Image
30/05/2015

De nieuwste projectietechnologie in Kinepolis: Laser Ultra + Dolby Atmos

We bevinden ons in zaal 9 van Kinepolis Brussel. "Dit is sinds kort een van de vier meest gesofisticeerde en geavanceerde filmzalen van de wereld," spreekt Bob Claeys, research- en developmentexpert van Kinepolis, waarna hij ons meeneemt op een reis doorheen de technologische geschiedenis van de filmprojectie.
 
Digitalisering van geluid en beeld
 
Kinepolis Brussel, het eerste megaplex van België, opende eind jaren tachtig de deuren van zijn vijfentwintig zalen. "Dat was nog voor de digitale revolutie," vertelt Bob. "We projecteerden toen films op spoelen van 35 millimeter. De geluidsinformatie stond gewoon op de print. Het beste systeem was toen Dolby 5.1. Dat wil zeggen dat we drie luidsprekers achter het scherm hadden en twee links en rechts ervan. En er was er ook nog een subwoofer, dat is waar de '.1' voor staat. Dolby 5.1 was prima geluid, maar het had zijn beperkingen. De mixer kon ervoor zorgen dat bijvoorbeeld het geluid van een trein die over het scherm rijdt van de ene kant van de zaal naar de andere gleed, maar de vijf luidsprekers kregen wel allemaal dezelfde geluidsinformatie."
 
Het was via het geluid dat de digitalisering zijn intrede deed in de bioscoopzalen. "Digital sound was een grote stap voorwaarts," aldus Bob. "We konden upgraden van 5.1 naar 7.1. Digitaal geluid werd door meerdere producenten aangeboden, via verschillende systemen. We besloten niet te wachten tot één van die systemen de standaard werd, maar we hebben ze allemaal tegelijk aangekocht en op onze projectoren geïnstalleerd. Het gevolg was wel dat die er een beetje als kerstbomen begonnen uit te zien."
 
Die kerstbomen zouden echter spoedig één voor één naar de kelders van het filmmuseum verhuizen, want een nieuwe revolutie stond voor de deur. Een visuele revolutie. Bob: "Het Amerikaanse bedrijf Texas Instruments ontwikkelde DLP, wat staat voor digital light processing. Dat was echt revolutionair, want voor zo'n digitale projector was geen fysieke filmprint meer nodig. In 1999 bestonden wereldwijd 30 prototypes van DLP-projectoren voor bioscopen, en daarvan hebben we er meteen één naar Brussel gehaald. Ondertussen zijn is DLP de standaard geworden. Een spin-off van digitale projectie is dat het ook mogelijk werd om 3D te perfectioneren. In principe is er niets nieuws aan 3D-cinema: die bestond al in de jaren vijftig en zestig, met een korte heropleving rond 1980. Het probleem was dat de mensen toen met hoofdpijn de zaal verlieten, doordat de twee verschillende beelden die je nodig hebt om het 3D-effect te verkrijgen niet perfect simultaan liepen, en de brilletjes niet 100% filterden. Dankzij de digitale projectie konden we de beeldsynchronisatie wel garanderen, en de filtering van de nieuwe polarisatiebrilletjes is ook perfect. Gevolg: de 3D boom. En dat was nog niet alles: digitale projectie maakte het ook mogelijk om de framerate op te trekken van de klassieke 24 beelden per seconde - een werkbaar compromis dat al wordt gebezigd sinds de beginperiode van de cinema - tot 48 beelden per seconde. De eerste regisseur die een film in hoge framerate (HFR) op het publiek losliet, was Peter Jackson, bij zijn eerste Hobbit-film in 2012."
 
Meer dan 8 miljoen beeldpunten
 
En hoe zit het vandaag? Wat is er zo speciaal aan de nieuwste projectietechnologie? "Het is een dubbele wereldpremière," zegt Bob. "We hebben enerzijds Laser Ultra geïnstalleerd, een splinternieuwe 4K high frame laserprojector van Barco, en die combineren we met Dolby Atmos, het meest geavanceerde geluidssysteem van het moment. Laat ik het eerst over het beeld hebben. De gewone DLP-projectors zijn 2K. Dat wil zeggen dat er twee miljoen beeldpunten op het scherm worden geprojecteerd. Laser Ultra kan 4K aan, goed voor 8,8 miljoen beeldpunten, wat een ongeëvenaard scherp beeld geeft. Het beeld is niet alleen scherp, maar ook helderder dan ooit. Tot nu toe, ook als we DLP gebruiken, werkten we met xenonlampen. Zo'n lamp gaat slechts 500 uur mee en kent een degressieve kwaliteit tijdens haar levensduur. Vooral bij 3D-films gaf dat wel eens problemen, omdat het brilletje toch ook wat lichtsterkte wegneemt. De nieuwe projectoren werken met laserlicht. Dat is helderder, uniform - dezelfde lichtsterkte bereikt alle uithoeken van het scherm - en beter van contrast en kleur. Eindelijk hebben we het licht dat we nodig hebben. Ook verbruiken Laser Ultra-projectoren minder energie en kunnen ze vijf tot tien jaar functioneren zonder kwaliteitsverlies. Beter beeld dus, ook in 3D. De projectoren kunnen bovendien niet alleen HFR van 48 beelden per seconde aan; ze kunnen zelfs 60 beelden per seconde weergeven."
 
Revolutionair beeld, daarbij hoort uiteraard ook een upgrade van het geluid. "Dolby Atmos bestaat al meer dan een jaar," geeft Bob toe. "Films als Gravity en Frozen maakten al gebruik van het systeem. Dolby Atmos is een immersief geluidssysteem waarvoor we 64 individuele geluidskanalen in de zaal hebben geïnstalleerd. Er zitten nu bijvoorbeeld ook luidsprekers in het plafond. Maar wat nog straffer is: al die individuele kanalen kunnen een individueel geluid voortbrengen. De klankmixer doet dus niet meer aan soundmixing, maar aan objectmixing. Het resultaat is simpelweg het beste wat momenteel technisch mogelijk is in een bioscoopzaal."
 
We kunnen het niet laten om Bob tot slot een netelig vraagje te stellen: heeft het wel zin om zo'n perfect geluidssysteem te installeren als je toeschouwers in de zaal toelaat met chips, popcorn en andere luidruchtige snacks? Hij lacht groen en denkt wellicht aan de opbrengst van de eetstandjes in zijn megaplexen: "We kunnen onze klanten dat niet verbieden."
 
Laser Ultra + Dolby Atmos kan je beleven in 4 Kinepoliszalen: in Brussel, Antwerpen, Lomme (Frankrijk) en Madrid.

(HDP)

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84