de Kinepolis-zetel plaatsnamen voor Deep Blue
, een Frans-Britse natuurfilm die ons beelden van de diepzee beloofde zoals we ze nog nooit eerder hadden gezien.

Dommeriken dat we zijn. Dat er een BBC Wildlife-team meewerkte aan Deep Blue staat wel garant voor spectaculair beeldmateriaal, maar we hadden er niet bij stilgestaan dat die Fransen het wel weer allemaal om zeep zouden helpen. En inderdaad: de film was nog niet goed begonnen of een diepgestemde acteur begon met veel bombast een tekstvel af te lezen waarop nietszeggende Franse larie stond. "Planèèèète bleueueueeee!!! Planèèèèèète océaaaaaaaaaaan!!!!!" We hadden er een paar opgeschreven, maar we vinden het papiertje niet meer. Eentje uit het geheugen dan maar: "L'Océaaaaaan est un royaaaaaume où la nuit, la lune est reiiiiine!!" Kortom, al na dertig seconden wisten we dat dit lamentabel script à la française ons kijkplezier grondig zou hypothekeren.

En kijkplezier is potentieel nochtans in gulle dosissen aanwezig in Deep Blue. De beelden van orca's die een walvisjong omcirkelen, of zeeleeuwen uit de branding plukken, zijn geweldig spectaculair. Ook de gigantische school sardienen die langzaam maar zeker wordt leeggeroofd door haaien, zeevogels en ander roofgedierte levert een natuurballet van een ongeziene schoonheid op.

Maar er schuilt een grote tekortkoming in Deep Blue. Wel twintig keer vroegen we ons af: wow, wat is dit voor een vis? Waar zou dat gefilmd zijn? Wat doet die haai nu eigenlijk? Is dit nu een anemoon of een inktvis? Kortom, voor ons part hadden ze er David Attenborough mogen bijsleuren, want we misten duiding. Het gezwets van de offscreenstem is totaal inhoudloos, zodat je in deze documentaire niets bijleert. En dat is een gemiste kans van formaat. Wij gaan dan ook liever nog een keertje op zoek naar Nemo. Valt er onder water tenminste nog wat te lachen.

(JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Het tienerwoord van het jaar is 'heftig'

Als je niet wil klinken als een onnozele tiener, vermijd dan het woord 'heftig', want dat is [...]

30/01/2024

Sensibiliseringscampagne 'Drink Bewust' in Leuven

Ook dit academiejaar organiseerde de Leuvense studentenkoepel LOKO samen met Stad Leuven, Politie Leuven, [...]

29/01/2024

Vanavond maken 2000 Antwerpse laatstejaars kennis met het beroepsleven

Twaalf Antwerpse Rotaryclubs overbruggen vanavond de kloof tussen secundair onderwijs en beroepsleven [...]

18/01/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84